شاخص‌های جمعیتی تفت، نگران‌کننده است


شاخص‌های جمعیتی تفت، نگران‌کننده است

یزد- ایرنا- رییس شبکه بهداشت و درمان تفت در نشست مجمع سلامت این شهرستان، آمارهایی از شاخص‌های جمعیتی این منطقه ارائه داد که جای تامل دارد.

سید محمود واعظ پور روز شنبه در این نشست گفت: جمعیت شهرستان تفت رو به پیری است، ۲۰ درصد جمعیت ساکن هم سالمند هستند؛ تعداد تولد رو به کاهش و تعداد فوت رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه میزان باروری شهرستان تفت در استان، رتبه آخر را دارد، گفت: رشد جمعیت شهرستان تفت، هفت دهم درصد است که نسبت به رشد جمعیت استان که ۱.۵ است خیلی پایین تر است.

وی، رتبه تفت در زمینه سامانه سیب در استان یزد را دوم اعلام کرد و ادامه داد: ۸۳ درصد مردم شهرستان به لحاظ قلبی و عروقی، مشکل خاصی ندارند ولی متاسفانه ۶۳ درصد دارای اضافه وزن هستند و میزان توده بدنی در شهرستان بالاست.

این مسوول به آمار بالای حیوان گزیدگی و هزینه بالای درمان آن در شهرستان تفت اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۱۱ مورد بیماری هاری در استان شناسایی شد که ۵ مورد آن مربوط شهرستان تفت است.

واعظ پور با اشاره به نوسازی چند خانه بهداشت روستایی از بهره برداری خانه بهداشت روستاهای زردین و نصرآباد در دهه فجر امسال خبر داد.

رییس سازمان نظام پزشکی استان یزد هم در ادامه این نشست، شعار مجامع سلامت در سال جاری را "سواد سلامت، آینده سلامت" اعلام کرد و گفت: نتیجه سواد سلامت، خودمراقبتی است.

دکتر احمد حائریان افزود: رفتن مسائل از سلامت به سوی درمان، نشان از فدا شدن سلامت است.

وی با بیان اینکه رشد تعداد تخت های سی سی یو و آی سی یو هرچند نیاز است ولی نشان پیشرفت نیست به تشریح سواد سلامت در جامعه پرداخت.

رییس نظام پزشکی استان افزود: هرچند بخشی از مباحث مجامع سلامت باید صرف امور جاری شود ولی باید بدانیم بخشی از آن چیزی که به آن مبتلا شدیم ناشی از عدم رعایت برخی از مسائل است که باید بر روی آن سرمایه گذاری کنیم.

امام جمعه تفت هم با بیان اینکه اهمیت این مجمع بر همگان روشن است، گفت: سلامت گرانبهاترین سرمایه هرکس است و اگر سلامت مردم از دست برود بالاترین سرمایه آنها از دست می رود.

حجت الاسلام سیّد محمد سرمه چشم افزود: همان گونه که سواد سلامت سبب اجتناب از آلودگی می شود، چنانچه آگاهی انسان ها درباره گناهان نیز افزایش یابد از رفتن به سمت آنها اجتناب خواهند کرد و دیگر شاهد اختلاس و دست اندازی به بیت المال مسلمین نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: پیشگیری در مفهوم دینی «تقوا» معنا می شود و درمان همان «توبه» است.

فرماندار تفت در این نشست با بیان اینکه شهرستان از پتانسیل خوب خیرین برخوردار است، گفت: تفت در زمینه تجهیزات و امکانات مشکلی ندارد ولی با کمبود یا نبود نیروی متخصص مواجه است.

علیرضا نوکار از معاونین دانشگاه علوم پزشکی استان حاضر در نشست خواست تا پزشکان متخصص بیمارستان شهید بهشتی تفت را ملزم کنند تا جراحی های خود را در این بیمارستان انجام دهند.

وی با بیان اینکه خیری برای تجهیز بیمارستان شهید بهشتی تفت به ام آر ای اعلام آمادگی کرده، گفت: تمام دغدغه این فرد فعال بودن و راکد نشدن این بخش است.

رییس مجمع سلامت شهرستان تفت افزود: برخی از تخصص ها در درمانگاه بیمارستان شهید بهشتی تفت وجود ندارد که می خواهیم در این زمینه برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
نماینده تفت و میبد در نشست مجمع سلامت شهرستان تفت با بیان اینکه یزد دومین استان معدنی و سومین استان صنعتی کشور است، گفت: از آن طرف استان یزد در سرطان و دیابت رتبه اول کشور را دارد.

کمال دهقانی فیروزآبادی با اشاره به ماده ۴۳ قانون ششم توسعه گفت: این ماده قانونی می گوید به دلیل خسارت ناشی از بهره برداری معادن به کشاورزی، بهداشت، سلامت و جاده ها، معادن و صنایع معدنی علاوه بر عوارض آلایندگی تا یک درصد از فروش خود را جهت عوارض آسیب های عمومی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۶ و ۹۷ ردیف خوبی برای بودجه پیش بینی نشد، گفت: این میزان از ۸ میلیارد در سال۹۶ به ۱۵۰۰ میلیارد در سال ۹۸ رسید.

رئیس مجمع نمایندگان استان با اشاره به تلاش هایش جهت وصول این عوارض، گفت: برای سال جاری ۲۸۶ میلیارد تومان برای استان پیش بینی شده که وصول آن سبب تحول در بهداشت و درمان می شود.

وی تصریح کرد: ماده ۴۳ توسط عالی‌ترین مقام اجرایی استان باید اجرایی شود که با حمایت کامل مسئولان قضایی و مجمع نمایندگان استان همراه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403