جنگل ها را به عشایر واگذار کنید/ واگذاری جنگل ها و مراتع به عشایر از آمار آتش سوزی ها کم می کند


جنگل ها را به عشایر واگذار کنید/ واگذاری جنگل ها و مراتع به عشایر از آمار آتش سوزی ها کم می کند

رئیس اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه معتقد است واگذاری جنگل ها و اراضی ملی می تواند از آمار آتش سوزی در آنها جلوگیری کند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه معتقد است واگذاری جنگل ها و اراضی ملی می تواند از آمار آتش سوزی در آنها جلوگیری کند.

" سیدخداداد اجتهادی " به خبرنگار ایلنا در دهدشت گفت: من معتقدم اگر اراضی جنگلی و مرتعی به عشایر واگذار شود بطورحتم آمار آتش سوزیها در این منابع الهی به حداقل می رسد چون عشایر به نحو شایسته ای از جنگل ها و مراتع صیانت می کنند.

وی جمعیت عشایری شهرستان کهگیلویه را حدود 27 هزار نفر در قالب پنج هزار و 500 خانوار عنوان و اظهارداشت: این عشایر حدود 470 هزار راس دام دارند.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه افزود: حدود 25 درصد گوشت تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد را دامداران این شهرستان تامین کرده و از سویی 35 درصد صنایع دستی استان را نیز این عشایر تولید می کنند.

اجتهادی با بیان اینکه حدود 40 درصد منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان کهگیلویه واقع شده است، خاطرنشان کرد: اگر سامانه های جنگلی و مرتعی در اختیار عشایر قرار گیرد بطور حتم عشایر بدلیل صیانت و حفاظتی که از این سامانه ها می کنند شاهد کاهش آمار تخریب ها ، تصرف ها و آتش سوزی خواهیم بود.

وی گفت: عشایر از جنگل ها و اراضی مرتعی هم برای دام های شان بهره می برند و هم برای گرم کردن منازل شان و امیدواریم این سامانه ها در آینده ای نه چندان دور به عشایر واگذار شود.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان کهگیلویه در ادامه، قلمرو عشایر این شهرستان در سامانه قشلاقی را از مرزهای خوزستان تا بوشهر عنوان و یادآورشد: عشایر شهرستان کهگیلویه در فصل قشلاق در مجاورت شهرهای اُمیدیه ، بهبهان و آغاجاری استان خوزستان و همچنین استان بوشهر و شهرستان گچساران کوچ می کنند.

اجتهادی افزود: عشایر شهرستان کهگیلویه در فصل ییلاق هم به شهرستان های بویراحمد و دنا کوچ کرده و از سویی در کوچ درون شهرستانی هم به مناطق سردسیری دَمه ، طسوج ، دیلگون و سادات کوچ می کنند.

وی مناطق دلی کما، دلی مهتاب ، بردکُون و برخی مناطق دیگر را از مناطق عشایری درون شهرستانی کهگیلویه برشمرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج