از انتصاب پر حاشیه یک آقازاده در وزارت بهداشت تا کاهش روند ابتلا به آنفلوانزا


از انتصاب پر حاشیه یک آقازاده در وزارت بهداشت تا کاهش روند ابتلا به آنفلوانزا

این هفته در میان اخبار پزشکی به سراغ انتصاب پس مشاور وزیر بهداشت و حواشی آن رفته‌ایم.

از انتصاب پر حاشیه یک آقازاده در وزارت بهداشت تا کاهش روند ابتلا به آنفلوانزا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

حکم عجیب مشاور وزیر بهداشت برای پسرش + تصویر

تصویری از حکم «محمد اسماعیل اکبری»، مشاور وزیر بهداشت برای پسرش در فضای مجازی منتشر شد. در متن این نامه عنوان شده است" با توجه به اعتماد بنده و جناب وزیر به شما و نیاز این جانب، جنابعالی را به عنوان دستیار ویژه مشاور عالی وزیر منصوب می نمایم".

کیانوش جهانپور، مشاور وزیر بهداشت و مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان آموزش پزشکی درباره انتصاب فرزند مشاور وزیر بهداشت به عنوان دستیار ویژه و اینکه آیا مشاور وزیر بهداشت می تواند نصب و عزل داشته باشد، اظهار کرد: « دکتر اکبری» مشاور وزیر بهداشت و مدیر پروژه جمعیت در وزارت بهداشت در حکمی فرزند خود را به عنوان دستیارش منصوب کرده است.

جهانپور ادامه داد: این حکم مشاور وزیر بهداشت ابلاغ انشایی است و برای مشاور وزیر بهداشت منعی ندارد؛ چراکه در ابلاغ انشایی پست سازمانی وجود ندارد.

انتصاب آقازاده‌ها در وزارت بهداشت ممنوع شد

به دنبال انتصاب جنجال بر انگیز پسر مشاور وزیر بهداشت به عنوان دستیار ویژه پدرش، از این پس انتصاب آقازاده‌ها و ژن‌های خوب در وزارت بهداشت ممنوع شد.

بیمه اجباری ۹ میلیون ایرانی روی کاغذ ماند/ چرا وزارت رفاه آزمون وسع را انجام نمی‌دهد؟

آیین نامه پوشش اجباری بیمه سلامت و ارزیابی وسع پس از گذشت حدود ۴ ماه از تاریخ تصویب، هنوز به صورت کامل اجرایی نشده و ۵۰ درصد آن بر عهده وزارت رفاه است که این وزارتخانه علاقه‌ای به اجرای آن نشان نمی‌دهد.

پوشش اجباری بیمه سلامت و ارزیابی وسع دو موضوع جدانشدنی هستند که اجرای اولی منوط به اجرای صحیح دومی است؛ یعنی اگر ارزیابی وسع انجام نشود، پوشش اجباری بیمه سلامت نیز قابل اجرا نیست. چون در این صورت، باز هم تاریخ تکرار می‌شود و همانند اجرای طرح بیمه رایگان سلامت در آغاز اجرای طرح تحول سلامت، افرادی تحت پوشش بیمه رایگان قرار می‌گیرند که نیاز مالی ندارند و می‌توانند هزینه‌های درمانی خود را از جیب پرداخت کنند.

آزادی قلیان در ایستگاه بهارستان/ وکلای ملت، مدافع مردم یا مافیای دخانیات؟!

«قلیان در قهوه خانه‌ها آزاد می‌شود»، موضوعی که مافیای سیگار و دخانیات آن را هدف قرار داده اند و در تلاشند تا به هر شکلی شده در آخرین روز‌های این دوره مجلس شواری اسلامی آن را به تصویب برسانند. موضوعی که عواقب جبران ناپذیری برای سلامت جامعه به ویژه قشر جوان به دنبال خواهد داشت و حالا به نظر می‌رسد به احتمال زیاد با فشار برخی نمایندگان امروز یا در هفته جاری در صحن علنی مطرح شود.

«طرح یک فوریتی استفساریه تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با مصرف دخانیات» اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، موضوعی که نه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بلکه در کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها بررسی وجمع‌بندی شده، اما تاکنون بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است.

استفساریه تلاش دارد تا به بهانه‌ اشتغال، کارآفرینی و رونق کسب و کار، قهوه خانه‌ها و قلیان سرا‌ها که همگی از اماکن عمومی هستند و بر اساس این قانون عرضه مواد دخانی در آن‌ها ممنوع است، از شمول قانون مذکور خارج کند و بر این اساس در عمل مجوز رسمی و قانونی برای عرضه دخانیات در همه قهوه خانه‌ها و قلیان سرا‌ها صادر شود.

ورشکستگی ۵ شرکت پخش دارو در سایه چالش نقدینگی/ طلب ۳۴۰۰ میلیاردی شرکت‌های پخش از دانشگاه‌های علوم پزشکی

ابراهیم هاشمی، رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی درباره بدهی بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های پخش و ورشکستگی آن‌ها اظهار کرد: باوجوداینکه هر چند ماه یکبار، بیمه‌ها مطالبات بیمارستان‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی را پرداخت می‌کنند؛ سهم دارو که حدود ۲۲ تا ۲۵ درصد است، جدا نمی‌شود و شرکت‌های پخش مطالبات خود را دریافت نمی‌کنند.

رئیس انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی با اشاره به میزان بدهی شرکت‌های پخش از بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: تا پایان مهر مطالبات شرکت‌های پخش دارو و مکمل از بیمارستان‌های دولتی دانشگاه‌های علوم پزشکی رقمی حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و این رقم از فروردین ۹۸، یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اضافه شده است.
او ادامه داد: متاسفانه ما در هر سال شاهد ورشکسته شدن ۳ تا ۴ شرکت پخش دارو و مکمل هستیم به عنوان مثال سال گذشته ۳ شرکت پخش و تا کنون از ابتدای سال ۲ شرکت پخش ورشکسته شده‌اند و شرایط مالی به حدی بغرنج شده است که شرکت‌های پخش بزرگ هم وضعیت خوبی ندارند.
کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه آنفلوانزا هر سال قربانی می‌گیرد، اما هیچ سالی آمار مرگ و میر هفتگی منتشر نمی‌شد، اظهار کرد: امسال وزارت بهداشت همان اطلاعاتی که هفتگی برای WHO یا سازمان جهانی بهداشت ارسال می‌کند، در اختیار افکار عمومی قرار داده است.

جهان پور ادامه داد: سال ۹۴ بیش از ۲۴۸ نفر در اثر آنفلوانزا در ایران فوت کردند در سالهای ۹۵، ۹۶ و ۹۷ هم شدت ویروس نسبت به امسال به مراتب کمتر بود.

او با اشاره به افزایش واردات ۳۰ درصدی واکسن آنفلوانزا نسبت به سال قبل گفت: پارسال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن آنفلوانزا وارد کشور شد که از این تعداد ۴۰۰ هزار عدد در پایان زمستان امحا شد. سالیانه سالانه ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار واکسن برای گروه‌های در معرض خطر در شبکه‌های بهداشتی توزیع می‌شود.

روند شیوع آنفلوانزا، سیر نزولی گرفت

قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشتدرموضوع آنفلوانزا که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، با اشاره به سیر نزولی روند شیوع آنفلوانزا، اظهار کرد: در حوزه درمان، کلیه اقدامات جهت بهبود وضعیت به طور مستمر انجام شده و نظارت و پایش‌های لازم نیز صورت می‌گیرد و این روند تا طبیعی شدن شرایط صورت خواهد گرفت.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: ساماندهی بیماران در دانشگاه‌ها به خوبی انجام شده و این بیماری در استان‌ها در حال کنترل و مدیریت است. جان بابایی تصریح کرد: با همکاری معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو، داروی مورد نیاز این بیماران تامین و نگرانی از این بابت وجود ندارد.او تاکید کرد: در این زمینه، فوکال پوینت‌های علمی برای تبادل تجارب انتخاب می‌شوند و با تشکیل گروه مجازی آموزشی، اطلاعات را در اختیار سایر دانشگاه‌ها قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات رایزنی‌های 4 گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین