7 واقعیت وحشتناک که پیش از خرید خانه باید درباره‌اش سوال کنید


خریدن چیزی به اهمیت خانه یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌هایی است که می‌توانید در زندگی انجام دهید. با این‌که دولت‌ها، با تمام توان، حداکثر سعی‌شان را برای تضمین عادلانه... نوشته 7 واقعیت وحشتناک که پیش از خرید خانه باید درباره‌اش سوال کنید اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

خریدن چیزی به اهمیت خانه یکی از مهم‌ترین تصمیم‌گیری‌هایی است که می‌توانید در زندگی انجام دهید. با این‌که دولت‌ها، با تمام توان، حداکثر سعی‌شان را برای تضمین عادلانه و بی‌خطر بودن معاملات به کار می‌برند؛ و هم‌چنین، خریداران نیز باید کاملا دقت کنند تا مورد کلاهبرداری قرار نگیرند، همواره ممکن است مشکلات زیادی از چشم قانون و خریداران پنهان بمانند. فروشندگان و صاحبان خانه‌ بنا به دلایلی از جمله قدیمی بودن قوانین، پیشرفت‌های جدید، و گاهی اوقات از روی عدم صداقت، اطلاعات کاملی را در مورد خطرات و مشکلات بالقوه‌ی ساختمانی که فرد مشتری به طور جدی به خرید آن فکر می‌کند، در اختیار وی قرار نمی‌دهند. در ادامه ۷ واقعیت وحشتناک را برایتان بر می شماریم که پیش از خرید خانه باید درباره‌اش سوال کنید و مطمئن شوید.

7 واقعیت وحشتناک که پیش از خرید خانه باید درباره‌اش سوال کنید

7 واقعیت وحشتناک که پیش از خرید خانه باید درباره‌اش سوال کنید

۷ سوال جدی پیش از خرید خانه

۷. هجوم حشرات

سوسک‌ها، موریانه‌ها، کپک‌ها، و ساس‌های تخت‌خواب همگی جزء جانورانی هستند که اگر تحت کنترل در نیایند، می‌توانند صاحب خانه را خانه‌‌خراب کنند. هر یک از این حشرات موذی، در ابتدا، به عنوان یک مشکل کوچک ظاهر می‌شوند، ولی وقتی نادیده‌شان می‌گیرد و آن‌ها شروع به تکثیر می‌کنند، می‌توانند کل خانه‌تان را به گونه‌ای تصاحب کنند که جایی برای زندگی در آن وجود نداشته باشد. عده‌ای بر این باور هستند که فروشنده باید این مسئله را به اطلاع خریدار برساند، یا باید سازوکار قانونی برای این مسئله ایجاد شود؛ با وجود این، بسیاری از فروشندگان مستاصل با توجه به فقدان قوانین الزام‌آور می‌توانند به راحتی این مسئله را از چشم خریداران پنهان کنند.

قارچ و کپک از جمله مشکلات اصلی یک خانه است که خریداران باید از وجود آن آگاه باشند و معمولا از فروشنده درباره‌شان سوال می‌پرسند. با این حال، آن‌چه بیش‌تر آدم‌ها متوجه نمی‌شوند این است که قارچ و کپک تقریبا می‌تواند تمام خانه را فرا بگیرد؛ در این شرایط، اگر به این موجودات حساسیت (آلرژی) نداشته باشید، احتمالا هرگز از وجود آن آگاه نخواهید شد.

۶. مشکلات خارج از خانه

مشکلات شهری یا زیست محیطی اطراف یک خانه معمولا از آن دسته مشکلاتی هستند که بیش‌تر خریداران متوجه‌شان خواهند شد و در موردشان از فروشنده سوالاتی خواهند پرسید. قوانین مربوطه معمولا فروشنده را ملزم می‌داند تا خریدار را از وجود چنین مشکلات آگاه کند؛ با این حال، مشکلات خارج از خانه گستردگی فراوانی دارند.

اگر چاه خانه یا مسیل اطراف آن به دلیل وجود مشکلاتی در سیستم فاضلاب شهری طغیان می‌کنند، ممکن است از لحاظ قانونی الزامی برای افشای آن به خریداری وجود نداشته باشد. به هر صورت، خریدار موظف است در خصوص نواحی اطراف خانه به اندازه‌ی کافی تحقیق کند، و فروشنده ممکن است خود را مسئول مشکلات خارج از خانه‌ی مورد و مشکلات شهری ندارد. یکی دیگر از مشکلات خارج از خانه که معمولا کم‌تر کسی به فکر آن می‌افتد، وجود همسایه‌های مزاحم است. نحوه‌ی برخورد با این مسئله نیز بسته به قوانین هر منطقه ممکن است متفاوت باشد، ولی وجود یک همسایه‌ی مزاحم و مشکل‌ساز می‌تواند اساسا از شکل‌گیری توافق و بستن قرارداد جلوگیری کند. البته، تفاوت نگاه و نحوه‌ی برخورد با این مسئله به دلیل وجود تفاوت در دیدگاه‌های آدم‌های مختلف به اصل مزاحمت است. یک فرد ممکن است یک عادت خاص را به عنوان مزاحمت تلقی کند، ولی افراد دیگر ممکن است نظر مشابه‌ای نداشته باشند. مهمانی‌های شلوغ و پر سروصدا، صدای سگ، سیستم جمع‌آوری زباله‌ها و غیره ممکن است برای یک خریدار مسئله‌ی مهمی نباشند، ولی ممکن است باعث شوند برخی دیگر از خریداران به طور کلی از خرید یک خانه صرف‌نظر کنند. از این جهت، تعیین مواردی که فروشنده ملزم به افشای آن‌ها به خریدار است، دشوار می‌شود.

اگر جزء آن دسته آدم‌هایی هستید که به دنبال آرامش هستند یا معمولا با همسایگان‌تان دچار مشکل می‌شوید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام برای خرید یک خانه، نزد همسایگان آن خانه بروید و شخصیت و وضعیت آن‌ها را بسنجید.

۵. اجزای اساسی خانه

خریداران، هنگام خرید خانه، فرض را بر این می‌گیرند که خانه‌ی مورد نظر دارای تمام اجزای اساسی است. برای مثال، یک اتاق خواب باید طبق انتظارات درها و پنجره‌های مناسب داشته باشد. هم‌چنین، به طور کلی مواردی از قبیل پارکینگ، محوطه‌ی ساختمان، زیرزمین، انباری و غیره نیز در فهرست اجزای اصلی و اساسی یک خانه قرار می‌گیرند. شاید تصور کنید همه‌ی خانه‌هایی که برای فروش گذاشته شده‌اند، دارای تمام اجزای اساسی و لازم برای یک خانه هستند، از جمله سیستم گرمایش، تجهیزات آشپزخانه، دستگاه تهویه، هواکش، و غیره؛ ولی اجزای اساسی خانه به این موارد محدود نمی‌شوند.

این مسئله می‌تواند به فرهنگ و عرف هر منطقه بستگی داشته باشد؛ مثلا در برخی مناطق فروشنده ملزم به قرار دادن تمام اجزای اساسی و لازم در خانه نیست. برخی از آدم‌ها ممکن است به دنبال اجاق گاز رومیزی، هود، یا حتی فر باشند، ولی خریداران معمولا باید به سیستم گرمایش و سرمایش خانه توجه ویژه‌ای داشته باشند – این تجهیزات بسیار اساسی و در عین حال، گران‌قیمت هستند. مثلا در مناطق مرطوب، فقدان کولر گازی می‌تواند به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های یک خانه تلقی شود. پیش از بستن قرارداد نهایی خرید خانه باید از تمام لوازم و تجهیزات اساسی و مورد نیازتان در خانه آگاه باشید و آن‌ها را از فروشنده طلب کنید. هیچ‌گاه تصور نکنید که همه‌ی خانه‌ها لزوما دارای تمام اجزای اساسی و ضروری هستند.

۴. آزبست یا پنبه‌ی نسوز

آزبست یا پنبه‌ی نسوز، از جمله موادی است که معمولا در ساخت خانه کاربرد دارند و باعث بروز مشکلات و اثرات جانبی خطرناکی برای سلامتی انسان می‌شوند. استنشاق فیبرهای آزبست که در بخش‌های مختلفی از خانه، از جمله عایق‌بندی و لوله‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار خطرناک هستند و می‌توانند باعث ایجاد بافت‌های زخمی در ریه‌ها شوند. آزبست علاوه بر مشکلات رایجی که می‌تواند برای سلامتی ایجاد کند، ممکن است اثرات جانبی بسیار خطرناک‌تر و مزمنی نظیر سرطان نیز به همراه داشته باشد.

علی‌رغم خطرات و مشکلات فراوانی که آزبست می‌تواند برای سلامتی ایجاد کند، استفاده از وسایل ساختمانی حاوی این ماده در ساخت خانه‌ها و سایر ساختمان‌ها در بسیاری از نقاط جهان ممنوع نیست. بنابراین، نه تنها از کاربرد این ماده در خانه‌ها جلوگیری نمی‌شود، بلکه به طور گسترده در ساخت خانه‌ها کاربرد دارد و معمولا خطرات آن نادیده گرفته می‌شود. معمولا در بیش‌تر خانه‌هایی که ظرف ۵۰ سال اخیر ساخته شده‌اند، به نحوی از این ماده در ساخت بخش‌های پنهان و دور از دسترس استفاده شده است. برای رعایت احتیاط، همیشه توصیه می‌شود پیش از اقدام به بازسازی خانه و تخریب بخش‌های داخلی، از کاربرد یا عدم کاربرد آزبست در بخش‌های پنهان خانه آگاهی یابید. معمولا کارگران ساختمانی نمی‌دانند چه موادی برای‌شان بی‌خطر و چه موادی سرطان‌زا است.

۳. مرگ

آگاهی از مرگ یک انسان یا بروز جنایتی در یک خانه معمولا بر تصمیم‌گیری خریدار در انتخاب خانه تاثیرگذار خواهد بود؛ اگرچه، بدون شک این مسئله ناشی از خرافات یا برخی مسائل دیگر است. برخی از آدم‌ها با تصور تعقیب شدن توسط ارواح یا شنیدن داستان‌های ترسناک دچار وحشت می‌شوند، ولی برخی دیگر نیز از هر چیزی که به این مسائل مرتبط باشد، دوری می‌کنند. خواه فردی در آرامش جا سپرده، خواه دچار جنایت شده باشد، از آن‌جا که انسان‌ها معمولا با اتفاقات تاریخی ارتباط هیجانی ایجاد می‌کنند، حق هر خریدار است که بداند آیا در خانه‌ای که در قرار است در آن زندگی کند، مرگی اتفاق افتاده است یا خیر. در برخی نقاط جهان، فروشنده از لحاظ قانونی موظف است این مسئله را به اطلاع خریدار برساند؛ ولی در بیش‌تر موارد، آدم‌ها نظر دیگری در این خصوص دارند. الزام به افشای چنین اتفاقی برای خریدار به عنوان مسئله‌ای ناعادلانه تلقی می‌شود؛ زیرا بروز این اتفاق ممکن است ارتباطی با فروشنده نداشته باشد، و الزام به افشای آن باعث می‌شود فروش خانه برای وی غیرممکن باشد.

البته، در برخی کشورها مقررات خاصی در این مورد وجود دارند. برخی کشورها فروشنده را مجبور می‌کنند درباره‌ی جنایات خشن و قتل‌های خاص شفافیت و صداقت بیش‌تری از خود به خرج دهند. برخی قوانین فروشنده را ملزم به افشای مرگ‌های طبیعی نمی‌کنند، مگر آن‌که خریدار صریحا در مورد آن از فروشنده سوال بپرسد. طبق برخی قوانین دیگر، فروشنده در صورتی موظف به افشای چنین اتفاقاتی است که آن‌ها ظرف ۳ سال اخیر رخ داده باشند.

۲. خلافکار جنسی

اگر مرگ یک انسان داخل خانه‌ی مورد نظرتان شما را از خرید آن خانه منصرف نکند، قطعا آگاهی از این مسئله که قرار است با یک خلافکار جنسی همسایه شوید باعث خواهد شد از خرید خانه خودداری کنید. نه تنها حضور یک خلافکار جنسی در اطراف خانه‌تان ممکن است امنیت افراد خانواده‌تان را به خطر بیندازد، بلکه تصور این‌که قرار است همسایه‌ی چنین آدمی شوید، حتی زیباترین و مناسب‌ترین خانه‌ها را نیز در پیش چشم‌تان زشت و نامناسب می‌کند. به همین دلیل، در بسیاری از کشورهای دنیا خلافکاران جنسی را مجبور می‌کنند وضعیت شغلی، تحصیلی، و آدرس محل سکونت‌شان را در نهادهای دولتی مربوطه ثبت کنند.

۱. خانه ارواح

درست مانند وجود شک و شبهه در مورد وقوع یک مرگ داخل خانه، وجود شایعات ترسناک درباره‌ی خانه‌ی مورد نظر نیز نمی‌تواند دلیل قطعی برای به هم خوردن توافق میان خریدار و فروشنده باشد. حتی آدم‌هایی وجود دارند که مخصوصا به دنبال خانه‌های اشباح و ارواح می‌‌گردند، و ممکن است برای ثبت چنین خانه‌هایی حاضر باشند پول بیش‌تری به فروشنده بدهند. با این حال، در بیش‌تر موارد، این قبیل خانه‌ها به راحتی به فروش نمی‌روند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید خانه‌تان را به سرعت به فروش برسانید، ایجاد چنین شایعاتی نتیجه‌ی معکوس خواهد داشت.

برای دور نگه داشتن تعقیب کنندگان ارواح و آدم‌های خرافاتی از خانه‌ و افزایش امکان فروش آن، قانون در برخی از کشورهای دنیا به کمک‌ فروشندگان آمده است. خانه‌های نفرین شده همان خانه‌هایی هستند که شایعات خوب و بد زیادی در موردشان گفته می‌شود. هنگام فروش خانه، بدنامی محل یا خود خانه یکی از موانع اصلی به شمار می‌رود. به همین خاطر، افشای این مسئله برای خریدار از لحاظ قانونی در بسیاری از کشورهای دنیا الزامی نیست.

فروشندگان از این جهت که بدنامی خانه‌شان به سرعت در سراسر محل یا حتی شهر دهان به دهان پخش می‌شود، و تقریبا اکثر خریداران از این مسئله باخبر می‌شوند، متضرر می‌شوند. ولی از آن‌جا که ارواح و فعالیت‌های فراطبیعی آن‌ها فقط ریشه در باورهای برخی از آدم‌ها دارند، فروشندگان چنین خانه‌هایی می‌توانند امیدوار و منتظر باشند تا افرادی که به چنین خرافاتی اعتقاد ندارند، مشتاق خرید خانه‌شان شوند. ولی به هر صورت، بهتر است فروشندگان این مسئله را به اطلاع خریداران برسانند، زیرا اگر بدنامی خانه‌ی مورد نظر بسیار گسترده باشد، احتمال این‌که دادگاه فروشنده را به دلیل عدم صداقت محکوم کند، وجود دارد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – امیررضا مصطفایی

منبع:listverse

۷ واقعیت وحشتناک که پیش از خرید خانه باید درباره‌اش سوال کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!