اپیدمی بیماریهای حاد تنفسی در آذربایجان غربی در حال فروکش است


اپیدمی بیماریهای حاد تنفسی در آذربایجان غربی در حال فروکش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: 1300 نفر به علت ابتلا به بیماریهای حاد تنفسی در بیمارستانهای استان بستری شده اند.

دکتر جواد آقازاده امروز 23 آذرماه در جمع خبرنگاران در علوم پزشکی استان، گزارشی از آخرین وضعیت بیماری های حاد تنفسی از جمله آنفلوانزا در استان را ارائه کرد و افزود: در طی 2 ماه گذشته جمعا در حدود 1300 که فقط 23 درصد موارد نمونه برداری شده از نظر آزمایشگاهی مبتلا به آنفلوآنزا بوده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی همچنین اظهار کرد: در خصوص وضعیت بیماری آنفلوآنزا در سطح استان می توان گفت اپیدمی بیماری های حاد تنفسی بخصوص آنفلوانزا بر اساس بررسی های میدانی و شواهد مدیریتی از جمله ‌کاهش تدریجی مراجعات به کلینیک‌های تخصصی و درمانگاه‌های عمومی و کاهش پیشرونده بستری‌های بیمارستانی( براساس پایش روزانه و هفتگی موارد بستری بیمارستانی‌)، کاهش غیبت از محیط های کاری و آموزشی و کاهش درصد موارد مثبت در نمونه های تهیه شده ، در حال فروکش است.

وی تصریح کرد: به عنوان متولی سلامت و بهداشت این استان ، به مردم استان اطمینان می دهم اولا اوضاع کاملا تحت کنترل است و هیچ مشکلی برای درمان این بیماری در استان وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص این بیماری خاطر نشان کرد: همانگونه که به کرات توسط متخصصین امر توضیح داده شده‌، ‌آنفلوانزا یک بیماری حاد تنفسی فصلی بشدت مسری هست که همه ساله در نیمکره شمالی و فصول سرد (پاییز و زمستان) شیوع پیدا می کند. این بیماری مثل همه جای دنیا در کشور ما هم بومی بوده و در برخی مواقع با فواصل 4-2 سال مواجه با طغیان شدید بیماری هستیم، ‌ولی فرم فردی بیماری نیز می تواند در تمام فصول اتفاق بیفتد. زمان آغاز، طول مدت‌، شدت بیماریزایی و گستره جغرافیایی غیرقابل پیش بینی بوده و به حساسیت و ایمنی جمعیت، عوامل اجتماعی؛ عوامل محیطی و ویروس بیماری که معمولا همه ساله تغییر پیدا می کند، وابسته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان افزود: اپیدمی بیماری معمولا دارای 3 موج هست که موج اولیه گسترده بوده و در صورت حساسیت و ایمنی پایین مردم یا تغییر یافتن ‌زیرگونه ‌ویروس ‌از شدت بیشتری برخوردار است.

به گزارش ایسنا، آقازاده ادامه داد: موج اول و سنگین این بیماری از اواسط آبان ، تدریجی افزایش یافت و در دهه اول و دوم آذر به اوج خود رسید و منجر به بستری بیماران مبتلا به فرم شدید بیماری در بیمارستان ها شد.

دکتر آقازاده در خصوص موارد فوت ناشی از آنفلوآنزا نیز ضمن ابراز تاسف از موارد فوت شده که بدلیل وجود بیماری های زمینه ای اتفاق افتاده، بر مراجعه به موقع بیماران و پرهیز از خود درمانی اکیدا توصیه کرد و پایین بودن موارد فوت در استان از میانگین های کشوری را یادآور شد.

وی تاکید کرد: با رعایت بهداشت فردی توسط مردم و مدیریت مناسب افکار عمومی توسط رسانه ها این بیماری صد در صد قابل کنترل است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس