مسئولان از جایگاه علمی کشور صیانت کنند


مسئولان از جایگاه علمی کشور صیانت کنند

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه اولین توصیه مقام معظم رهبری توصیه به علم، تحقیق و پژوهش است، گفت: همه نهادهای کشور باید مقوله تحقیق و نوآوری را جزو راهبردهای اصلی خود قرار بدهند.

آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به هفته پژوهش گفت: در بیانیه گام دوم به عنوان منشور حرکت امت و گفتمان انقلاب اسلامی، در دو جا به علم و پژوهش تاکید شده است؛ یکی آنجا که دستاوردهای انقلاب را برمی‌شمارد و دیگر در توصیه‌ها که اولین توصیه نگهبان انقلاب علم و تحقیق و پژوهش است.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه همه نهادهای کشور باید مقوله نوآوری و تحقیق را جزء راهبردهای اصلی خود قرار دهند، ادامه داد: در این زمینه نکته اول اینست که دولتمردان باید جایگاه علمی موجود را صیانت کنند و نباید از رتبه موجود به عقب برگردیم. و نکته دوم اینست که باید مرزهای دانش را درنوردیم و حرکت علمی باید شتاب بیشتری پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به در پیش بودن هفته وحدت حوزه و دانشگاه افزود: هرگاه این دو نهاد همراه بودند اتفاقات بزرگ برای کشور افتاده است و هرگاه از هم زاویه گرفتند جامعه متضرر شد لذا این وحدت و همراهی و همدلی حوزه و دانشگاه هم نیاز هر دو طرف و هم نیاز کشور است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: حوزه از دانشگاه و علم و تحقیق استقبال می کند و امیدواریم برای اعتلای کشور همه در کنار هم گام‌های بزرگی برداریم.

وی انتخابات را مورد نظر قرار داد و گفت: مشارکت بالا محور بسیار مهم در انتخابات پیش رو است چراکه مشارکت بالا در انتخابات امنیت ما را ارتقاء می‌دهد؛ حضور حداکثری امنیت، اقتدار و اقتصاد ما را تضمین می‌کند؛ و مردم ایران در این عرصه بار دیگر صحنه ای افتخارآفرین خلق می‌کنند.

اعرافی اضافه کرد: قانون و اخلاق باید از سوی ناظران، مجریان، نامزدان و طرفداران محترم شمرده شود؛ قانون برای صیانت از آرای مردم است و همه باید از آن تمکین کنند.

امام جمعه موقت قم نکته سوم در خصوص انتخابات را انتخاب بهترین گزینه دانست و گفت: مجلس آینده، دولت آینده را انتخاب می کند و اگر می خواهیم دولت آینده، جوان، فعال، قوی باشد به مجلسی نیرومند، انقلابی و معنوی نیاز داریم؛ مجلسی که درست نظارت کند و خود از آسیب های مالی و اخلاقی دور باشد.

وی در بخش دیگر وضعیت شیخ زکزاکی را مورد توجه قرار داد و گفت: وضعیت شیخ زکزاکی، نگرانی مراجع، حوزه، علما و ملت ایران را در پی داشته است. شیخ زکزاکی 6 فرزند خود را در راه اسلام و عزت نیجریه قربانی کرد. بسیاری از طرفدار او جان دادند و ده ها زخم بر پیکر او وجود دارد و امروز این شیخ مجاهد را به زندان بردند. ملت ایران از دولت نیجریه می خواهد منطقی عمل کند و با شیخ زکزاکی از در مذاکره وارد شود و از مجامع بین المللی می خواهیم که وضعیت سلامت او را دنبال کنند. همچنین از دستگاه دیپلماسی کشور خواهان پیگیری این مسئله هستیم.

امام جمعه موقت قم در بخش دیگر با بیان اینکه انتخاب نام نیک برای فرزندان حقی بر گردن والدین است گفت: یک سنت و کار فرهنگی رسول خدا(ص)، تغییر نام های زشت و غیرمنطبق با فرهنگ انسانی و اسلامی بود. در صدر اسلام نام اشخاص گاهی نام حیوانات، گاهی شیطان و گاهی بت و گاهی نام های خداوند بود که پیامبر اسلام این نام ها را تغییر می داد. امروز نیز گاهی شاهد هستیم که نام های نامناسب برای اشخاص، امکان و یا اشیا برگزیده می شود مثلا برای کالایی که در ایران تولید و توزیع می شود، نام خارجی درنظر می گیرند. انتخاب نام های بیگانه نشانه خودباختگی در برابر تمدن غیراسلامی است.

وی ادامه داد: نام هم برخواسته از فکر و فرهنگ و هم سازنده فکر و فرهنگ است و حداقل 65 روایت در باب نام گذاری فرزندان داریم که نشان از اهمیت این موضوع در اسلام دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج