انجام بیولوژیک و آبخیزداری در بیش از 7 هزار هکتار مراتع کردستان


انجام بیولوژیک و آبخیزداری در بیش از 7 هزار هکتار مراتع کردستان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، گفت: امسال در سطح بیش از هفت هزار و 600 هکتار، عملیات بیولوژیکی آبخیزداری، بذرکاری، بذر پاشی و کپه کاری در 10 شهرستان استان انجام شده است و انتظار می رود تا پایان آذر ماه سال جاری این عملیات به اتمام برسد.

طاهرکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه عملیات‌های مزبور در سامانه های مرتعی، زیر حوزه‌های دارای مطالعات آبخیزداری و طرح‌های مرتعداری اجرا شده است، اظهار کرد: در سال جاری در راستای اجرای عملیات بیولوژیک آبخیزداری از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح مدیریت بوم سازگان زاگرس در شش زیر حوزه آبخیز استان به پایان رسید.

وی افزود: عملیات بیولوژیکی آبخیزداری مراتع در زیر حوزه های آبخیز مصوب آلمانه سروآباد، چمقلو قروه، اسلام دشت مریوان، دولبندی سنندج، چراغ ویس سقز، نمشیر بانه، خورخوره دیواندره، کریم آباد دهگلان، کومایین کامیاران و قره طور بیجار در حال اجرا و یا اجرا شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، با اشاره به اینکه رویکرد اجرای پروژه های منابع طبیعی افزایش مشارکت آبخیزنشینان در حفاظت احیاء توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی بوده است، بیان کرد: با اجرای این طرح ها بهره برداران مرتعی در سامانه ها در نگهداری، اصلاح و احیاء مراتع مشارکت می‌کنند که این موضوع موجب افزایش تولید علوفه در واحد سطح و کاهش سیل و رسوب و در نهایت افزایش پوشش گیاهی می‌شود.

کرمی عنوان کرد: این مشارکت ضمن ایجاد منافع اقتصادی طولانی مدت برای بهره برداران، پایداری برداشت از مرتع و کاهش خسارات ناشی از سیل در مناطق پایین دست را برای آن ها ایجاد می کند.

وی افزود: ۹۸ دستگاه آبشخور جهت تامین آب شرب دام های بهره برداران و جوامع محلی در مناطقی که مشارکت حوزه نشینان بالا بوده توزیع شده است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، خاطرنشان کرد: انجام عملیات مذکور در شهرستان های جنگلی استان در قالب طرح مدیریت بوم سازگان زاگرس با پیشرفت فیزیک ۹۰ درصدی در حال انجام است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ عواقب مخالفت با اسرائیل برای یهودیان