لغو سفر نخست وزیر ژاپن همزمان با گسترش اعتراضات به لایحه شهروندی در هند


لغو سفر نخست وزیر ژاپن همزمان با گسترش اعتراضات به لایحه شهروندی در هند

دهلی نو-ایرنا- در میان اعتراضات گسترده و خشونت آمیز به لایحه شهروندی هند در ایالت های شمال شرق این کشور، سفر آبه شینزو نخست زیر ژاپن به ایالت آسام لغو شده‌است.

شبکه خبری " ان دی تی وی" روز جمعه گزارش داد: راویش کومار سخنگوی وزارت امور خارجه هند در حساب تویتری خود نوشت: هند و ژاپن تصمیم گرفته اند که سفر آبه به دهلی به یک زمان مناسب در آینده ای نزدیک موکول شود.

قرار بود، نخست وزیر ژاپن در ۱۵ دسامبر (۲۴ اذر) به شهر گواهاتی پایتخت ایالت آسام واقع در شمال شرق هند سفر کرده و با نارندرا مودی نخست وزیر هند دیدار و گفت و گو کند.

ایالت آسام از دو روز گذشته شاهد اعتراضات گسترده و اعتصاب و همچنین درگیری های معترضان با پلیس بر سر لایحه شهروندی هند است.

این درحالی است که سفر های وزیر امور خارجه بنگلادش به هند که قرار بود روز های پنجشنبه و جمعه انجام شود نیز به دلیل تحولات لایحه شهروندی هند لغو شده است.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرده است که ارتباط دادن لغو سفر مقامات بنگلادشی به مساله لایحه شهروندی هند اشتباه است.

لایحه جنجالی شهروندی هند به دنبال اعطای حقوق شهروندی به اقلیت های غیر مسلمان از کشور های بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده اند.

این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح شد اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری انتقال یافت. این لایحه اکنون بار دیگر توسط آمیت شاه وزیر کشور هند در پارلمان این کشور مطرح شد و توانست در مجلس لوک سابها(مجلس پایین) ۳۱۱ رای موافق کسب کند.

این لایحه روز گذشته در مجلس علیای هند به تصویب نهایی رسید تا مسیر ورود آن به قانون اساسی هند هموار شود. اما همزمان با این اقدام، مناطق شمال شرق از جمله ایالت آسام هند روز گذشته و امروز شاهد اعتراضات گسترده و همچنین بروز خشونت های متعدد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...