کتابخانه‌سازی؛ حفظ ذخیره‌های فکری و فرهنگی به نسل‌های آینده


کتابخانه‌سازی؛ حفظ ذخیره‌های فکری و فرهنگی به نسل‌های آینده

 بندرعباس- ایرنا- کتاب و کتاب‌خوانی براساس قرآن و روایات اسلامی به عنوان وسیله‌ای برای حفظ، سازماندهی و انتقال ذخایر فکری و فرهنگی و اندیشه‌های علمی به نسل‌های آینده است.

واژه کتاب ۲۵۵ بار، واژه علم ۵۸۲ بار، واژه قلم، ۲ بار و واژه خواندن، ۳ مرتبه در قرآن ذکر شده و این نشاندهنده این است که فعالیت‌های فرهنگی مانند ساخت کتابخانه و تألیف کتاب در جامعه جایگاه ویژه‌ای دارد.

امام جمعه بستک با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ های ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، سعادتی می‌خواهد ، گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی در اسلام به اندازه‌ای است که معجزه حضرت محمد (ص) از نوع کتاب بوده و خداوند به قلم و آنچه با قلم نوشته می‌شود، قسم یاد کرده است.

حجت‌الاسلام یونس قائدی شامگاه پنج‌شنبه در آیین افتتاح کتابخانه خاتم‌النبیین خیرساز روستای تدرویه بستک اظهارداشت: خداوند از کتاب در قرآن بارها به عنوان کتاب شرایع دین، کتاب ثبت اعمال بندگان و کتاب ثبت قوانین هستی یاد کرده است.

وی افزود: جایگاه کتاب در نزد خداوند آنقدر رفیع و مقدس است که جامعه را به دو دسته جوامع دارای کتای و جوامع بدون کتاب تقسیم کرده است.

کتابخانه‌سازی؛ حفظ ذخیره‌های فکری و فرهنگی به نسل‌های آینده

امام جمعه بستک بیان داشت: در نزد پروردگار، عالمان بر عابدان برتری دارند؛ چرا که عابدان برای خود عبادت می‌کنند و پاداش کار به خودشان می‌رساند اما نفع کار عالمان هم به خود عالم و هم به افراد جامعه خواهد رسید.

قائدی در ادامه کتابخانه سازی را اقدامی بسیار ارزشمند، مهم و بزرگ دانست و ابرازداشت: با توجه به کمبود بودجه و منابع دولتی باید خیرانی دلسوز به هم‌نوعان خود کمک کنند و با حضور مؤثر خود زمینه آرامش فکری و روانی را برای علاقه‌مندان به حوزه فرهنگی فراهم کنند.

وی ادامه داد: کتابخانه‌سازی کار خیر بسیار ارزشمندی است و کار خیر فقط شامل ساخت مسجد نیست، بلکه هر نوع کاری که باعث پیشرفت جامعه و مردم شود، ارزشمند است.

امام جمعه بستک اضافه کرد: هر فرد خیری که به سمت علم و دانش و ایجاد زیرساخت‌های ترویج کتاب‌خوانی برود، سعادت دنیوی و اخروی را نصیب خود کرده است.

کتابخانه‌های عمومی بدون مرز هستند

کتابخانه‌سازی؛ حفظ ذخیره‌های فکری و فرهنگی به نسل‌های آینده

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان نیز بیان داشت: پیشرفت و توسعه یک جامعه مستلزم ۴ رکن اساسی اقتصاد، سیاست، امنیت و فرهنگ است که باید به صورت همزمان وجود داشته باشند، زیرا هیچ جامعه‌ای بدون این عناصر رشد نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام محمد ذاکری، عنصر فرهنگ را با اهمیت‌تر دانست و افزود: اگر جامعه‌ای از فرهنگ بی‌بهره باشد، اقتصاد، سیاست و امنیت آن کشور به خطر خواهد می‌افتد و اگر بخواهیم جامعه‌ای را اصلاح کنیم، ابتدا باید فرهنگ آن جامعه را مورد بازنگری و اصلاح قرار دهیم.

وی ادامه داد: اگر در اقتصاد، سیاست و امنیت جامعه مشکل وجود داشته باشد به علت در حاشیه قرار دادن فرهنگ است و تا زمانی که فرهنگ جایگاه ویژه و واقعی خود را پیدا نکند، وضعیت بهبود پیدا نخواهد کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان هم‌چنین کتاب را مهم‌ترین عنصر فرهنگ دانست و افزود: جامعه‌ای به سعادت می‌رسد که کتاب و مطالعه جزو نیازهای ضروری و دست اول مردم باشد و اگر بخواهیم رفتار، نگرش و اخلاق در ما به سمت صحیح و درست آن تغییر کند باید کتاب بخوانیم.

ذاکری در ادامه آگاهی‌بخشی را نیز مهم‌ترین کارکرد کتابخانه‌های عمومی برشمرد و افزود: کتابخانه‌های عمومی ترکیبی از انواع کتابها با موضوعات مختلف هستند و همین کتاب‌ها، منبع اصلی و واقعی آگاهی‌بخشی محسوب می‎شوند.

وی ضمن اشاره به کارکرد فرهنگی کتابخانه‌های عمومی بیان داشت: رویکرد نشاط‌آفرینی، با اجرای فعالیت‌های فرهنگی مختلف در کتابخانه، شادابی و روحیه شاد را برای اعضای کتابخانه به ارمغان خواهد آورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی هرمزگان، برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت در کتابخانه‌های عمومی را ابزاری برای توانمندسازی و بازآفرینی کودکان و نوجوانان دانست و افزود: با افتتاح این کتابخانه در روستا، تدرویه سبقه دیگری به خود خواهد گرفت.

ذاکری نوع ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی را بی حد و مرز دانست و اضافه کرد: کتابخانه عمومی خاتم النبیین نیز به عنوان مهم‌ترین پایگاه فرهنگی روستا، خدمات ارزنده‌ای را ارائه خواهد داد.

این مسوول یادآور شد: کتابخانه‌ها مرز ندارند و همه افراد بدون در نظر گرفتن مذهب، زبان، نژاد، جنسیت، تحصیلات و شغل می‌توانند در آن حضور داشته و از آن بهره‌مند شوند.

تجربه ساخت کتابخانه، شیرین‌ترین لذت را نصیب من کرد

کتابخانه‌سازی؛ حفظ ذخیره‌های فکری و فرهنگی به نسل‌های آینده

سازنده کتابخانه عمومی خاتم النبیین نیز در این آیین بیان داشت: با وجود انجام کارهای خیر ولی طعم شیرین ساخت کتاب‌خانه، بزرگ‌ترین و شیرین‌ترین تجربه‌ام در کارهای خیر بوده است.

محمدامین عبادی کتاب را بهترین دوست انسان دانست که موجب تقویت فکر و اندیشه انسان می‌شود.

این خیرنیکوکار ادامه داد: نبود دسترسی مردم روستای تدرویه به کتاب و کتابخانه یکی از دغدغه‌های بزرگ من بود که که امروز شاهد حضور دانش آموزان و مردم در این کتابخانه بودم.

وی توصیه کرد: مردم روستا قدر این مکان فرهنگی را بدانند و به بهترین شکل ممکن از آن سود و بهره ببرند.

ساخت کتابخانه عمومی خاتم النبیین تدرویه، ساخت مدرسه ۶ کلاسه شهید بستکی زاده تدرویه، سالن ورزشی نبی اکرم (ص) تدرویه، دارالقرآن نبی اکرم (ص) دهتل، پیش دبستانی نبی اکرم (ص)تدرویه، زمین چمن مصنوعی تدرویه، توسعه فضای بیمارستان فارابی بستک، ساخت و توسعه شبکه‌های آبرسانی به روستاهای بستک و ساخت خانه ایتام در بندر خمیر بخشی از فعالیت‌های خیرخواهانه محمدامین عبادی در استان هرمزگان است.

کتابخانه خاتم‌النبیین خیرساز روستای تدرویه بستک از سوی خیرنیکوکار حاج محمد امین عبادی در فضایی به مساحت ۴۵۰مترمربع و ۲۰متر زیربنا در دو طبقه با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال ساخته شده و تنها هزینه تجهیزات این کتابخانه توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پرداخت شده است.

این کتاب‌خانه دارای بخش‌های مخزن، سالن مطالعه خواهران، سالن مطالعه برادران، بخش کودک و کلاس‌های آموزشی است و به جمعیت۲ هزار نفری روستای تدرویه بستک ارائه می‌دهد.

آذرماه سال ۹۷ نیز ۲ کتابخانه عمومی توحید عالی احمدان و خیام کهتوییه در بستک افتتاح شد.

کتابخانه عمومی خیام با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی و خیرین در روستای کهتویه که بیش از ۲ هزار نفر جمعیت دارد، ساخته شده است.

این کتابخانه با زیربنای ۱۸۰ متر دارای بخش های مخزن، سالن مطالعه، بخش کودک و ۷ هزار نسخه کتاب است.

هم‌چنین کتابخانه عمومی توحید با اعتباری افزون بر ۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات خیرین و با زیربنای ۲۰۰ متر در روستای عالی احمدان افتتاح شد.

این کتابخانه نیز دارای ۱۴۶۲ جلد کتاب و مجهز به بخش‌های مخزن، سالن مطالعه و بخش کودک است.

شهرستان بستک دارای شش کتابخانه شامل ایثار روستای دهنگ، بعثت روستای هرنگ، شرفا شرفایی جناح، توحید روستای احمدان، خیام روستای کهتوییه و پیامبراعظم با ۲ هزار و ۵۳۸ عضو فعال و ۵۵ هزار و ۵۴۲ نسخه کتاب است.

کتابخانه‌سازی؛ حفظ ذخیره‌های فکری و فرهنگی به نسل‌های آینده

از ابتدای آذر امسال نیز کتابخانه‌های عمومی اندیشه آیت الله خامنه‌ای بندرعباس و کتابخانه عمومی دانش روستای قلات پایین به بهره‌برداری رسید.

کتابخانه عمومی اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای بندرعباس از سال ۸۷ توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان آغاز شده بود و در سال جاری(۹۸) با زیربنای یکهزار ۱۹۰ مترمربع و یکهزار و ۱۵۰ مترمربع مساحت در ۳ طبقه افتتاح شد.

کتابخانه عمومی اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای بندرعباس مجهز به بخش‌های مخزن، سالن مطالعه خواهران و برادران، کودک، نشریات، نابینایان و مرجع است.

کتابخانه عمومی دانش روستای قلات پایین نیز با جمعیت ۱۷۰۰ نفر با اعتبار ۳ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال توسط دهیاری این روستا ساخته شده است.

این کتابخانه با مساحت ۵۱۰ مترمربع و زیربنای ۳۷۲ مترمربع مجهز شامل بخش‌های مخزن اصلی، کودک، سالن مطالعه خواهران و سالن مطالعه برادران است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام