بیماری آنفلوانزا در استان زنجان کنترل شده است


بیماری  آنفلوانزا در  استان زنجان کنترل شده است

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با اقدامات لازم و پیشگیری‌های انجام شده هم‌اکنون بیماری آنفلوانزا در این استان کنترل شده است و جای نگرانی وجود ندارد.

دکتر محمد رضا صائینی شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان با اشاره به وضعیت و میزان شیوع بیماری آنفلوانزا در زنجان افزود: اوج شیوع بیماری آنفلوانزا طی روزهای پنجم تا هفتم آذر رخ داد و با توجه آخرین آمار اعلام شده ۲۹۰ نفر به علت ابتلا به این بیماری در بیمارستان های استان بستری شدند که از این تعداد آزمایش ۵۵ نفر مثبت اعلام شد.

وی ادامه داد: شدت این بیماری امسال بیشتر و قدرت کشندگی بالایی داشت و به راحتی ویروس این بیماری می تواند بسیاری از افراد را گرفتار کند که در این ارتباط اطلاع رسانی به اصطلاح "موتور روشن، چراغ خاموش" انجام شد به دلیل آنکه تشدید نگرانی در بین عموم، شمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را افزایش می داد و این موضوع خدمات رسانی به گروه هدف و مبتلایان را با چالش مواجه می کرد.

صائینی اظهار داشت: زنجان همانند سایر نقاط کشور در زمینه داروی این بیماری با کمبود مواجه شد در حالی که در این ارتباط هیچ بیمار بستری که نیاز به دارو داشت با مشکل مواجه نشد.

وی افزود:بر این اساس ۱۲ هزار و ۹۰۰ کپسول بصورت رایگان در مراکز درمانی دولتی و حدود ۱۷ هزار کپسول هم در مراکز درمانی خصوصی توزیع شد که تجویز آن توسط متخصصان اطفال، عفونی، داخلی، فوق تخصص ریه با بیان علت آن انجام می شد.

وی اضافه کرد: اواخر شهریور و اوایل مهر بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های هدف محسوب می شود که این واکسن در بخش داروخانه های بخش خصوصی استان حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ دوز و در بخش دولتی نیز هم ۲ هزار و ۳۵۰ دوز برای گروه‌های هدف اجباری توزیع شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: همواره در مورد واکسن آنفلوانزا یک نگرانی هم در میان گروههای پزشکی و غیر پزشکی مبنی بر عوارض آن وجود دارد به طوریکه میزان ایمنیزایی واکسن این بیماری بین ۳۰ تا ۷۰ درصد اعلام شده به دلیل آنکه ویرس آنفلوانزا در اشکال مختلف تغییر می یابد.

وی یادآوری کرد: بسیاری تصور می کنند که تزریق واکسن آنفلوانزا ایمنی ۱۰۰ درصدی را در برابر این بیماری ایجاد می کند در صورتی که چنین چیزی نیست، باید فرد آداب تنفسی و نکات بهداشتی را مورد توجه قرار دهد.

صائینی افزود: همراهی و اطلاع رسانی رسانه های گروهی، همکاری و هماهنگی بین بخشی موجب شد استان زنجان گرفتاری کمتری در ارتباط با این بیماری داشته باشد و حتی در سال ۹۳، هم با توجه به شیوع بالا این بیماری به خوبی مدیریت شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این نشست با تاکید بر دخیل بودن تجارب مدیریت معاونت بهداشتی در کنترل بیماری آنفلوانزا گفت: پرسنل حوزه درمان و بهداشت حجم قابل توجه مراجعان را بخوبی کنترل و مدیریت کردند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان افزود: نبود آگاهی مردم از دلایل مهم کمبودها به ویژه در حوزه بستری بود و با همکاری های لازم بیماری آنفلوانزا در استان زنجان کنترل شده است.

وی اضافه کرد: در تمامی شهرستانها و با ورود داروهای تکمیلی جدید تدابیر لازم نه برای مصرف غیر ضروری اتخاذ شده است و در این راستا مردم باید همچنان توصیه های پزشکان را مد نظر قرار دهند.

این مسؤول یادآورشد: با تدابیر اتخاذ شده تعداد تخت‌های بستری در بیماری آنفلوآنزا به چهار برابر با هدف خدمات رسانی بهینه افزایش یافت که اغلب مشکلات به دلیل درخواست‌های کاذب برای بستری به وجود آمده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق