تلاش رودخانه بشار برای بازپس گیری حریم طبیعی خود


تلاش رودخانه بشار برای بازپس گیری حریم طبیعی خود

یاسوج- ایرنا- با نخستین بارش جدی برف و باران در شهر یاسوج رودخانه بشار برای بازپس گیری حریم خود در خیابان و بلوار رجا دست به کار شده است آنچنان که مدیرکل بحران هشدار می دهد باید برای موضوع چاره ای اندیشیده شود تا این محله در بارندگی های آینده با بحران جدی روبه رو نشود.

به گزارش ایرنا،بارش باران و برف در شهر یاسوج ازشنبه شب آغاز و تا ظهر یکشنبه ادامه داشت و بر اساس اعلام هواشناسی میزان بارش ها در این بازه زمانی ۴۶میلیمتر بوده است.

اگرچه مدیریت بحران استان در نشست اضطراری پیش از شروع بارندگی ها، بارش تا ۱۵۰ میلیمتر را در منطقه پیش بینی کرده و از دستگاه ها و مردم خواسته بود در آماده باش کامل باشند اما بارندگی ها کمتر از میزان پیش بینی شده بود وتعطیلی مدارس در شیفت عصر روز ۱۷ آذر و تخریب بخشی از بلوار و خیابان رجا را باید مهمترین خسارت این بارندگی ها به شهر یاسوج دانست.

بلوار رجا نخستین بار پس از بارش های سیل آسای فروردین ماه امسال دچار ریزش شد و ساکنان آن با چالش جدی روبه رو شدند تا جایی که دستور تخلیه برخی از ساختمان های این محله صادر شد.

اما پس از آرام شدن رودخانه بشار وضعیت بلوار رجا به حالت عادی بازگشت با این حال همانگونه که پیش بینی می شد با اولین بارندگی مستمر و جدی پاییزه وضعیت این بلواربحرانی تر از سابق شد.

مدیر کل مدیریت بحران استان درباره وضعیت این بلوار و چرایی ریزش آن می گوید: عدم رعایت بستر و حریم رودخانه در صدور مجوزهای ساخت و ساز، بی توجهی به حریم و بستر رودخانه و طرح تفصیلی و عدم رعایت اصول فنی شهرسازی در ساخت و سازها درسالهای گذشته باعث این بحران شده است.

وحید محمدی تبار ادامه داد: نوع لایه های خاک این تراشه خاکی که در حال ریزش است مملو از پسماند ها و نخاله های ساختمانی است که این نشان می دهد که حتی خیابان جلوی این منازل در بستر طبیعی رودخانه ساخته شده است.

مدیر کل بحران یادآوری کرد: اینکه چه کسانی زمین فروخته و یا مجوز و پروانه ساخت داده اند یک روی سکه است و روی دیگر آن شهروندانی هستند که خود و منازلشان در معرض خطر قرار دارند و باید با تدبیر مسئولان ارشد استانی ، شهرداری و همکاری مردم این مساله به سرعت حل شود.

بلوار رجا در حاشیه رودخانه بشار و در پایان بخش شرقی شهر یاسوج قرار گرفته و با چشم اندازی به سمت جنگل و رودخانه جز مناطق گران قیمت شهر یاسوج محسوب می شود. با این حال شواهد نشان می دهد این بلوار و حتی برخی از ساختمان های آن در حریم رودخانه احداث شده اند که از فروردین ماه امسال رودخانه بشار با قدرت پس گیری حریم خود را اغاز کرده است .

رودخانه بشار در سالهای کم بارش مورد بی مهری قرار گرفت و بخش هایی از آن از طریق کانال های فرعی از مسیر اصلی رودخانه جدا شد. بخشهای دیگری از حریم رودخانه نیز برای ایجاد طرح های عمرانی و صنعتی واگذار شد که بارندگی های فرودین ماه باعث شد رودخانه بشار تمامی ساخت و سازهای با مجوز و بدون مجوز را با خود به قعر خلیج فارس ببرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند