ساختار کارمندی و ریشه گرانی‌ها در نگاه مطبوعات سمنان


ساختار کارمندی و ریشه گرانی‌ها در نگاه مطبوعات سمنان

سمنان- ایرنا- مطبوعات استان سمنان در هفته‌ای که گذشت به مسایل مختلفی پرداختند که لزوم شفاف‌سازی ساختار کارمندی، ریشه گرانی‌ها و تولید و قناعت در مصرف، مهم‌ترین موضوع‌ها بود.

غبار محرورمیت بر بافت قدیمی شهر، مشارکت مردم در ادوار مختلف، ریشه گرانی‌ها، حقوق شهروندی، ساماندهی فضای کارگری، نیاز استان به مدیران قاطع، تاب نقد شنیدن، لزوم شفاف‌سازی ساختار کارمندی، روز دانشجو، توسعه مهدیشهر، تولید و قناعت در مصرف و آداب و رسوم مردم مهدیشهر در شب یلدا، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته جاری به آن‌ها پرداختند.

هفته‌نامه کویر امروز

« هفته نامه کویر امروز » استان سمنان یکی از نشریه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان به موضوع‌هایی چون غبار محرورمیت بر بافت قدیمی شهر و مشارکت مردم در ادوار مختلف انتخابات پرداخت.

در مطلبی به قلم حسن اشجعی به موضوع اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین با عنوان « ریشه های گرانی » پرداخت.

در این مطلب آمده است: با افزایش قیمت بنزین و شوک ناگهانی بر افکار عمومی، همگان بر این عقیده بودند که این اقدام ناگهانی دولت بار سنگینی از گرانی به راه خواهد انداخت که هیچ کس را یارای مقابله با آن نیست اما دولتیان مخالف این عقیده با سخنرانی های متعدد اعلام کردند کــه هیچ کس حق ندارد به بهانه بنزین قیمت کالاها را افزایش دهد و با گذشت بیش از سه هفته از افزایش قیمت بنزین هنوز هم پا را در یک کفش کرده اند و چشــمان خود را به روی این واقعیت بســته اند که گرانی معنا ندارد و با هرنوع تخلف در این زمینه بشدت برخورد می شود.

اما واقعیت چیز دیگری است و گذشت زمان نشان داد که گرانی بنزین تاثیر مستقیم بر گرانی وزندگی مردم دارد و کمک معیشتی دولت هم توان خنثی سازی این موج گرانی را ندارد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: در روزهای اخیر هم باز از طرفی صحبت از افزایش قیمت حامل های انرژی است و هم شاهد افزایش قیمت دلار و طلا هستیم و این خود نوید جدیدی از موج گرانی های بوجود آمده در حال حاضر و در آینده است که مردم را با فقر و فاصله طبقاتی بیشتر مواجه می کند.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم » نشریه استان سمنان است که در هفته گذشته موضوع‌هایی چون حقوق شهروندی، ساماندهی فضای کارگری، نیاز استان به مدیران قاطع و تاب نقد شنیدن را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته جاری مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « لزوم شفاف‌سازی ساختار کارمندی » نوشته منصور فرزامی فرد است.

در این مطلب آمده است: در این زمینه، نگاهی کوتاه و حتی سطحی می‌تواند مدلل کند که نیروهای موجود اجرایی- بجز آنان که اهلیت آن مسند را دارند و ما هم به آنها دست مریزاد می‌گوییم- از چه طیف و سلیقه‌ی سیاسی و با چه رابطه‌ای آمده‌اند، رابطه‌ی قومی و خویشاوندی از نوع قرابت‌های نسبی و سببی!

لذا امر، بدیهی‌تر و روشن‌تر از آن است که نیازی به مداقه و تلاش‌های بسیار باشد. فرزندان، منسوبان از همان نوعی گفته شده با نردبان مسئولیت متمرکز خویشاوندی رقم خورد. چنان که هرکس آمد از قوم و خویش که فراغت یافت به قومیت رسید. چنان که دستگاه‌های اجرایی از اشارات و الطاف مسئولان ارشد و کلان استان در حد اشباع، متاثر شدند.

آن چنان که دیگر جایی برای شهروندان بومی استان باقی نماند و با نهایت تاسف چنین دست و دل‌بازی از بزرگ‌ترهای دولت‌ها شروع شد و ادامه یافت و همچنان نیز ادامه دارد.

این واقعیت‌های تلخ را پرونده‌های دارای بینه‌ی قوای کشور علی الخصوص دستگاه قضایی کشور می‌گوید. می‌دانید چرا؟ چون وقتی که به جای فیل حقیقی، در فیل بادکنکی می‌دمیم، باد شهوت مقام و مال و قدرت، خیلی زود آن را از جا می‌کند و تشت رسوایی هم از این طرف از بام می‌افتد. و انکار نمی‌توان کرد که درصد بسیاری از ناخشنودی‌ها و اعتراضات به خیابان آمده‌ها در فصول مختلف، ناشی از انتصابات و نیز انتساب‌های بی‌رویه، نابه‌جا و غیرعقلانی است.

لذا امید آن داریم که در شفاف سازی ساختار اداری استان، عزیزان به سهم خود موثر باشند تا فردا و فرداها، صاحبان حق از استحقاق خود دور نمانند و دستگاه‌های اجرایی آن چنان که باید باشند، باشند و درسی هم سرلوحه برای مناطق دیگر کشور شود منوط به اینکه سنگ‌های بزرگ جلو پای این اراده و مدعا نیفتد و نیندازند. چون آن‌ها که دستگاه‌ها را به اصطلاح«فشل» کرده‌اند، پسکوب‌های قوی و ریشه برانداز دارند که فقط منش‌های والا، آن را به چیزی نمی‌گیرند.

دوهفته نامه پیمان همدلی

«پیمان همدلی» یکی از دو هفته نامه های استان سمنان به موضوعات روز دانشجو، آداب و رسوم شب یلدا، توسعه مهدیشهر و تولید و قناعت در مصرف پرداخته است.

در مطلبی به عنوان « تلاش در تولید و قناعت در مصرف » به قلم احمد نورانی آمده است: تعالیـم آسـمانی اسـلام در جهت ( تشـویق بـه تولید و قناعــت در مصــرف) بیــان شــده اســت. روایــات فراوانـی بـر ایـن اصـل دلالت دارنـد کـه تـلاش و کار را فضیلـت دانسـته و بـه آن تحریـص و تشـویق می کنــد.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: تولید، جوامـع بشـری را اداره می‌کنـد نـه بـا صـرف معجزه، پــس کشــاورزی و باغــداری و ماننــد آن (تولیــد) در زمــان ظهــور آن حضــرت تقویــت می‌شــود.

مأموریــت جامعــه بشــری بــه عمــران دنیــا را می تــوان از ادلــه فــراوان عقلــی و نقلــی به دســت آورد.

پــس در ایــن برهــه از زمــان کــه بــا جنــگ اقتصــادی دشــمن روبــرو هســتیم و در ســالی کــه بـه نـام رونـق تولیـد نـام گرفتـه اسـت همـه بایـد باتلـاش مضاعـف در راه رونـق تولیـد قـدم برداریـم و از رفتـن جامعـه بـه سـمت مصرفـی بـودن صـرف، جلوگیــری و بــه تولیــد در هــر ســطحی بپردازیــم و نـه تنهـا امسـال بلکـه همـه سـال های آینـده هـم رونـق تولیـد و حمایـت از تولیـد باشـد و تـلاش در تولیــد و قناعــت در مصــرف در جامعــه اســلامی و انقلابـی اجـرا و عملـی شـود و فقـط در شـعار نمانـد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد