ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران


چندی است که شایعات و احتمالات، کورسوی امیدمان شده و با هر خبری که می‌شنویم، خود را به آینده امیدوار می‌کنیم. حالا هم مدتی است که...

چندی است که شایعات و احتمالات، کورسوی امیدمان شده و با هر خبری که می‌شنویم، خود را به آینده امیدوار می‌کنیم. حالا هم مدتی است که برخی از احتمال گشایش اقتصادی با چین خبر می‌دهند و می‌گویند ایران به دنبال تهاتر نفت با کالاست و چین به دلیل جنگ تجاری با آمریکا، می‌تواند با ما معامله کند.

در مرحله اول هم قرار است قطعات خودرو وارد شود و اتفاقاً بودجه 99 را که همین چند روز پیش ارائه شده، با همین راهکار بسته‌اند. این که چنین ادعایی تا چه حد واقعیت دارد را می‌توان با چند اتفاق مهم خبری صنعت خودرو در روزهای گذشته بررسی کرد. هفته گذشته مدیران خودرو برای نمایندگی‌های خود تست درایو «ام‌وی‌ام ایکس55» را برگزار کرد. خودرویی که قرار بود سال‌ها قبل به ایران بیاید اما تحریم‌ها مانع این اتفاق شد و حالا به نظر می‌رسد مدیران خودرو هم سیگنال‌های گشایش اقتصادی را دریافت کرده و بدون فوت وقت، به دنبال از سرگیری فعالیت‌های خود است.

موضوع وقتی جالب می‌شود که بدانید مدیران خودرو در مهرماه امسال حتی نتوانست یک دستگاه خودرو تولید کند اما حالا می‌خواهد با محصولی جدید بار دیگر تولید را از سر بگیرد. همچنین به‌تازگی در خط تولید سیف خودرو یک کراس‌اور چینی- ایتالیایی با نام «اس‌دبلیوام جی01» مشاهده شده و در کارخانه ریگان خودرو هم یک وانت چینی به اسم «جی‌ام‌سی تی5» حضور دارد. وقتی تمام این اتفاقات را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که بازگشت چینی‌ها چندان هم بعید نیست و احتمالا بازار خودرویی کشورمان شباهت زیادی به سال‌های 90-91 پیدا خواهد کرد. سال‌هایی که شاهد حضور شرکت‌های گمنام چینی در کشورمان بودیم و حتی برخی از آن‌ها به واسطه استفاده از بازار ایران توانستند محصولات خود را ارتقا دهند و برای ورود به بازار اروپا و آمریکا برنامه‌ریزی کنند. در این مقاله قصد داریم با در نظر گرفتن بازگشت چینی‌ها به عنوان یک فرض احتمالی، به معرفی خودروهایی بپردازیم که ممکن است طی ماه‌های آینده ببینیم.

ام‌وی‌ام ایکس55

ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران

این خودرو که در بازارهای جهانی «چری تیگو 4 جدید» یا «چری 5ایکس» نام دارد، کراس‌اوری کوچک و شهری است که با دو پیشرانه 1.5 لیتری توربو و 2 لیتری تنفس طبیعی و سه جعبه‌دنده پنج سرعته دستی، شش سرعته دو کلاجه و هفت سرعته اتوماتیک پیوسته سی‌وی‌تی قابل سفارش است. البته مدیران خودرو نسخه توربو را برای بازار ایران در نظر گرفته که 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. طبق اطلاعات مندرج در وب‌سایت چری، ایکس55 از سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌های بورگ‌وارنر ساخت شرکت «شفلر» آلمان بهره می‌برد. این سیستم می‌تواند با تغییر زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها، راندمان را افزایش و مصرف سوخت را کاهش دهد.

به گفته چری سامانه بورگ‌وارنر قادر است تا یک میلیون کیلومتر بدون هیچ مشکلی فعالیت داشته باشد. ازجمله ویژگی‌های ایمنی ایکس55 می‌توان به سامانه‌های کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی، دوربین 360 درجه و بدنه مقاوم شش بعدی برای جذب ضربات جانبی اشاره کرد. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های ایکس55، ساعتی هوشمند است که با آن می‌توان مانند یک ریموت و با کنترل از راه دور برخی از تنظیمات خودرو را تغییر داد. مدیران خودرو قیمت قطعی این کراس‌اور را با تحویل 45 روزه در نسخه اکسلنت 365 میلیون و 500 هزار تومان و در نسخه اکسلنت اسپرت 367 میلیون و 500 هزار تومان اعلام کرده است.


جک اس7

ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران

خودرویی که اگر تحریم‌ها نبود، کرمان موتور برنامه گسترده‌ای برای عرضه آن داشت. اس7 همانند کراس‌اور کوچک‌تر این شرکت یعنی اس3 از خط جدید طراحی جک (جی‌ای‌سی) بهره می‌برد. در بحث اندازه نیز این خودرو بزرگ‌تر از اس5 است و با خودروهایی مانند هاوال اچ6 و بیسو تی5 رقابت می‌کند. طراحی داخلی آن شباهت زیادی به محصولات مرسدس دارد؛ به‌طوری‌که در قلب داشبورد یک ساعت آنالوگ عقربه‌ای دیده می‌شود. این خودرو با دو پیشرانه 1.5 و 2 لیتری توربو در دسترس است که به ترتیب قدرتی به میزان 175 و 194 اسب بخار دارند. انتقال قدرت نیز از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته دوکلاجه به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد.

ازجمله تجهیزات ایمنی اس7 می‌توان به دوربین 360 درجه، شش کیسه هوا، سامانه کنترل حرکت در سرپایینی و سربالایی، سامانه جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها، ترمز کمکی هیدرولیک و سامانه کنترل پایداری اشاره کرد. این خودرو توانسته با همین امکانات و به لطف شاسی مقاوم خود، از موسسه انکپ چین 5 ستاره ایمنی دریافت کند. جک اس7 بسته به نوع پیشرانه و امکانات، قیمتی بین 14 تا 26 هزار دلار دارد که قیمت نهایی آن می‌تواند به مرز 400 میلیون تومان نیز برسد. رقمی که برای یک شاسی‌بلند چینی بسیار بالاست و شاید خریداران را به سمت گزینه‌های دست‌دوم کره‌ای و ژاپنی سوق دهد.


اس‌دبلیوام جی 01

ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران

«شیرونی ورگانی ویمرکاتی میلانو» یا به اختصار اس‌دبلیوام (با تغییر دو حرف V به W) یک شرکت ایتالیایی تولیدکننده موتورسیکلت است. این شرکت با همکاری چینی‌ها و تاسیس زیر برند «اسپیدی ورکینگ موتورز» تولید خودروهای کراس‌اور را هم شروع کرده و «جی01» جزو نخستین محصولاتش به شمار می‌رود. چندی پیش این خودرو در کارخانه سیف خودرو دیده شد و برخی احتمال دادند که ناتوانی سیف خودرو در ایفای تعهدات بیسو تی5 آن‌ها را مجبور کرده تا به دنبال خودرویی مانند جی01 بروند. اما نکته جالب ماجرا این جاست که سیف خودرو در طول سال‌های اخیر همواره به دنبال برندهای گمنام چینی بوده و حتی در سال 96 محصولات «هاوتای» و «بیسو» را به غرفه خود در نمایشگاه خودروی تهران آورد.

حالا هم نوبت به اس‌دبلیوام جی01 رسیده است. خودرویی با پیشرانه 1.5 لیتری و قدرت 156 اسب بخار و گشتاور 230 نیوتن متر که از یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک بهره می‌برد. شش کیسه هوا، سامانه کنترل پایداری، دوربین 360 درجه، چرخش چراغ‌ها در پیچ و ترمز پارک برقی ازجمله تجهیزات ایمنی نسخه اف جی01 است. این خودرو بسته به پیشرانه و آپشن‌های آن، قیمتی بین 13 هزار و 500 تا 18 هزار دلار دارد. گرچه هنوز اطلاعیه رسمی از سوی سیف خودرو منتشر نشده اما به نظر می‌رسد که با اتمام قطعات منفصله خودروهای بیسو و تعهداتی که شرکت دارد، اس‌دبلیوام جی01 جزو اصلی‌ترین گزینه‌های طرح تبدیل خواهد بود.

هونگچی اچ5

ورود خودروهای جدید چینی به بازار ایران

برخلاف بیشتر خودروسازان چینی که فعلاً سکوت اختیار کرده‌اند، هونگچی به شکلی رسمی و کاملاً شفاف اعلام کرد که قصد سرمایه‌گذاری و حضور در ایران دارد. ابتدا قرار بود این شرکت با بهمن موتور همکاری کند اما طرف ایرانی به دلیل قیمت بالای محصولات هونگچی از این کار انصراف داد. حالا به نظر می‌رسد پرشیا خودرو قصد مشارکت در برنامه تولید دارد چراکه آن‌ها طی ماه‌های اخیر تعداد نمایندگی‌های خود را به طرز چشمگیری افزایش داده‌اند. البته مدیران هونگچی گفته‌اند که به دلیل آماده نبودن خط تولید و ممنوعیت واردات این اتفاق فعلاً رخ نمی‌دهد. در میان محصولات هونگچی، اچ5 با داشتن قیمت پایه 21 هزار دلار احتمال بیشتری برای ورود به بازار کشورمان دارد.

این سدان که بر مبنای پلتفرم نسل سوم مزدا 6 تولید شده، توانسته از موسسه انکپ چین 5 ستاره ایمنی دریافت کند. این خودرو از پیشرانه 1.8 لیتری توربو بهره می‌برد که 185 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور دارد. همچنین انتقال قدرت آن از طریق یک جعبه‌دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو صورت می‌گیرد. هونگچی برند لوکس فاو (اف‌ای‌دبلیو) محسوب می‌شود که گران‌ترین مدل آن یعنی ال5 قیمتی نزدیک به 700 هزار دلار دارد و بیشتر به عنوان لیموزین مقامات حزب کمونیست چین به کار می‌رود.

* متین نصیری / خراسان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت