27 طرح حوزه آب و برق در کردستان افتتاح می شود


27 طرح حوزه آب و برق در کردستان افتتاح می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: هفته جاری در سفر وزیر نیرو به استان، 27 طرح آب و برق با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود.

کامران خرم امروز(۲۳ آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه از سفر وزیر نیرو در روز سه شنبه هفته جاری به کردستان خبر داد و اظهار کرد: طی این سفر پنج پروژه مجتمع آبرسانی روستایی آرنان، شیرده، اورامان، آله پینک و رستمان که در مجموع ۴۴ روستا را تحت پوشش قرار می دهد مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی بهره برداری از سامانه سد آزاد را از مهمترین پروژه های آب استان ذکر کرد و افزود: سامانه آب سد آزاد از این سد شروع شده و تا سد قوچم در دهگلان ادامه دارد که با بهره برداری از این سامانه پنج هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی این مسیر به اراض آبی تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کردستان، هزینه پروژه سامانه انتقال آب سد آزاد را تا کنون ۵۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: وعده‌های وزارت نیرو در راستای پروژه انتقال و پمپاژ آب برای زمین‌های زراعی تحقق یافته است.

محمد زاده، مدیرعامل آب روستایی استان کردستان نیز در ادامه گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی پنج مجتمع آب رسانی روستایی را با ۲۳ میلیارد تومان در این سفر آماده افتتاح کرده است.

وی افزود: با افتتاح این پنج پروژه ۴۴ روستا با ۱۸ هزار نفر جمعیت از آب آشامیدنی سالم بهره مند می شوند.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان کردستان، تلاش مضاعف، امید آفرینی، جلوگیری از مهاجرت معکوس و محرومیت زدایی را از جمله اهداف این پروژه ها ذکر کرد.

وی بیان کرد: طی ۴ سال اخیر توانستیم برای ۴۷۳ روستا،۳۱ پروژه مجتمع آبرسانی را با برآورد اعتباری بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان تعریف کنیم که از این میزان تا کنون ۲۳۰ میلیارد تومان مصوب شده و ۱۰۳ میلیارد تومان نیز تخصیص داشته ایم و برای اتمام این پروژه ها به ۲۷۷ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

محمدزاده عنوان کرد: با افتتاح این پروژه ها ۳۰ درصد به شاخص میزان بهرمندی آب و فاضلاب روستایی استان اضافه می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر از هزار و ۸۷۰ روستای دارای سکنه استان، یک هزار و ۵۴۲ روستا لوله کشی شده است که از این میزان یک هزار و ۶ روستا تحت پوشش قرار گرفته و ۵۳۶ روستا نیز باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان بیان کرد:۶۰ درصد کل روستاهای استان تحت پوشش، ۳۲ درصد روستاها غیر تحت پوشش و ۸ درصد نیز فاقد لوله کشی است.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۹۸ درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند و دو درصد جمعیت استان معادل ۸ هزار نفر از آب آشامیدنی برخوردار نیستند.

در بخش فاضلاب نیز با توجه به اینکه ردیف اعتباری نداشته ایم کار خاصی در روستاها صورت نگرفته است، شاخص بهره مندی دراین بخش، ۱۶ روستا است که نسبت به میانگین کشوری بالاتر است.

وی شاخص بهره مندی آب شرب روستایی استان را بیش از ۶۴ درصد اعلام و عنوان کرد: این میزان بهره مندی ۱۰ درصد نسبت به میانگین کشوری معادل ۷۵ درصد، عقب است.

محمد محمدی، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری، استان کردستان گفت: تصفیه خانه فاضلاب بیجار برای ۶ هزار نفر جمعیت این شهرستان، با ۲۳ میلیارد تومان اعتبار و ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعب در طول شبانه روز در این سفر آماده بهره برداری است.

وی افزود: تصفیه خانه فاضلاب شهر یاسوکند بیجار، برای جمعیت ۷ هزار نفری حسن آباد با ۹.۷ میلیارد تومان هزینه و ظرفیت هزار و ۶۰۰ متر مکعب تصفیه آب در طول شبانه روز، دومین پروژه شرکت آب و فاضلاب شهری استان برای بهره برداری است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری، استان کردستان خاطرنشان کرد: استان کردستان بالاترین سرانه تصفیه آب و فاضلاب را در سطح کشور دارد و با افتتاح این پروژه ها ظرفیت تصفیه آب به ۷۴ درصد فاضلاب استان می رسد که این میزان دو برابر میانگین کشوری است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...