شمشیرها در صحنه سیاست ترکیه از نیام کشیده شد


شمشیرها در صحنه سیاست ترکیه از نیام کشیده شد

ایرنا- آنکارا- احمد داوداوغلو نخست وزیر اسبق ترکیه و رهبر سابق حزب عدالت و توسعه، حزب جدید خود را به نام حزب آینده به مردم معرفی کرد و نخستین گام را برای ورود جدی به صحنه رقابت سیاسی با حریفی قدرتمند به نام رجب طب اردوغان و حزب عدالت و توسعه، برداشت.

داوداوغلو که بسیاری او را استراتیست دوران معاصر ترکیه می دانند، در دورانی که سمت نخست وزیری را عهده دار بود به یکباره از سوی رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه کنار گذاشته شد. هر چند او کمی دربارب کناره گیری از نخست وزیری تعلل کرد اما سرانجام درخواست را قبول و از سمت نخست وزیری و رهبری حزب کناره گرفت.

داوداوغلو سالها به عنوان مشاور ارشد نخست وزیری در کنار اردوغان جای داشت، وی سالها به عنوان وزیرخارجه سیاست خارجی ترکیه را هدایت کرد و مدتها به عنوان نخست وزیر دستکم به عنوان شخص دوم و سکاندار هدایت کشور بود.

هدف داوداوغلو از تشکیل حزب

رنجش خاطر چنین شخصی که سالها در سطوح بالای مدیریتی کشور قرار داشت و علاوه بر آن بدلیل ارتباطات گسترده خارجی به عنوان وزیرخارجه نزد کشورهای خارجی نیز شناخته شده بود، هزینه ای برای وی از سوی همیاران سابقش از جمله شخص اردوغان داشت و به گفته برخی کارشناسان سیاسی داوداوغلو اکنون با تشکیل یک حزب سیاسی قصد تحمیل این هزینه برای همیاران سابق خود و در راس آنها رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه را دارد.

داوداوغلو همانگونه که پیش بینی می شد اهداف اولیه تشکیل حزب جدید سیاسی را لائیسم، دمکراسی مبتنی بر معیارهای دینی برشمرده و گفته که، در سطح سیاسی هر کس باید امتحان خود را پس بدهد ولی ارزشهای دینی را نباید ملعبه این امتحان قرار داد.داوداوغلو همانگونه که پیش بینی می شد اهداف اولیه تشکیل حزب جدید سیاسی را لائیسم، دمکراسی مبتنی بر معیارهای دینی برشمرده و گفته که، در سطح سیاسی هر کس باید امتحان خود را پس بدهد ولی ارزشهای دینی را نباید ملعبه این امتحان قرار داد.

به گفته دوداوغلو هیچ ساختار دینی و یا سکولار در داخل دولت ترکیه یک موقعیت متفاوت نخواهند داشت و اجازه این کار داده نخواهد شد.

وی این را هم گفته که،‌ برای گفتن حرفهایی متفاوت از گذشته ؛ برای حرف زدن و حل مسایل آمده،‌چرا که در عرف سیاسی ترکیه بجای منازعه، محبت و دوستی، بجای اخم، تبسم، نهفته است.

داوداوغلو با تاکید بر آزادی های مختلف گفت: در مقابل هر ساختار دینی و یا سکولار که خواستار از میان برداشتن اراده آزاد انسانها، برده ساختن انسانها با محدودسازی افکار و اذهان آنها باید می ایستیم.

داوداوغلو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه حزب جدید با تکیه بر معیارهای دمکراتیک موردد قبول در کشورهای دمکراتیک سعی در تقویت حس عایدیت به کشور از سوی تمامی احاد ترکیه خواهد کرد، گفت: هدف ما صلح اجتماعی، همبستگی بین مردم ترکیه خواهد بود.

داوداوغلو در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه نزاکت سیاسی را در تمامی مراحل بکار خواهند برد، گفت: در اداره دولت و در امور سیاسی نیز شفافیت و حساب پس دهی اصول اساسی ما خواهد بود.

تفکیک قوا به خصوص استقلال قوه قضائی از مهمترین اهداف داوداوغلو

داوداوغلو تغییرات گسترده و اساسی در نظام قضایی ترکیه، تغییر در ساختار شورای قضات و دادستانهای ترکیه ، رعایت کامل اصل تفکیک قوا در ترکیه را از جمله اصول و اهداف حزب جدید برشمرد و گفت: با تغییر ساختار سیاسی جدید ترکیه تاثیر مجلس ملی ترکیه کاهش یافته است که یک مساله خطرناک است و با تغییر مجدد سیستم سیاسی ، ترکیه به سیستم پارلمانی بازخواهد گشت.

تغییر قانون احزاب سیاسی، تغییر قانون انتخابات، تغییر حدنصاب قانونی برای ورود احزاب سیاسی به مجلس ملی ترکیه از دیگر برنامه های ارایه شده از سوی داوداوغلو برای حزب سیاسی جدید خود بود.

نخست وزیر اسبق ترکیه و رهبر حزب آینده ترکیه در تدوین سیاست خارجی مد نظر خود گفت: صلح چندجانبه مهمترین هدف سیاست خارجی ترکیه خواهد بود. در یک چارچوب جدید روابط خود با آمریکا را تنظیم خواهیم کرد و روابط خودد با ناتو و کشورهای اتحادیه اروپا را در چارچوب روابط استراتژیک تداوم خواهم داد و به موازات آنها با کشورهای آسیایی و در راس آنها چین و روسیه روابطمان را افزایش خواهیم داد.

اوغورلواوغلو نویسنده روزنامه ینی چاغ ترکیه در مقاله ای با اشاره به تشکیل حزب آینده از سوی داوداوغلو نوشت: در روند جدید پرونده هایی مخفی افشاء خواهد شد.

اوغورلواوغلو با اشاره به اینکه حزب عدالت و توسعه در دوران حاکمیت ۱۷ ساله خود دشوارترین وضعیت را سپری می کند، نوشت: داوداوغلو رهبر سابق حزب ، حزب سیاسی جدیدی را تشکیل داد ولی مساله به اینجا ختم نخواهد شد و علی باباجان معاون سابق نخست وزیر ترکیه و از معماران اقتصادی ترکیه نیز تا پایان سالجاری و یا اوایل سال جدید میلادی حزب سیاسی خود را اعلام خواهد کرد.

شمشیرها در صحنه سیاست ترکیه از نیام کشیده شد

در هفته جاری و در قبل از اعلام موجودیت حزب جدید از سوی داوداوغلو، طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه بطور تلویحی همیاران سابق خود و در راس آنها داوداوغلو را متهم به تلاش برای کلاهبرداری از خلق بانک ترکیه کرد. در مقابل اتهامات یاد شده نیز داودوغلو از اردوغان دعوت کرد که هم اموال و املاک وی و هم اموال و املاک اردوغان از سوی ناظرین بیطرف بررسی و به افکار عمومی اعلام شود. این مساله میتواند سرنخی از آینده ای نه چندان دور در ترکیه را بدست بدهد.

تشکیل احزاب قدرتمند تاثیر زیادی بر آینده سیاسی اردوغان خواهد داشت

تشکیل احزاب سیاسی در ترکیه ، آن هم احزابی که از دل حزب حاکم عدالت و توسعه بیرون بیایند قطعا موجب تضعیف بیشتر این حزب می شود. برخی ناطران آگاه می گویند، حزب داوداوغلو و حزبی که باباجان تاسیس خواهد کرد حتی اگر سه و یا چهار درصد آراء از حزب عدالت و توسعه را بخود جذب کنند که احتمالا رقمی بیش از این میزان خواهد بود، این مساله در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نقش و تاثیری که می تواند آینده سیاسی اردوغان را بخطر بیاندازد خواهد داشت.

ناظران آگاه با اشاره به تنگنای سیاسی موجود در ترکیه می گویند، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس می باید همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باشد و ترکیه تا سه سال آینده برای انتخابات مجلس در موعد قانونی تحمل نخواهد کرد و به احتمال قوی ترکیه در سال آینده شاهد یک انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری خواهد بود.

آنچه که در مرحله فعلی در جامعه ترکیه و در صحنه سیاسی این کشور شاهد آن هستیم آرامش قبل از توفان است و ترکیه در ماههای اولیه سال آتی میلادی شاهد تحولات جدی صحنه های مختلف خواهد بود و شمشیرها در سیاست ترکیه از هم اکنون از نیام کشیده شده اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !