«راه بازگشت» نمایش توامان تاریکی و روشنی است


«راه بازگشت» نمایش توامان تاریکی و روشنی است

رکنا: کارگردانان بلژیکی مستند «راه بازگشت» می گویند نمی خواستیم داستان را با تلخی روایت کنیم، بلکه می خواستیم روشنی ها و تاریکی ها را کنار هم قرار دهیم و عشق، موسیقی و امید را در فیلم خود داشته باشیم.

به گزارش رکنا، به نقل از ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت،دیمیتری پتروویچ و ماکسیم ینس دو کارگردان بلژیکی که برای نمایش فیلم «راه بازگشت» برای اولین بار به ایران آمده اند، عنوان کردند: کیفیت، سازماندهی و تعداد فیلم هایی که در جشنواره حضور دارند ما را تحت تاثیر قرار داد و جشنواره حقیقت بهترین جشنواره ای بود که ما با فیلم «راه بازگشت» در آن شرکت کردیم.

این دو کارگردان جوان بلژیکی درباره فیلم «راه بازگشت» که به موضوع مهاجرت می پردازد توضیح دادند: دولت بلژیک و دیگر دولت های اروپایی در رابطه با مهاجران نه تنها کاری نمی کنند که درباره وضعیت آن ها که بسیاری شان جنگ زده هستند مقصر هستند و رفتاری غیر انسانی با آنها در یونان و حتی بلژیک و بروکسل انجام می شود. ما با ساخت این فیلم می خواستیم در اصل مردم را نسبت به وضعیت مهاجران حساس و آگاه کنیم.

ماکسیم ینس و دیمیتری پتروویچ که علاوه بر کارگردانی، نوشتن این فیلمنامه را به طور مشترک انجام داده اند درباره ایده ساخت این فیلم عنوان کردند: ایده مستند«راه بازگشت» بعد از ملاقات با حسین- سوژه اصلی فیلم- شکل گرفت. زمانی که مدارک اقامت او به دستش رسید و دیگر آزادانه می توانست شروع به سفر کند و ما به همراه او این سفر را شروع کردیم.

دیمیتری پتروویچ درباره تجربه سفر به ایران گفت: تا قبل از آمدن به ایران آشنایی من با این کشور به واسطه اخبار رسانه ها بود اما الان تصویر ایران با کاشی های مسجد جامع اصفهان جایگزین شده است.

ماکسیم ینس هم در پاسخ به این سوال عنوان کرد: زمانی که می خواستیم به ایران بیاییم خیلی کنجکاو و هیجان زده بودیم و درباره مردم ایران شنیده بودیم که آنها مهمان نوازترین مردم دنیا هستند اما به واسطه تصویر رسانه ها درباره آمدن به ایران تردید داشتیم و نگران بودیم. وزارت خارجه بلژیک هم به شهروندان خود گفته بود که اگر نیازی به سفر ضروری ندارند، به ایران نروند اما ما تصمیم گرفتیم، بیاییم و خودمان ببینم که در ایران چه خبر است.

این دو کارگردان بلژیکی در پایان خاطرنشان کردند: نمی خواستیم داستان را با تلخی روایت کنیم، بلکه می خواستیم روشنی ها و تاریکی ها را کنار هم قرار دهیم و عشق، موسیقی و امید را در فیلم خود داشته باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد