120 هزار اصله نهال در اراک تولید شد


120 هزار اصله نهال در اراک تولید شد

اراک - ایرنا - رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: نخستین بار 120 هزار اصله نهال از گونه‌های جدید در نهالستان شهرستان اراک تولید شد.

«محسن چقایی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این گونه ها شامل«ارژن»،« سماق»، «بادام کوهی» و «زرشک» با هدف افزایش تنوع نهال‌ها در نهالستان شهرستان اراک کشت شده‌است.

وی اظهار داشت: سطح زیر کشت نهالستان شهرستان اراک ۲۷ هکتار است که ۶۰۰ هزار اصله نهال گلدانی از گونه های مختلف «سرو خمره‌ای»، «بادام کوهی»،«ارژن»، «سماق»،«زبان گنجشک»، «سنجد» و«ارغوان» امسال در این نهالستان تولید شده است.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: ۵۰ هزار اصله نهال صنوبر نیز در راستای توسعه زراعت چوب امسال در نهالستان اراک تولید و به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

چقایی گفت: متقاضیان دریافت نهال‌ها صنوبر می‌توانند با ارایه درخواست به ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ محل سکونت و انعقاد قرارداد برای انجام زراعت چوب نسبت به دریافت این نهال‌ها اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰۰ هزار اصله نهال ریشه‌ای از جمله «سنجد»، «زبان گنجشک»، «افرا»، «کانالپا» و «ارغوان» امسال در نهالستان اراک تولید و در فصل مناسب کشت به‌صورت رایگان بین متقاضیان توزیع می‌شود.

چقایی، از اختصاص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار امسال به نهالستان شهرستان اراک خبرداد و افزود: با توجه به‌وسعت و حجم تولیدات این نهالستان، تخصیص این میزان اعتبار مشکلاتی را برای مراقبت و نگهداری از این نهال‌ها به همراه داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه نهالستان اراک تنها مرکز تولید نهال برای مقابله با کاهش آلودگی هوا در شهرستان است، افزایش اعتبار برای این واحد تولیدی از جمله مهمترین خواسته‌های سازمان‌های مردم نهاد و این اداره کل به شمار می‌رود.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهارداشت: ۴۰۰ هزار اصله نهال اسفندماه امسال به‌مناسبت هفته درختکاری از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در راستای ترویج فرهنگ درختکاری به صورت رایگان بین مردم توزیع می‌شود.

چقایی از کشت ۵۵ هزار و ۴۰۰ اصله نهال از جمله «سنجد»، «داغداغان»، «بادام کوهی» و «زرشک» در منطقه چپقلی شهرستان اراک خبرداد و گفت: این نهال‌ها به‌مناسبت روز بسیج درختکاری با همکاری مردم، سازمان های مردم نهاد و دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در ۲۰۰ هکتار از منطقه چپقلی این شهرستان کشت شد.

وی ادامه داد: این نهال‌ها با اعتباری بالغ بر ۹ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تولید و در منطقه چپقلی شهرستان اراک کشت شد.

رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی یادآور شد: طرح جنگلکاری در منطقه چپقلی شهرستان اراک با تصویب کمیته فنی استان از سال ۹۱ آغاز و تا کنون کشت نهال در ۹۴۵ هکتار از اراضی این منطقه انجام شده است.

چقایی افزود: کشت ۲ هزار هکتار جنگلکاری در منطقه چپقلی شهرستان اراک در راستای مقابله با آلودگی هوا، جلوگیری از فرسایش و تغذیه سفره های زیرزمینی در دستورکار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی قرار دارد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا