فرشاد مومنی: علم فصل‌الخطاب حل مشکلات کشور باشد


فرشاد مومنی: علم فصل‌الخطاب حل مشکلات کشور باشد

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه اقتصاد علامه طباطبایی گفت: شواهد موجود نشان می‌دهد اندازه ذخیره دانایی کشور بسیار پیچیده‌تر از سطح پیچیدگی‌ها است؛ یعنی اگر علم فصل‌الخطاب شود، می‌توان مشکلات را حل کرد.

«فرشاد مومنی» روز جمعه در پانل سیاسی و اقتصادی با موضوع "تحلیل شرایط اقتصادی و سیاسی کشور" در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در سالن اجلاس سران افزود: خدمات سلامت به سیاست‌های تورم‌زا نسبت به همه گروه‌های کالا و خدمات شدیدتر است و محاسبات نشان می‌دهد به ازای هر یک واحد تورم، هزینه‌های سلامت با نسبت بیش از ۲.۵ برابر افزایش پیدا می‌کند. بر این اساس مشاهده شده بود که قبل از سیاست شوک حامل‌های انرژی و بر اساس داده‌های رسمی، سالانه یک درصد جمعیت فقط از ناحیه هزینه‌های کمرشکن درمانی به زیر خط فقر می‌افتادند. پیش‌بینی ما این بود که در اثر سیاست‌های تورم‌زا، این نسبت تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: گزارش‌های رسمی در ایران بر اساس تعریف، خوش‌بینانه‌ترین برآوردها را ارائه می‌کنند. نخستین گزارش رسمی در پایان سال ۱۳۹۰ گفته بود که نسبت جمعیتی که از ناحیه هزینه‌های کمرشکن درمان به زیر خط فقر می‌روند به ۳ درصد افزایش یافته است.

مومنی بیان کرد: وقتی در هر حیطه‌ای با مشکل مواجه می‌شویم ذهن ما برای پیدا کردن چرایی شکل‌گیری بحران به سمت استکبار جهانی و نوسانات قیمت نفت می‌رود. برداشت من این است که برای ریشه یابی و فهم مشکلات کشور باید از منظر دانایی به موضوع نگاه کنیم و ببینیم برای اداره یک جامعه به نسبت پیچیده در عصر شتاب تاریخ و در این جهان پرتحرک، چقدر دانایی برای اداره کشور خرج می‌کنیم و بعد انتظار داریم از این میزان دانایی به کار گرفته شده، چه دستاوردی حاصل شود.

این تحلیل گر سیاسی و اقتصادی اظهار داشت: تصمیم گیری برای سهام عدالت جزو نخستین مصوبه‌های دولت محمود احمدی نژاد بود و قرار شد به ۷۰ میلیون ایرانی، نفری ۲ میلیون تومان یعنی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سهام داده شود. در آن زمان از مقام‌های تصویب کننده دعوت کردیم که هیچ کدام حاضر به توضیح نشدند. در آن زمان گفتیم برای جابه‌جایی بین نسلی ۱۵۰ میلیارد دلاری اگر امکان دارد حداقل ۳ صفحه گزارش پشتیبانی ارائه شود. این حرف را به این دلیل گفتیم که یقین داشتیم چنین چیزی وجود ندارد. یعنی تصمیمی در آن ابعاد می‌توان گرفت، بدون این‌که حتی ۳ صفحه گزارش علمی برای این تصمیم ارائه شود.

وی در ادامه بیان کرد: سطوحی از ذخیره دانایی در تاریخ اقتصادی ایران تدارک دیده شده، اما در فرآیندهای تصمیم‌گیری از کارشناسان تربیت شده استفاده نمی‌شود. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اندازه ذخیره دانایی کشور بسیار پیچیده‌تر از سطح پیچیدگی‌های کشور است. یعنی اگر علم فصل الخطاب شود، می‌توان مشکلات را حل کرد.

مومنی گفت: بحران رانت محوری و واردات محوری در عرصه دارو یکی از جدی‌ترین بحران‌های کنونی ایران است. در این زمینه باید به پیچیدگی‌های تحریم‌ها توجه کرده و بدانیم حتی اگر اینستکس فعال شود، می‌تواند باعث ایجاد کانون بحران شدید در صنعت داروی کشور شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه احزاب و تشکلها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ارزش مایکروسافت معادل ارزش مجموع دو شرکت اپل و تسلا