تشریح آماری عملکرد سال نخست مسوولیت استاندار البرز


تشریح آماری عملکرد سال نخست مسوولیت استاندار البرز

کرج - ایرنا- معاونان استانداری البرز در نشستی به بیان روند توسعه و کارنامه یکساله عملکردی استان طی یک سال گذشته پرداختند.

عزیزاله شهبازی از 21 آذرماه 97 سکان استانداری البرز را به دست گرفت که طبق آمارها در طول یکسال گذشته با وجود تحریم ها و محدودیت های مالی تحولات عظیمی در بخش های مختلف استان به وجود آمده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار البرز با بیان دستاوردهای استاندار البرز گفت: رشد ۱۳۰ درصدی سرمایه گذاری خارجی در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ و جذب ۲۰۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی، همچنین تحقق ۶۷۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در سال ۹۷ از جمله این دستاوردها بود.
جهانگیر شاهمرادی پیگیری های مجدانه و اشراف دقیق استاندار البرز و همچنین بسیج مجموعه استان را مهمترین عامل رشد شاخص های اقتصادی البرز دانست و افزود: در سالی که طبق منویات مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نام گرفته با تشکیل هفتگی جلسات و بازدیدهای میدانی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، البرز توفیق یافت که طلایه داری کشور با جذب بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات را از آن خود کند.
وی با اشاره به تعیین تکلیف و جانمایی تاسیس نمایشگاه بین المللی استان پس از سال ها انتظار، ادامه داد: ثبت رکورد ۲۹ میلیون دلاری صادرات در ۳ ماهه اول سال ۹۸ با ۷۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل رکوردی بود که اوایل امسال بارقه ای از امید را برای البرز به ارمغان آورد.
شاهمرادی با اشاره به جذب ۱۰۰ در صدی اعتبارات سفر رییس جمهور به البرز، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که با پیگیری مستقیم استاندار البرز صورت گرفت تبدیل ۲ لکه صنعتی ماهدشت و زیبادشت به ناحیه صنعتی که با تحقق این امر طبق تعهد صاحبان صنایع مستقر در این نواحی مجموعا ۶ هزار اشتغال ایجاد می شود و واحدها می توانند از تسهیلات ویژه برای توسعه برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه اشراف و پیگیری های استاندار البرز طی سال به اندازه تمام تاریخ البرز دستاورد موثر رقم زده است، افزود: امسال با تدابیری که از سوی استاندار البرز اتخاذ شد، مدل توزیع بودجه در استان تغییر کرد و اعتبارات البرز با اولویت محرومیت زدایی از مناطق کمتر برخوردار توزیع شد که رشد ۵۶ درصدی اعتبارات طالقان و ۴۰ درصدی اعتبارات اشتهارد نمود بارز این مدعاست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به اینکه آغاز عملیات اجرای اولین شهرک گلخانه ای البرز کلید خورد، اضافه کرد: ارائه راهبردهایی جهت بهبود معیشت و رفاه فرهنگیان(طرح موضوع تسهیلات فرهنگیان در شورای بانک های استان) نیز محقق شد.
وی گفت: کمترین تعدیل نیروی کار و عدم وجود تجمع های کارگری با تدبیر و هماهنگی بین بخشی علی رغم وجود فشارهای حداکثری استکبار جهانی در شرایطی که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در البرز مستقر است.
شاهمرادی به ثبت و راه اندازی شرکت پایانه صادراتی استان اشاره کرد و افزود: جلسه تسهیل و رفع موانع تولیدبرای اولین بار در کشور به صورت تخصصی ویژه اصناف استان، برگزار شد.
وی با بیان اینکه رشد ۱۰۹ درصدی اعتبارات پروژه های هفته دولت ۹۸ نسبت به سال ۹۷ رقم خورد، عنوان کرد: بر این اساس بهره برداری از ۴۴۲ پروژه با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان که هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به بخش خصوص است، محقق شد.
معاون استاندار البرز گفت: رشد صادرات البرز در سال ۹۸ بیش از ۲ برابر میانگین کشور شد و شاهد افزایش ۴۲ درصدی صادرات غیر نفتی ۶ ماهه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم، همچنین علی رغم فشارهای اقتصادی موجود، کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری نیمه اول سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشتیم.
وی به افزایش نرخ مشارکت اقتصادی البرز برای اولین بار در تاریخ استان اشاره کرد و افزود: اجرای ۴۴۲ مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید البرز در نیمه نخست سال ۹۸ صورت گرفت.
شاهمرادی گفت: استقرار دفتر اموال تملیکی البرز پس از ۹ سال انتظار نیز دستاورد بسیار مهمی برای البرز محسوب می شود چراکه بواسطه این اقدام مردم البرز از عواید حاصله بهره مند می شوند و روند امور تسریع می شود.
وی افزود: البرز توفیق یافت که رتبه اول کشور در جذب اعتبارات تبصره ۱۸ را از آن خود کند، این اعتبارات در سنوات قبل به دلیل عدم پیگیری جدی و ارائه طرح به میزان قابل توجهی برگشت می خورد.

تقویت زیرساخت های البرز از اهداف کاری استاندار البرز
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز نیز در ادامه با اشاره به اینکه استاندار البرز از ابتدای حضورش با اشراف دقیق به وضعیت راه های استان و اینکه رنجی که مردم این استان از بار ترافیک ملی که بواسطه تردد مسافران ۱۲ استان کشور محتمل می شوند، نسبت به پیگیری برای توسعه راه ها و تسریع در تکمیل پروژه های نیمه تمام این حوزه با جلب توجه ملی اقدام کرد، گفت: به واسطه این امر توفیقات ارزشمندی رقم خورد.
علی درویش پور افزود: جذب اعتبار ۸۰۰ میلیارد تومانی برای تسریع در تکمیل پروژه های مهم و ملی آزادراه تهران-شمال (قطعه اول که ۲۰ کیلومتر آن در محدوده البرز است) و ادامه آزادراه همت در البرز و جذب اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی برای تسریع در تکمیل پروژه ۲۰ ساله راه هشتگرد-طالقان از جمله این اقدامات بود.
وی خاطرنشان کرد: تعریض بزرگراه تهران ـ کرج-قزوین در ۴ فاز کلید خورده و به سرعت در حال اجرا است همچنین قطار برقی کرج- هشتگرد در سال ۸۴ آغاز شده و بر اساس تعهد پیمانکار مقرر شد طی روزهای آتی با حضور مسئولان ملی به بهره برداری برسد.
وی ادامه داد: افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات عمرانی برای اولین بار در تاریخ البرز که میانگین رشد آن در سطح کشور ۱۳.۵۵ درصد بوده و به همین دلیل این استان را در رشد اعتبارات عمرانی در رتبه سوم کشور قرار داده است.
درویش پور با اشاره به اقدامات محقق شده در حوزه گازرسانی البرز، گفت: آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای جاده کرج – چالوس، پس از سال ها انتظار کلنگ آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به روستاهای بالادست طالقان نیز به زمین خورد، همچنین آغاز فاز دوم گازرسانی به بخش آسارا، گازرسانی به روستای سفیدارک ساوجبلاغ و گازرسانی به چهار روستای قشلاق گنگ، قوزلو، جعفرآباد و حسن آباد در اشتهارد، محقق شد.
وی افزود: صنعت گردشگری البرز بعنوان یک فرصت مغفول مانده از زیر خروارها خاک بیرون آمده و اکنون در حال صیقل دادن است، گوهری که بزودی در کشور به درخشش در خواهد آمد.
معاون استاندار البرز اضافه کرد: جلب توجه ملی برای تقویت زیرساخت های عقب مانده البرز با توجه به رشد سریع جمعیت در این استان پویا و مولد بیش از پیش وجود دارد.
وی گفت: اخذ مجوز برای ساخت یک بیمارستان ۲۸ تختی در شهرستان طالقان که تاکنون از این امکان بی بهره بوده است و استاندار البرز در دیدار با وزیر بهداشت و رایزنی با رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) این موافقت را دریافت کرد.
درویش پور افزود: دریافت مصوبه هیات دولت برای مسافربری شدن فرودگاه پیام که تنها ۲ روز پس از سفر معاون اول رییس جمهور به البرز البته با همراهی وزرای راه و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شد.
وی با اشاره به تشکیل کمیته رسیدگی به وضعیت مسکن محرومین البرز، عنوان کرد: اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ارائه تسهیلات زنجیره تولید روستایی به البرز در سفر معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری صورت گرفت.
معاون استاندار البرز گفت: واگذاری بیش از ۱۶۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی با نرخ ۶ درصد برای انجام پروژه های روستایی به متقاضیان در روستاها ( در این قالب پرداخت ۴۲ میلیارد تومان تسهیلات با بهره بانکی ۸ درصد صورت پذیرفت.)
وی با اشاره به اینکه استاندار البرز تقویت زیرساخت ها را نشانه گرفته افزود: آغاز عملیات اجرایی اولین پست برق ۴۰۰ کیلوولت البرز در باغستان کرج از جمله این اقدامات است و احداث پست ۴۰۰ کیلوولت بعدی نیز بزودی اغاز خواهد شد.
درویش پور به اقدامات صورت گرفته در خصوص مناطق سیل زده کشور، گفت: با دستور و پیگیری استاندار البرز، تعمیرات خانه های سیل زده باوی براساس ماموریت محوله از وزارت کشور به پایان رسید.
وی افزود: همچنین موافقت وزارت کشور با الحاق روستای پلنگ آباد به شهر اخذ شد و وزیر محترم کشور با تشکیل شورای شهر و شهرداری به درخواست استاندار البرز پاسخ مثبت داد.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت: در حوزه معاونت سیاسی البرز طی بیش از یک سال اخیر و از زمان حضور دکتر شهبازی، اقدامات زیرساختی چشمگیری رقم خورده و با توجه به اساس محکمی که بنیان نهاده شده امور را دنبال می شود.
نور محمد فردی ادامه داد: با توجه به بررسی هایی که از اقدامات صورت گرفته ، آغاز عملیات اجرایی احداث اولین کتابخانه مرکزی البرز اقدامی بسیار شاخص و مهم برای مردم فرهیخته البرز است.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار البرز با اشاره به انتصاب ۳ بانو به عنوان معاون فرمانداران نظرآباد، ساوجبلاغ و فردیس، گفت: انتصاب بانوان در پست های مدیریتی و سیاسی استان و مطالبه استاندار از مدیران و فرمانداران در راستای تحقق سهم ۳۰ درصدی بانوان در مناصب مدیریتی بسیار قابل تقدیر است که به واسطه این امر البرز جزو رتبه های برتر کشور در انتصاب بانوان نسبت به آقایان در راستای تحقق برنامه ششم توسعه قرار گرفت همچنین تشکیل شورای مشورتی بانوان برای نخستین بار محقق شد.
وی افزود: ایجاد ارتباط با گروه های مختلف فعال اجتماعی و جناح های سیاسی قانونی و همچنین تیم های فرهیخته علمی و پژوهشی با توجه به استقرار بزرگترین و موثرترین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور که تهیه و تدوین سند ملی توسعه استان برگرفته از این تعاملات گسترده است.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز، اضافه کرد: تفویض اختیار به فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در شهرستان ها و حمایت از آنها برای اجرای تصمیماتشان، بازدیدهای سرزده از مراکز درمانی البرز و نظارت بر روند خدمات دهی به مردم از اهمیت بالایی برخوردار است که با تدبیر استاندار البرز رقم خورد.
وی گفت: جذب اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای احداث اردوگاه ماده ۱۶ البرز که پس از سال ها کشمکش و پیگیری های ابتر مانده بود، رایزنی و اخذ موافقت با وزارت امور خارجه برای تاسیس نمایندگی در البرز نیز صورت گرفت.
فردی افزود: تصویب و تدوین طرح پایوران اجتماعی برای اولین بار در کشور که با راه اندازی این دفاتر در مناطقی که دارای تراکم بالای بافت فرسوده هستند، تمرکز دفاتر خدمات نوسازی، از نوسازی املاک مسکونی به سمت ارتقاء کیفیت زندگی مردم در ابعاد مختلف می رود.
وی با اشاره به تشکیل هیأت موسس خانه سمن های استان البرز، عنوان کرد: یکی از سیاست های استاندار البرز غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به منظور کاهش آسیب های اجتماعی است که د راین راستا با استقبال از برگزاری مسابقات ورزشی اقدام کرده است.
فردی گفت: همچنین برای ثبات و پیشرفت مجموعه های ورزشی البرز اقدامات موثری را رقم زده که اختصاص اعتبار ۱۵۰ میلیون تومانی به باشگاه مقاومت البرز و توافق اولیه برای بازگرداندن تیم سایپا به البرز از جمله این امور است.
وی افزود: برگزاری نشست‌های متعدد با گروه‌های مختلف سیاسی با هدف تبیین سیاست های دولت تدبیر و امید و تسریع در تحقق برنامه‌های کلان دولت در البرز و بهره برداری از ظرفیت هیأت های علمی دانشگاه های استان در راستای اتخاذ تدابیر علمی و پژوهش محور در جهت رشد و توسعه البرز با تشکیل اتاق فکر از جمله برنامه های استاندار البرز طی یک سال اخیر بوده است.
فردی خاطرنشان کرد: در این مدت تعامل و انسجام بسیار خوبی در استان بین مجموعه مسئولان بویژه نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مردم البرز در مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و مسئولان نیروهای نظامی و انتظامی حاکم شد که به اذعان مسئولان ملی این استان را به الگوی اتحاد و همدلی در کشور تبدیل کرد.
وی گفت: دیدارهای مردمی و حضور در جای جای استان نیز از جمله سیاست های استاندار البرز است که همواره به مدیران استان توصیه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی