اختلاف نظر هیئت نظارت و شورای نگهبان به حداقل می‌رسد/ انصراف 13 داوطلب گیلان


اختلاف نظر هیئت نظارت و شورای نگهبان به حداقل می‌رسد/ انصراف 13 داوطلب گیلان

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان تایید و رد نهایی کاندیداها را وظیفه شورای نگهبان دانست و تاکید کرد: امسال با هماهنگی‌های لازم تلاش داریم اختلاف نظر بین هیئت نظارت استان و شورای نگهبان را به حداقل برسانیم.

احمد قنبریان در جمع خبرنگاران، انتخابات را یکی از شاخصه‌های نظام‌های اجتماعی مبتنی بر مردم‌سالاری دانست و اظهار کرد: مردم‌سالاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی مبتنی بر دین است.

وی پایبندی به دین و آموزه‌های الهی را وجه تمایز مردم‌سالاری در جمهوری اسلامی با سایر نظام‌های اجتماعی دموکراتیک دنیا دانست و افزود: در نظام جمهوری اسلامی نه تنها انتخابات، بلکه همه شئون زندگی انسانی و اجتماعی در نظام ارزشی اسلام محاط است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با بیان اینکه همه اجزای انتخابات اعم از مجریان و ناظران و کاندیداها و تبلیغات باید متاثر از آموزه‌های دینی و اسلامی باشد، تصریح کرد: تلاش داریم آموزه‌های دین مبین اسلام را به صورت ملموس‌تر، واقعی‌تر و گسترده‌تر در انتخابات جاری و ساری کنیم.

قنبریان با اشاره به ماده ۲۸ قانون انتخابات، به تبیین شرایط قانونی انتخاب‌شوندگان پرداخت و گفت: هشت بند ماده قانونی مذکور باید در انتخاب‌شوندگان احراز و اثبات شود لذا اصل بر احراز صلاحیت است و براساس ماده ۵ قانون انتخابات، شورای نگهبان و وزارت کشور موظف به احراز صلاحیت کاندیداها هستند.

وی با اشاره به اختیارات قانونی هیئت‌های اجرایی در استعلام‌ها و بررسی‌های محلی، عنوان کرد: یکی از مطالبات اصلی مردم عدم قرار گرفتن افراد غیر اصلح در مناصب است لذا هیئت‌های اجرایی به وظیفه خودشان عمل کنند و مانع از ورود افرادی که صلاحیت ندارند به عرصه رقابت‌های انتخاباتی شوند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان ادامه داد: هیئت‌های اجرایی تا ۲۶ آذرماه ۹۸ مهلت دارند به صلاحیت‌ها رسیدگی کنند و ۲۷ آذر نظر هیئت‌های اجرایی به کلیه داوطلبانی که رد صلاحیت شده‌اند اعلام می‌شود لذا ۲۸ آذر لغایت اول دی موعد شکایت داوطلبان رد صلاحیت شده است. این افراد می‌توانند با مراجعه به استانداری شکایات و دفاعیات خودشان را به اعضای هیئت نظارت ارائه دهند.

قنبریان اول لغایت ۲۱ دی را مهلت رسیدگی به شکایات داوطلبان توسط هیئت نظارت دانست و متذکر شد: هیئت نظارت علاوه بر رسیدگی به شکایات واصله، به صلاحیت سایر داوطلبان نیز رسیدگی می‌کند.

وی تایید و رد نهایی کاندیداها را وظیفه شورای نگهبان دانست و تاکید کرد: هیئت نظارت به دنبال احراز صلاحیت است؛ نه اثبات عدم صلاحیت و لذا افرادی که خودشان را برای انتخابات تعرفه می‌کنند باید سوابق اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشند تا احراز صلاحیت شوند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان نیروی انتظامی، دادگستری، اطلاعات و ثبت احوال را مراجع چهارگانه استعلامات دانست و یادآور شد: امسال با هماهنگی‌های لازم تلاش داریم اختلاف نظر بین هیئت نظارت استان و شورای نگهبان را به حداقل برسانیم.

قنبریان تایید یا رد صلاحیت افراد را حق‌الناس دانست و گفت: از تمام ابزارها برای بررسی صلاحیت افراد استفاده می‌کنیم تا کسی به ناحق تایید یا رد نشود. البته با افزایش تعداد داوطلبان حضور در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی مواجه هستیم، اما این افزایش موجب بی دقتی و کم دقتی در احراز صلاحیت‌ها نخواهد شد.

وی با بیان اینکه نظارت بر کلیه مراحل انتخابات بر عهده شورای نگهبان است، اظهار کرد:‌ شورای نگهبان مفسر قانون اساسی است و در این راستا نظارت استصوابی هم یک امر قانونی است و هم تفسیر شورای نگهبان را دارد.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان نظارت استصوابی را یک نظارت هدفمند و موثر دانست و تصریح کرد:‌ از نظر عقلی و منطقی نظارت غیر استصوابی به مثابه نظاره‌گر بودن است و کارکرد ندارد. البته دشمنان نظام این شبهه را مطرح می‌کنند که انتخاب شدن یک حق شهروندی است و شورای نگهبان حق سلب این حق را ندارد، اما همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند «حق انتخاب شدن مانند سایر حقوق شهروندی نیست» و لذا صلاحیت‌ها باید احراز شود.

قنبریان زمان تبلیغات قانونی کاندیداها را هشت روز قبل از اخذ رای دانست و افزود: تبلیغات پیش از موعد غیر قانونی بوده و تخلف محسوب می‌شود لذا رسانه‌ها می‌توانند با تاکید بر اخلاق‌مداری به سالم‌سازی فضای انتخابات کمک کنند. همچنین شماره ۳۲۶۰۵۷۲۷ آماده دریافت گزارشات مردمی درخصوص تخلفات مشاهده شده از سوی کاندیداهاست.

وی از ثبت‌نام نهایی ۴۶۳ داوطلب در گیلان خبر داد که ثبت به دوره قبل ۹۷ نفر بیشتر است و عنوان کرد:‌ در حال حاضر ۱۳ نفر انصراف داده‌اند. حوزه انتخابیه رودسر و املش با ۴۳ نفر و حوزه انتخابیه آستارا با ۴۲ نفر بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان و حوزه انتخابیه صومعه‌سرا با ۲۵ نفر و حوزه انتخابیه شفت و فومن با ۲۴ نفر کمترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان را داشتند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، کاهش مشارکت در انتخابات به بهانه احراز صلاحیت و نظارت استصوابی شورای نگهبان را نوعی گروکشی سیاسی دانست و خاطرنشان کرد: اگر مردم نسبت به سلامت انتخابات اطمینان پیدا کنند، مشارکت آنان افزایش خواهد یافت و لذا یکی از مولفه‌های مهم در سلامت انتخابات، همین بررسی صلاحیت‌هاست. البته ملت ایران همواره ثابت کردند در صحنه‌های حساس نظام همچون انتخابات حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!