چهار میلیون و 125 هزار راس دام استان مرکزی ایمن‌سازی شد


چهار میلیون و 125 هزار راس دام استان مرکزی ایمن‌سازی شد

اراک - ایرنا - سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: چهار میلیون و 125 هزار راس دام در این استان امسال علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام ایمن‌سازی شد.

دکتر «ابوالفضل حمزه لوییان» روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این دام‌ها علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام از جمله تب برفکی، آنتروتوکسمی، آگالاکسی، آبله، قانقاریا و طاعون نشخوارکنندگان کوچک( ppr ) ایمن‌سازی شدند.

وی ادامه داد: واکسیناسیون دام‌های استان مرکزی علیه بیماری‌های مختلف دامی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد افزایش یافته‌ است.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: سه میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در مدت مشابه سال‌گذشته علیه بیماری های مختلف دامی و مشترک بین انسان و دام واکسینه‌ شدند.

حمزه لوییان گفت: ۳۰۰ هزار و ۹۴۳ راس دام استان مرکزی در این مدت علیه بیماری تب مالت ایمن‌سازی شد.

وی یادآور شد: در راستای پیشگیری از سرایت بیماری تب مالت به جمعیت انسانی، آزمایش بروسلوز در این مدت بر روی هشت هزار و ۵۹۳ راس دام سنگین در دامداری‌های استان مرکزی انجام و پنج راس گاو مبتلا به این بیماری شناسایی و از چرخه تولید حذف شد.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: ۱۶ هزار و ۱۰۴ مورد تست سل نیز برای مقابله با انتقال این بیماری به انسان در دامداری های استان انجام شد و ۱۳ راس دام مبتلا به این بیماری شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

حمزه‌لوییان گفت: ۹۴۷ مورد تست مشمشه نیز با هدف پیشگیری از این بیماری در مزرعه‌های نگهداری اسب و حیوان‌های تک‌سم استان انجام شد که در این تست‌ها یک مورد مثبت تشخیص و اقدامات لازم در این خصوص انجام شد.

وی ادامه داد: تست مشمشه در مزارع نگهداری اسب و حیوانات تک‌سم استان مرکزی در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش یافته‌است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک‌هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا