بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند


بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند

مطابق بند 2 تبصره 6 لایحه بودجه پزشکان باید از پایانه فروشگاهی استفاده کنند و 10 درصد درآمدشان به عنوان مالیات کسر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از چالش های دولت ها در ادوار گذشته وابستگی بودجه دولت به نفت بوده است و اقتصاد دانش بنیان و اخذ مالیات از راهکارهای تغییر وابستگی بودجه به نفت محسوب می شود، اکنون در فصل بودجه ریزی هستیم و هر روز خبر جدیدی از دولتی ها و بهارستانی درباره بودجه منتشر می شود، یکی از موضوعاتی که دولت بر آن تکیه کرده است اخذ مالیات از مشاغل بوده و برای تحقق آن نصب کارتخوان متصل به امور مالیاتی کشور ضروری شده است.

بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند

تکلیف مالیاتی پزشکان در لایحه بودجه ۹۹

مطابق بند «ی» تبصره لایحه بودجه ۹۹ همه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران یا سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی ایران صادر می‌کند، باید در چهارچوب آیین‌نامه تبصره ٢ ماده (١٦٩ ) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۴ /۱۲/ ۱۳۶۶ و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از پایانه فروشگاهی استفاده کنند.

همچنین براساس بند«ک» تبصره۶ لایحه بودجه، مراکز درمانی دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی باید ١٠ درصد از حق الزحمه یا حق العمل پزشکی پزشکان به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند و به نام پزشک تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند و مالیات علی الحساب شامل درآمد حقوق و کارانه نخواهد بود.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان با اشاره به موضوع مالیات پزشکان در بودجه ۹۹ اظهار کرد: بودجه سال ۹۹ که پایه آن بر اساس همراهی مردم بوده و بیشتر بر روی مالیات حساب شده است، یک بودجه بدون نفت محسوب می‌شود، از طرفی باید توجه داشت که کشور در شرایط تحریم به سر می برد و با عنایت به موانع اعمال شده همه باید به رشد و توسعه کشور کمک کنیم.

او ادامه داد: پرداخت مالیات باید عادلانه و برای همه اقشار جامعه باشد و ما هم در همین زمینه در روز گذشته سیاست‌ها و برنامه‌های سازمان امور مالیاتی را به جامعه پزشکی ابلاغ کرده‌ایم و از آنها درخواست کرده‌ایم تا با سازمان امور مالیاتی همراهی کنند و مالیات پزشکان شفاف سازی شود.

بیشتر بخوانید: ثبت کارتخوان تنها ١٩ درصد پزشکان در سازمان مالیاتی/ پزشکان در شفاف‌سازی اقتصاد نمره خوبی دریافت نکرده‌اند

جهانگیری بیان کرد: البته باید توجه داشت که نباید تبعیضی بین صنوف مختلف ایجاد شود و به قول رئیس سازمان امور مالیاتی هر فردی که دارای درآمد است باید مالیاتش را بپردازد و ما هم اعتقاد به معافیت خاص در پرداخت مالیات و فرار مالیاتی نیستیم و اگر کسی که سودی به دست میاورد باید مالیات آن را پرداخت کند.

بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند

هزینه ها را در مالیات پزشکان محسوب کنند

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی افزود: درخواست ما از دولت و سازمان امور مالیاتی این است که با توجه به تنگنا‌ها و شرایط اقتصادی و تورم همه هزینه ها را اعلام کنند تا بتوانند مطابق آن جوابگوی پرسنل و هزینه‌هایشان شوند.

او بیان کرد: در برخی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیش از یک هزار نفر مشغول فعالیت هستند و اما صندوق‌های بیمه گر در پرداخت مطالبات تاخیر چند ماهه دارند و به همین دلیل بیمارستان ها و پزشکان با چالش های مالی بسیاری رو به رو می شوند.

جهانگیری گفت: سازمان نظام پزشکی راهکار‌هایی مختلفی را با وزارت بهداشت و دیگر سازمان‌ها ذیربط بررسی کرده است و ما به سمتی می‌رویم که عدالت و شفافیت مالیاتی وجود داشته باشد از طرفی یکی از اهداف ما کاهش دغدغه‌های درمان مردم است و درخواست ما این است که اجازه بدهند تا جامعه پزشکی با تمام مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف اجتماعی دارد با فراق بال به درمان بیماران بپردازند.

بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند

تمام جامعه پزشکی باید از کارتخوان استفاده کنند

جهانگیری بیان کرد: استفاده از کارتخوان در قانون به صراحت آورده شده است و ما به جامعه پزشکی این مسئله را بخاطر رفاه حال بیماران و قانون بر این مسئله تاکید کردیم که در مجموع شفافیت باید وجود داشته باشد و تمام جامعه پزشکی باید از کارتخوان استفاده کنند و این کار به نفع خود پزشکان و مردم است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان مالیاتی به تمام اطلاعات مالی افراد دسترسی دارد و اگر پول به حساب کارتخوان واریز شود یا اگر از حساب دیگری وارد حساب افراد شود همه این اطلاعات در دسترس سازمان امور مالیاتی قرار دارد و به همین دلیل باید به صورت شفاف درآمد‌ها را اعلام کنیم تا مالیات‌ها به درستی پرداخت شود و جامعه پزشکی باید کاری انجام دهد تا اعتماد مردم به ما بیشتر از قبل شود.

بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند

پزشکان ماه ها بد درآمدشان را از بیمه ها دریافت می کنند

او ادامه داد: بخشی از درآمد‌های ما نقد نیست به طوری که بیمه مطالبات پزشکان را بعد از چند ماه پرداخت می‌کند، پزشکان باید جهت خرید تجهیزات و پرداخت حقوق پرسنل نقد هزینه کنند و در واقع همه هزینه ها باید نقدی حساب شود اما مطالبات با ماه ها تاخیر دریافت می شود.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با اشاره به تغییر ویزیت در شمال و جنوب تهران اظهار کرد: در سال ۹۸ حق ویزیت تعیین شده است که قسمتی از این مبالغ را صندوق‌های بیمه گر پوشش می دهند و مابقی را مردم پرداخت می‌کنند.

او اضافه کرد: تفاوت قیمت ویزیت در پایین شهر نسبت به بالای شهر شاید به دلیل این است که پزشکان با توجه به وسع مردم در جنوب شهر بخشی از ویزیت خود را از بیماران دریافت نکنند، اما به طور کلی افزایش حق ویزیت‌ها خارج از جداول ابلاغی ممنوع است و مورد پیگیری قرار داده می‌شود.

بودجه 99 و حساب و کتاب مالیاتی پزشکان/ کارتخوان‌ همچنان باید روی میز پزشک بنشیند

شماره کارت برای واریز حق ویزیت پزشکان؟!

جهانگیری با اشاره به دادن شماره کارت به بیماران برای پرداخت ویزیت گفت: اگر پول به حساب پزشکان ریخته شود در دسترس مالی سازمان امور مالیاتی است، اما باید توجه داشت که دادن شماره حساب باعث بی اعتمادی مردم می‌شود و اگر کاری را قرار است انجام دهیم باید به طور کاملا شفاف و روشن باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در