موزه گالری دیدی ایزدشهر


موزه گالری دید در ایزد شهر در زمینی به‌ وسعت سه‌هزار مترمربع توسط آقای علی توسلی بنا شده است علی توسلی در روزگار جوانی‌اش از اصفهان به ساحل خزر رفت. علاقه‌‌اش به طبیعت زیبا و همچنین وجود پتانسیل‌های ویژه‌ گردشگری در آنجا، او را به فعالیت‌هایی نظیر احداث شهرک‌های تفریحی-مسکونی رساند. او سال‌ها از روی […] نوشته موزه گالری دیدی ایزدشهر اولین بار در...

موزه گالری دید در ایزد شهر در زمینی به‌ وسعت سه‌هزار مترمربع توسط آقای علی توسلی بنا شده است علی توسلی در روزگار جوانی‌اش از اصفهان به ساحل خزر رفت. علاقه‌‌اش به طبیعت زیبا و همچنین وجود پتانسیل‌های ویژه‌ گردشگری در آنجا، او را به فعالیت‌هایی نظیر احداث شهرک‌های تفریحی-مسکونی رساند. او سال‌ها از روی علاقه و عشق به‌ هنر، به جمع‌آوری و نگه‌داری آثار هنری پرداخته است؛ به همین دلیل جای مجتمع فرهنگی‌ هنری را در این قسمت از شمال کشور خالی دید.در بهار سال ۱۳۹۵ ‌مجموعه موزه گالری دیدی با هزینه‌ شخصی خود این موزه را تاسیس کرد . او در‌ مورد علت نام‌گذاری مجتمع می‌گوید قبل‌تر مجموعه‌ای به‌نام «دلکده» ساخته ‌است که همه‌ خیابان‌های آن با «دل» شروع‌ می‌شود. این‌جا را هم از ‌ابتدا «دلبر ‌دلکده» نامید که ابتدای کلماتش به انگلیس «DD» می‌شود، از طرفی هم دیدی به معنای تماشا کردن است؛ بنابراین نام مجتمع را «دیدی» گذاشت.

موزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهر

معماری موزه دیدی

ابتدای ورود به حیاط سرسبز و گل‌کاری شده‌ مجموعه، یک سازه‌ شیشه‌ای هرمی‌ شکل جلب توجه می‌کند. این سازه طراحی و جذابیت ویژه‌ای دارد و کلکسیونی از چند ‌ماشین بنز قدیمی را به نمایش گذاشته است.به ‌دلیل علاقه‌ شخصی صاحب مجموعه، ماشین‌های لوکس قدیمی خریداری شده‌‌ و متعلق به‌ ایشان هستند. بیرون از محوطه و در ورودی مجموعه، بالای پلکان مجسمه‌ای از «مرد باران» است که احساس لطیفی دارد و گویی دعای باران می‌خواند.موزه گالری دیدی سه ‌طبقه دارد. در طبقه‌ ‌اول از کافه و غرفه‌های خرید از لباس و پوشاک مدرن و سنتی گرفته تا صنایع‌دستی، لوازم تزیینی و دکوراسیون خانه یافت می‌شود. طراحی فضا به‌ گونه‌ای ‌است که بین غرفه‌های فروش لوازم، دیوار یا فاصله‌ای نیست و انواع آثار هنری و دست‌سازه‌های جذاب و دیدنی نیز در سرتاسر این‌ فضا به‌ چشم می‌خورد. معماری داخلی آن به ‌نحوی است که گویی روح حاکم بر طبقات یکی‌ است.

موزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهر

همه طبقات با پلکانی در مرکز و کناره‌های هر‌ طبقه به یکدیگر متصل‌اند و از هر طبقه‌ای، طبقات دیگر نیز قابل ‌مشاهده‌ است. علاوه‌بر جاری‌ بودن روح لطیف هنر در فضا، موزیک آرام و دلنشین پخش‌ شده در سالن‌ها، نحوه‌ ورود نور و وجود آب‌نما‌های درون سالن به‌ شکلی ‌است که احساس پویایی، نشاط و زندگی در همه‌ فضای مجتمع جریان ‌دارد.

در طبقه‌ دوم بخش اصلی گالری وجود‌ دارد که هزینه‌ ورودی آن ۱۵ هزار تومان است. این طبقه از چندین ‌قسمت مختلف تشکیل شده که در آن بالغ‌ بر ۱۸۰۰ اثر، از جمله صدها تابلوی نقاشی از هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی، صدها تندیس جذاب‌ و دیدنی و سایر آثار هنری قدیمی یا جدید ساخته‌ شده از مواد دور‌ریختنی و آهن‌آلات غیرقابل استفاده به نمایش گذاشته‌ شده‌ است. چیدمان تابلوها و آثار به‌گونه‌ای ‌است‌که به ‌راحتی می‌توان میان آثار حرکت‌ کرد و غرق در جذابیت و زیبایی آن‌ها شد و گذر زمان را حس ‌نکرد.

موزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهر

نکته‌ قابل توجه این‌ است که بعضی از آثار و تابلوها، آثار دائمی و سایرین آثاری هستند که قیمت‌گذاری‌ شده و به‌ فروش‌ می‌رسند؛ بنابراین نه‌تنها گام مهمی در جهت حمایت از آثار هنرمندان و اقتصاد‌ هنر برداشته‌ می‌شود، بلکه هر ‌زمانی از این موزه گالری دیدن کنید، می‌توانید آثار جدیدی در‌آن ببینید که این خود باعث جذابیت همیشگی آن می‌شود.چیدمان آثار دستی و هنری ظاهری ساده‌ اما معانی بسیاری دارد. برای هر ‌اثری که برایتان جالب توجه به‌نظر‌ برسد، می‌توانید از افراد راهنما در ‌سالن بخواهید که اطلاعات کامل و توضیحات مربوط به ‌آن‌ را برایتان باز‌گو‌ کنند.

در ‌این‌بخش از موزه گالری دیدی مجموعه‌ها و رویدادهای هنری بسیاری مثل نمایشگاه‌های گروهی مجسمه، نقاشی و عکس و کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های مختلف هنری در طول سال از هنرمندان برجسته و مشهور کشور برگزار‌ می‌شود. این‌مکان همچنین سالن‌های آمفی‌تئاتری ‌دارد که بسیاری از جشنواره‌ها، سمینار‌ها و ورکشاپ‌ها در ‌آن برگزار ‌می‌شوند.در ورودی طبقه دوم کنار راه‌پله‌ها یک خانه‌‌کتاب زیبا نیز قرار دارد که محل فروش کتاب، لوازم‌التحریر، آلبوم‌های موسیقی و لوازم فرهنگی‌-هنری و سرگرمی برای تمامی سنین است. در طبقه‌ سوم مجتمع فرهنگی هنری دیدی رستورانی قرار‌ دارد که از هر ‌سو به‌ دریا، شالیزار، کوه و جنگل مشرف ‌است. این بنا به‌ دلیل شیشه‌ای ‌بودن، سازه منظره‌ بسیار دل‌انگیزی دارد و می‌تواند مکان مناسبی برای استراحت پس ‌از ‌بازدید از‌ موزه باشد.

موزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهر

همه جاذبه‌های گفته‌ شده، تنوع و تعداد آثار هنری به‌ همراه معماری ویژه‌ مجموعه باعث‌ شده‌ است که بسیاری از دیدی به‌عنوان «موزه‌ لوور» ایران یاد کنند. شاید اغراق‌آمیز به‌‌نظر برسد؛ اما این میزان تنوع و زیبایی همیشگی در موزه‌های داخلی ایران نیز کم‌نظیر است. گفته ‌می‌شود گاهی روزانه بیش ‌از دو‌هزار‌ نفر از موزه گالری دیدی بازدید ‌می‌کنند. این نشان‌دهنده‌ ظرفیت بالای این موزه گالری برای توسعه و جذب گردشگران و مسافران بسیاری‌ است که در‌ طول‌ سال و تعطیلات به شمال کشور عزیزمان سفر می‌کنند.

نحوه دسترسی به موزه گالری دیدی

از شهر محمودآباد می‌توانید تاکسی‌هایی که به سمت شهر نور می‌روند (و یا بالعکس) را سوار شوید و در کیلومتر ۹ جاده در ایزدشهر، درست کنار مجتمع دیدی پیاده ‌شوید.علاوه‌بر‌ این، برای بازدیدکنندگانی که ‌اتومبیل شخصی دارند، پارکینگ خصوصی با پرداخت مقداری هزینه در‌‌نظرگرفته ‌شده‌ است.

شماره تلفن :۰۱۱۴۴۵۸۰۹۷۴۶-۰۱۱۴۴۵۸۰۹۹۰
ساعات بازدید : همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۳

موزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهرموزه گالری دیدی ایزدشهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا