از غذادهی به پرندگان تا ازدیاد موش‌ها در جزیره کیش


از غذادهی به پرندگان تا ازدیاد موش‌ها در جزیره کیش

معاون امور شهری شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش گفت: شهروندان از غذادهی به پرندگان خودداری کنند.

غفار آقازاده در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برخی رفتارها که این روزها با نیت خیرخواهانه و حمایت از حیوانات انجام می‌شود اگرچه به‌ظاهر نیکوست اما در حقیقت خطرات بسیاری برای سلامت جامعه انسانی و شهری در پی دارد و عامل شیوع بسیاری از بیماری‌ها هستند.

وی ادامه داد: غذادهی به پرندگان ازاین‌دست رفتارها است که در جزیره کیش به یکی از فعالیت‌های روزانه بسیاری از شهروندان این جزیره تبدیل شده است، شهروندان با خرید گندم، ارزن و یا غلاتی ازاین‌دست و برخی دیگر با قرار دادن باقیمانده غذای خود در محل اجتماع پرندگان نسبت به تأمین غذای آنان اقدام می‌کنند درحالی‌که این رفتارها علاوه بر انتقال بیشتر بیماری‌های مشترک انسان‌ها و پرندگان، باعث می‌شود جانوران و حشرات موذی مانند موش‌ها و سوسک‌ها نیز از این منابع غذایی بهره‌مند شوند و جمعیت آن‌ها افزایش یابد.

معاون امور شهری شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش تصریح کرد: بخش عمده غذایی که شهروندان برای پرندگان می‌ریزند توسط موش‌ها و حشرات موذی خورده می‌شود و درنتیجه شاهد تقویت و ازدیاد نسل آن‌ها در جزیره کیش هستیم که صدمات جبران‌ناپذیری برای سلامت شهروندان و جامعه شهری به همراه دارد.

آقازاده راهکار مقابله با این خطر جدی زیست‌محیطی را در جزیره کیش توجه شهروندان به این هشدارها دانست و خاطرنشان کرد: در جهت جلوگیری از آثار زیان‌بار این اقدامات علاوه بر آگاه‌سازی شهروندان و گردشگران در خصوص غذا ندادن به پرندگان، عرضه‌کنندگان خوراک پرندگان نیز می‌توانند با اطلاع‌رسانی به خریداران در این خصوص همکاری لازم را به عمل‌آورند.

رئیس اداره محیط‌زیست کیش نیز با بیان اینکه مداخله انسان‌ها در چرخه طبیعت باعث برهم خوردن نظم جمعیتی حیوانات می‌شود، عنوان کرد: محدودیت منابع تغذیه، برقراری توازن جمعیت بین حیوانات و پرندگان را دربی دارد، این در حالی است که با دخالت انسان‌ها و غذا دادن شهروندان به پرندگان، گونه‌های غالب مانند کلاغ‌ها و موش‌ها از سهم غذای بیشتری برخوردار می‌شوند و درنتیجه جمعیت آن‌ها زیاد می‌شود.

مریم محمدی افزود: با هدف جلوگیری از مداخله انسان‌ها در اکوسیستم طبیعی، در بسیاری از شهرهای جهان غذادهی به حیوانات جریمه به همراه دارد. درجریره کیش هم شاهد هستیم علاوه بر دریا و آبزیان در سطح شهر نیز شهروندان و گردشگران اقدام به غذادهی به حیوانات می‌کنند که برهم خوردن تعادل جمعیتی بین گونه‌های جانوری و زیادشدن جمعیت گونه‌های مهاجم مانند موش ، کلاغ ، مرغ مینا و سوسک‌ها پیامدهای غذادهی به پرندگان و حیوانات است.

وی در پایان از شهروندان و گردشگران خواست هشدارها و توصیه‌های کارشناسان را به‌منظور حفظ محیط‌زیست کیش و سلامت انسان‌ها و حیوانات جدی بگیرند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا