ضرورت توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ملل دریایی کشور


ضرورت توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ملل دریایی کشور

پول نیوز - توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ملل دریایی کشور و تبدیل شدن آن به عنوان منطقه ویژه اقتصادی باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

ضرورت توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ملل دریایی کشور
به گزارش پول نیوز، بندر چابهار به عنوان یک بندر اقیانوسی برای انجام فعالیت‌های مهم اقتصادی از جمله ترانزیت و ترانشیپ اهمیت بسیار زیادی دارد و با توجه به موقعیت استراتژیک این بندر بسیاری از کالا‌های مهم اقتصادی کشور از این بندر جابه‌جا می‌شود.

کشور ایران با توجه به موقعیت ژئوپلتیک خود در منطقه و جهان دارای نقش کلیدی و حساسی است و با توجه به دارا بودن بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی دسترسی به دریا در شمال و جنوب دسترسی به آب‌های آزاد، مجاورت با منطقه استراتژیک خلیج فارس و تنگه هرمز باید به دنبال توسعه پایدار با رویکرد دریایی خود باشد و توسعه دریا محوری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

توسعه حمل و نقل دریایی و همچنین توسعه لجستیک بندری و خصوصی‌سازی در راستای اقتصاد مقاومتی می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت پایدار کشور باشد و در این زمینه بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

بندر چابهار با وجود ۳۲۰ کیلومتر مرز آبی، ۱۱ بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید، دو بندر منحصر به فرد خارج از نقطه بحران و با قابلیت پهلوگیری کشتی‌های غول پیکر به عنوان قلب تپنده اقتصادی و دریایی کشور به شمار می‌رود.

موقعیت استراتژیک این بندر و قرار گرفتن آن در محور توسعه شرق کشور باعث شده تا سازمان بنادر و دریانوردی تدوین و اجرای طرح جامع توسعه آن را در دستور کار خود قرار دهد و در طول چند سال گذشته فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را در دستور کار خود قرار داده است.

از تبدیل شدن بندر چابهار به منطقه ویژه اقتصادی می‌تواند جان تازه‌ای به این بندر بدهد و چنانچه قوانین و تسهیلات منطقه آزاد به بندر تسری یابد می‌توانیم شاهد رونق اقتصادی چشمگیر در این بندر همانند سایر بنادر دیگر شویم.

در صورتی که بندر شهید بهشتی چابهار تبدیل به یک منطقه ویژه اقتصادی همانند بندر امام یا امیرآباد شود البته با حفظ قوانین بین‌المللی تسهیلات لازم هم جهت جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی هم فراهم می‌شود.

در مناطق ویژه اقتصادی علاوه بر تسهیل انجام فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای و ورود تجهیزات شاهد استفاده از تسهیلات ارزی به منظور توسعه زیرساخت‌ها از محل صندوق توسعه ملی هم فراهم می‌شود، اما چنین فرصت‌هایی در منطقه آزاد وجود ندارد.

پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی فاز دوم بندر شهید بهشتی چابهار
در همین رابطه سید حسن ابراهیمی معاون امور دریایی چابهار، با اشاره به اینکه در بندر چابهار ۴ اسکله برای ارائه خدمات‌دهی به شناور‌ها وجود دارد گفت: اسکله شماره ۵ این بندر قابلیت پهلو‌دهی به کشتی‌هایی با ۳۰ هزار تن را هم دارد.

او با اشاره به اینکه در بندر شهید کلانتری چابهار ظرفیت‌های آبخور تا ۱۱ متر وجود دارد گفت: این بندر مخصوص کشتی‌های کمتر از ۲۰۰ متر است که میزان آبخور آن‌ها هم حدود ۱۱ متر است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ فاز اجرا خواهد شد گفت: بر اساس این طرح بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی وصل خواهد شد و ما با توجه به اقدامات صورت گرفته در سال‌های گذشته توانسته‌ایم فاز اول این طرح را به اتمام برسانیم.

معاون امور دریایی چابهار با اشاره به اینکه در فاز دوم توانسته‌ایم پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته باشیم گفت: نصب تجهیزات در فاز اول به اتمام رسیده و در حال انجام اقدامات زیرسازی در فاز دوم هستیم.

او تصریح کرد: لایروبی حوضچه شهید بهشتی به اتمام رسیده و در طی انجام این پروژه ۱۵ و ۸ میلیون کیلومتر لایروبی انجام شده و از محل انجام آن توانسته‌ایم ۲۰۳ هکتار اراضی را در فاز‌های یک و دو را استحصال کنیم.

ابراهیمی تأکید کرد: کانالی به طول ۳ کیلومتر و عرض ۳۰ متر در بندر شهید بهشتی علامت‌گذاری کرده‌ایم و از نظر علامت‌گذاری دریایی و آبخور هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی‌ها در مسیر بندر شهید بهشتی نداشته‌ایم.

گفتنی است باید اصلی‌ترین اولویت سازمان بنادر و دریانوردی تقویت بندر اقتصادی چابهار باشد چرا که رونق تجاری کشور در گرو تکمیل و تبدیل این بندر به منطقه ویژه اقتصادی باشد.

بندر چابهار در دو مقطع تاریخی به اقتصاد مردم کمک کرده به طوری که در دوران جنگ با از بین رفتن زیرساخت‌های بنادر خرمشهر و امام خمینی و بار دیگر هم در شرایط کنونی جنگ اقتصادی کشور کمک کرده است.

در طی سال‌های گذشته بندر چابهار نادیده گرفته شده است، اما باید با همکاری تمام دستگاه‌ها بتوانیم با پشتیبانی و حمایت از این بندر به عنوان یک ثروت ملی از آن بهره‌برداری کامل را انجام دهیم.

بهترین و با صرفه‌ترین مسیر برای اتصال بازار‌های جهانی بندر چابهار است و با توجه به آنکه تنها بندر اقیانوسی ایران به شمار می‌رود در بسیاری از کشور‌ها از این بندر به عنوان دروازه ملل نام برده می‌شود که از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است بنابراین باید تمامی دستگاه‌ها جهت تکمیل و بهره‌برداری از آن اقدامات لازم را در دستور کار خود قرار دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن