آذری جهرمی حائز لقب «شیرین عسل» شد


 آذری جهرمی حائز لقب «شیرین عسل» شد
روزنامه همدلی در یادداشتی از سورپرایز اخیر وزیر ارتباطات به شدت انتقاد کرد و به آذری جهرمی لقب شیرین عسل داد.

اگر در کشوری زندگی کنید که هر صبح وقتی بیدار می‌شوید انتظار یک خبر شوک‌آور را داشته باشید، بدون تردید وعده «سورپرایز» و «خبر خوش» یک مقام حکومتی نمی‌تواند خوشحال‌تان کند، بلکه حتی نگران‌تان هم می‌کند و آسایش روانی‌تان را نیز به هم می‌ریزد. این موضوع زمانی بغرنج‌تر می‌شود که نتیجه سورپرایز نه رفع یک مشکل، بلکه بیشتر شبیه یک شوخی یا دست انداختن و مسخره کردن مردم به نظر برسد و از شنیدن آن احساس کنی عده‌ای با نمایش یک سورپرایز لوس و بی‌مزه عامدا و عالما در صدد مزاح با مردم هستند.

درست مثل سورپرایز و خبر خوشی که وزیر جوان کابینه روحانی هفته گذشته وعده آن را داده بود.اواسط هفته گذشته بود که وزیر ارتباطات در همایش «تهران شهر هوشمند» از سورپرایزش برای مردم خبر داد. محمدجواد آذری جهرمی با هیاهو خاصی گفت که روز پنجشنبه از طریق فضای مجازی خبری خوشحال کننده برای ایرانی‌ها دارد. هنوز دقایقی از وعده خبر خوش آذری جهرمی نگذشته بود که واکنش‌ها و گمانه‌زنی‌ها در این مورد آغاز شد، واکنش‌هایی که بیشتر با بدبینی همراه بود.

بسیاری از مردم از همدیگر می‌پرسیدند در شرایطی که مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی کمر مردم را خم کرده است و در حالی که دامنه ارتباطات ایرانیان با دنیای بیرون روزبه‌روز محدودتر‌ و مشکل‌سازتر از قبل می‌شود و همچنین دکمه فیلترینگ بر سایت‌ها و شبکه‌های بیشتری اعمال می‌شود، این وزیر جوان چه سورپرایزی می‌تواند داشته باشد که این مردم غم‌زده را خوشحال کند.

برخی دیگر نگران بودند که نکند به جای سورپرایز شوک‌زده شوند. درست مثل شوک گرانی بنزین و سه برابر شدن آن در یک شب! یا شوک فیلتر شدن تلگرام که ابتدا بسیاری آن را فقط یک شوخی تلقی کردند یا قطعی سراسری اینترنت و....در این بین برخی دیگر از رونمایی از اینترنت ملی گفتند که ارتباطات با خارج مرزها و دنیای بیرون را قطع می‌کند.

در میان حجم این گمانه‌زنی‌ها، سخنان یک مسئول آگاه در وزارت ارتباطات خیال مردم را راحت کرد. یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات به «شهروند» گفت: سورپرایز وزیر، اینترنت ملی نیست و اصولا نگرانی در این‌باره وجود ندارد. این سخن نه تنها خیال مردم را در این زمینه راحت کرد، بلکه بدبینی‌ها را نسبت به این موضوع نیز کاهش داد.

در میان این آشفتگی و نگرانی‌ و اما و اگرهای فراوان، برخی به وعده جهرمی خوش‌بین بودند و آن را به برآورده شدن مطالبات چندین و چند ساله خود ربط می‌دادند. مثلا این که تلگرام رفع فیلتر می‌شود یا فیلتر توییتر برداشته می‌شود یا ترافیک داخلی رایگان می‌شود و... جالب آنکه جهرمی حتی از طریق قابلیت استوری اینستاگرام از مردم درخواست کرد که نظرات خود را در این رابطه با او در میان بگذارند. فرصتی که می‌توانست از مطالبات واقعی مردم آگاهی پیدا کند.

در این زمینه حتی سایت خبر فوری نیز یک نظرسنجی انجام داد و از مخاطبانش خواست به سوال «چه چیز می‌تواند در نظر مردم ایران واقعا سورپرایز وزیر جوان تلقی شود؟» پاسخ دهند. ۶۹درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی از وزیر جوان«رفع فیلتر تلگرام» را به عنوان سورپرایز توقع داشتند. ۶درصد رفع فیلتر توییتر و ۲۵درصد خواهان رایگان شدن ترافیک داخلی اینترنت بودند.

هر چقدر به آخر هفته و روز وعده سورپرایز وزیر ارتباطات نزدیکتر می‌شد، به حجم گمانه‌زنی‌ها و اما و اگرها اضافه می‌شد، تا شمارش معکوس برای وعده آذری جهرمی آغاز شد. آذری جهرمی روز پنچ‌شنبه گذشته در حالی که مردم انتظار داشتند وعده وی حداقل به یکی از دغدغه‌های آنان نقطه پایان بگذارد، از سورپرایزش پرده برداشت و پس از چند روز گمانه‌زنی، بالاخره کارتش را روی میز گذاشت و «سورپرایز» خود را از طریق پستی اینستاگرامی و پس از آن در یک رشته توئیت اعلام کرد: پهپاد‌هایی که قرار است بسته‌های پستی را حمل کنند.

وی اعلام کرده که هدف از توسعه چنین پهپادی، جلوگیری از آلودگی شهرها و البته باقی نماندن نقاط غیرقابل دسترس در سراسر ایران است. او یکی از کاربردهای چنین طرحی را ارسال سریع دارو به بیمارستان‌ها اعلام کرده است.

جهرمی در پست اینستاگرامی خودش در همین رابطه می‌نویسد: «انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و... از جمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود. در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند.»

فارغ از این که در فضای شلوغ و پر ازدحام کلانشهرهایی مانند تهران و با وجود معابر غیراستاندارد چگونه قرار است که سورپرایز جهرمی عملیاتی شود، اما آن چه یبیشتر مد نظر قرار گرفت احساس مردم از شنیدن خبر به اصطلاح خوش جهرمی بود. به اعتقاد مردم پهپادهای حمل بسته‌های پستی که خبر خوبی برای وزیر ارتباطات محسوب می‌شود، آنقدر با مطالبات و دغدغه‌های مردم فاصله دارد که برای آنان نه تنها سورپرایز نیست بلکه حتی مطرح کردن آن را نادیده گرفتن و توهین به خود می‌دانند.

واکنش‌ کاربران به نتیجه سورپرایز جهرمی

سورپرایز وزیر جوان و جویای نام کابینه روحانی -که چند روز مردم را به خود مشغول کرده بود- به مثابه آب سردی بود بر روی بسیاری از مردم. برخی از مردم سورپرایز آذری جهرمی را توهین به خود فرض کردند و از آن به عنوان دهن‌کجی و مسخره کردن مردم نام بردند و آن را یک نوع «لودگی» دانستند که در شان کسی که در جایگاه وزیر کشور قرار دارد، نیست. برخی دیگر نیز از وی به عنوان سلبریتی‌ برای انحراف افکار عمومی نام بردند.

همزمان با فاش شدن سورپرایز وزیر ارتباطات، انتقادات به وی در شبکه‌های اجتماعی نیز شروع شد.

کاربری به نام امیر نوشت: «همه‌ی این سرکاری‌ها برای وزرا و مسئولین بی‌درد سرگرمی‌شونه که به دردهای مردم بخندند وگرنه مسئول درد کشیده با مردم بازی نمی‌کنه.»

زهرا نیز نوشت: «خواهش می‌کنم تو این شرایط با احساسات مردم بازی نکنید.مردم خیلی وقته کوچکترین خبر خوشحال کننده‌ای نشنیده‌اند.»

کاربر دیگری نوشته است:«اگه تاریخ خونده بود می‌فهمید که بشر صدها سال پیش توسط کبوترهای نامه‌رسان و بدون وزیر ارتباطات سورپرایز شده بود»

پیام نیز نوشته (در اوج قدرت باید مرد بود) هرکس در هر جایگاهی که به واسطه پست ومنصب وجایگاهش به هر عنوانی موجبات ناراحتی واذیت مردم رو فراهم می‌کنه وبا اعمال وبیاناتش به کرامت انسانی دیگران توهین می‌کنه، حتی ذره مثقالی شک نداشته باشید که توسط عزیزترین افراد ونزدیکانشون چنان سورپرایز خواهند شد که هر لحظه از درگاه خداوند مرگ آرزو کنند!!!! " قانون کارما رو هیچ‌وقت فراموش نکنیم.

کاربر دیگری نوشت: من پشت صحنه زندگی شما را نمی‌دونم ولی شما را آدمی خوب، جوان، فعال و در جستجوی پیشرفت دیدم، ولی.. ۱-مردم گرفتارتر از اون هستند که کسی بخواد باهاشون شوخی یا #سورپرایز شون بکنه ۲-فکر کنم این روزا متوجه شدین مطالبه مردم از وزیر ارتباطات چیه... مثلاً #رفع_فیلتر_تلگرام

سیدعلی موسوی در توییتر معتقد است: دستاوردهای وزیر ارتباطات در وزارتخانه آنقدر خالی است که ایشان رونمایی از یک پروژه کپی شده از آمازون را در حد یک دستاورد ملی و سورپرایز ویژه به مردم معرفی می‌کند!

فازغ از انتقادهایی که به سورپرایز جهرمی شد، برخی مدعی شدند که سورپرایز وزیر دزدی از آب در آمده است. نیما درویش مهندس و معلم و از نخبگان دانشگاه شریف در اینستاگرامش نوشت که این طرح را سه سال پیش ارائه داده است و الان وزارت ارتباطات به اسم خودش سورپرایز از آن درآورده است.

ستاره لطفی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی