نظرسنجی| «یوگاو»: اعراب فساد را مهم‌ترین معضل موجود در منطقه می دانند


نظرسنجی| «یوگاو»: اعراب فساد را مهم‌ترین معضل موجود در منطقه می دانند

شفقنا آینده- براساس نتایج نظرسنجی «یوگاو»، اعراب فساد را مهم‌ترین معضل موجود در منطقه قلمداد می‌کنند. کارشناسان معتقدند فساد موجب تضعیف اقتصاد در منطقۀ «منا» (خاورمیانه و آفریقای شمالی) شده است. به گزارش شفقنا، نظرسنجی «یوگاو» در هجده کشور از کشورهای منطقۀ خاورمیانه و آفریقای شمالی صورت گرفت. از 3079 شرکت‌کننده، 57% بر این باورند که معضل اصلی...

نظرسنجی| «یوگاو»: اعراب فساد را مهم‌ترین معضل موجود در منطقه می دانند

شفقنا آینده- براساس نتایج نظرسنجی «یوگاو»، اعراب فساد را مهم‌ترین معضل موجود در منطقه قلمداد می‌کنند. کارشناسان معتقدند فساد موجب تضعیف اقتصاد در منطقۀ «منا» (خاورمیانه و آفریقای شمالی) شده است.

به گزارش شفقنا، نظرسنجی «یوگاو» در هجده کشور از کشورهای منطقۀ خاورمیانه و آفریقای شمالی صورت گرفت. از ۳۰۷۹ شرکت‌کننده، ۵۷% بر این باورند که معضل اصلی موجود در کشورشان فساد است و همین معضل علت اصلیِ بروز کشمکش در جهان عرب است.

کارشناسان نیز معتقدند فساد عامل اصلی ایجاد موج اعتراضات در منطقه است. بنا به اظهار «سازمان شفافیت بین‌الملل»، در دو ماه گذشته خشم مردم به خاطر وجود فساد و سوءمدیریت مالی در دولت‌ها، موجب درگرفتن اعتراضات گسترده در مصر، عراق و لبنان شده است.

عماد سلامی، دانشیار علوم سیاسی می‌گوید فساد سرمنشأ عدم مشروعیتی بود که در سال ۲۰۱۱ منجر به جنبش‌های اعتراضی موسوم به «بهار عربی» شد. سلامی معتقد است فساد پدیدۀ بسیار شایعی در منطقه است؛ این معضل ماحصل دولت‌های ضعیف و بی‌مسئولیتی است که نظارت و توازن سازمانی لازم را ندارند. او تونس و لبنان را نمونه‌هایی از کشورهای فاسد می‌داند که در آنها سیاستمداران شبکه‌های هزارفامیلی به راه انداخته‌اند.

مطالعۀ یوگاو نشان داد که مردمِ آن دسته از کشورهای عربی که با مشکلات اقتصادی دست به گریبانند بیش از بقیه نگران معضل فساد هستند‌. اما این حرف را نمی‌توان دربارۀ کشورهای نفت‌خیز زد، چراکه این کشورها می‌توانند هرگونه خسارتی را که فساد به آنها وارد می‌آورد به‌آسانی جبران سازند.

فساد زاییدۀ نبود مسئولیت‌پذیری سیاسی و اقتصادی در میان رهبران سیاسی و تجاری است. سوءاستفاده از قدرت برای نیل به منافع شخصی باعث شده بسیاری از کشورها ضعیف و ناکام شوند و مشکلات بزرگی گریبان بسیاری از مردم را بگیرد.

کشورهایی مثل لبنان و عراق با مشکلاتی مثل فرقه‌گرایی و قطبی‌شدگی سیاسی و مذهبی نیز مواجهند. اما خوشبختانه مردم این کشورها دیگر پی برده‌اند که فرقه‌گرایی صرفاً ابزاری در دستان صاحبان قدرت و ثروت است تا از آن طریق حواس مردم را از دشمنان اصلی خود یعنی سیاستمداران فاسد و رهبران اقتصادیِ عشرت‌طلب منحرف سازند.

منبع: دین آنلاین

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


توی 10 ثانیه حدس بزن / چه کسی از دست پلیس فرار کرده؟