از یادداشت انگلستان به فروغی پیرامون امتیازنامه دارسی تا توضیح درباره افزایش قیمت بنزین


موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

23 آذر 1311، دولت انگلستان یادداشت شدید‌اللحنی برای محمدعلی فروغی وزیر امور خارجه ایران فرستاد و مدعی شد اگر ایران در مورد امتیازنامه دارسی مطالبی دارد باید از طریق محاکم بین‌المللی اقدام کند. فروغی در پاسخ دولت انگلیس متذکر شد ایران از این تهدیدات باکی ندارد.

23 آذر 1321، سرتیپ اعتماد مقدم رئیس کل شهربانی در نامه‌ای محرمانه به وزارت کشور خاطرنشان کرد نیروهای متفقین با خارج ساختن بی رویه و غیر مجاز مواد غذایی از کشور سبب گرانی بهای این مواد به ویژه قیمت برنج شده‌اند.

23 آذر 1322، به موجب موافقتنامه ‌ای که میان ایران و شوروی به امضا رسید، روسها در ازای تحویل شکر، از ایران تریاک دریافت می‌کنند.

23 آذر 1390، بعد از سه سال تثبیت سقف تولید، اعضای اوپک در یکصد و شصتمین نشست خود در وین با افزایش سقف تولید نفت به ۳۰میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

23 آذر 1391، رییس سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه چند سناریو برای نقش درآمدهای مالیاتی در قانون بودجه سال ۹۲ پیش‌بینی شده است، گفت: در این سناریوها درآمدهای مالیاتی از ۳۷ هزار تا ۴۳ هزار میلیارد تومان در نظرگرفته شده است.

23 آذر 1392، تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه در نشستی در استانبول بر دستیابی به ۳۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری به‌ عنوان اولویت اول ایران و ترکیه تاکید کردند.

23 آذر 1393، رئیس کل بانک مرکزی با رد ادعای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی گفت: اینکه هرچند وقت یکبار ادعا می‌شود دولت یا بانک مرکزی مرتکب خلاف شده به هیچ‌وجه درست نیست و تقاضا می‌کنم در صورتی که هنوز تردیدی دارند اعلام کنند تا در یک جلسه حضوری در بانک مرکزی با ارائه مستندات مراتب به صورت کامل توضیح داده شود. ولی‌الله سیف در پاسخ به پرسشی درخصوص اظهارات مسعود میرکاظمی عضو کمیسیون انرژی مبنی بر برداشت 1.4 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی بدون مجوز مجلس افزود: از سخنان میرکاظمی واقعا تعجب کردم.

23 آذر 1394، ۲۲۷ قلم کالا در لیست سیاه واردات از آمریکا قرار گرفت.

23 آذر 1395، بانک ایتالیایی مونته دی پاسکی دی سی ینا قدیمی ‌ترین بانک جهان در یک ‌قدمی ورشکستگی قرار گرفت.

23 آذر 1396، محمدباقر نوبخت در گردهمایی دانشجویان و جوانان حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد که برای ایجاد حدود یک میلیون فرصت شغلی نیاز به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده است. او افزود: قیمت فوب خلیج فارس که مبنای قیمت گذاری حامل‌های انرژی در کشور است حدود ۲۲۰۰ تومان است که با قیمت کنونی بنزین ۱۲۰۰تومان ارزان‌تر است و حتی قیمت بنزین و گازوئیل در ایران بسیار ارزان‌تر از افغانستان است.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در