شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش در البرز آغاز به کار کرد


شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش در البرز آغاز به کار کرد

کرج - ایرنا - شهرک تحقیقاتی صنعتی کاوش وابسته به سازمان گسترش وزارت صنعت ، معدن و تجارت فعالیت رسمی خود را در غرب شهرستان کرج استان البرز آغاز کرد.

مهرداد مظفری مجری شهرک تحقیقاتی کاوش روز جمعه گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این شهرک در اکوسیستم نوآوری و فناوری در استان البرز برای تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان یک موقعیت استتثنایی است.

اراضی این شهرک در سال های گذشته خریداری شده و پیش از این هشت سوله در آن احداث شده است که با توجه به ضرورت رونق تولید اکنون به عنوان یک مجموعه فناور و پشتیبان صنعت فعال شده است.

وی ادامه داد: در واقع شهرک صنعتی کاوش تکمیل کننده زنجیره ایده تا بازار بوده و از تجاری‌سازی و تولید فناوری‌های نوین و محصولات حاصل از این فناوری‌ها حمایت می‌کند.

مظفری گفت: این شهرک به عنوان پیوند دهنده میان مراکز رشد، پارک های فناوری و شرکت‌های فعال کشور بوده که با راهبرد ایجاد، انتقال، جذب و بومی سازی فناوری‌های نوین، استقرار نظام تجاری سازی، شناسایی خلاءها و از سویی افزایش تعداد نخبگان و متخصصان با الگوبرداری از تجارب کشورهای موفق و پاسخگویی به نیاز صنایع و به صورت عمده با نقش تجاری سازی ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به مزیت های شهرک تحقیقاتی صنعتی کاوش که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار راه اندازی شده ، بیان داشت: تجاری سازی تحقیقات، گسترش دهنده اقتصاد مبتنی بر دانش، نوآوری و دانش بنیان، تسریع کننده و موثر بر رشد اقتصادی پایدار منطقه و کشور، یکپارچه کننده سرمایه‌های فکری و اقتصادی موجود منطقه از جمله مزایای این شهرک است.

مظفری پیونده دهنده فعال میان شهرک های فناوری درون و بیرون از کشور و همجواری آن با پارک‌های علم و فناوری را از دیگر مزایای این شهرک تحقیقاتی عنوان کرد.

وی در ادامه به اولویت‌های این شهرک اشاره کرد و گفت: استقرار شرکت های فناورانه دانش بنیان از جمله فناوری های خودرو، الکترونیک، فناوری مواد و بیوتکنولوژی از جمله ظرفیت های شهرک تحقیقاتی و صنعتی کاوش در استان البرز است.

مجری شهرک تحقیقاتی کاوش با اشاره به اینکه بخش اعظم امکانات زیربنایی این شهرک از جمله آب، برق، خیابان کشی در حال اجرا است، اظهار داشت: با تکمیل و بهره برداری کامل این زیر ساخت‌ها و استقرار بیش از ۲۵۰ شرکت فناور، این شهرک می تواند نقش کلیدی و موثری در تکمیل زنجیره‌های اقتصاد دانش بنیان داشته باشد.

شهرک صنعتی تحقیقاتی کاوش در البرز آغاز به کار کرد

مظفری افزود: همچنین در این شهرک ۱۵ سوله صنعتی و فناورانه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در حال تکمیل است و سه شرکت بزرگ تحقیقاتی از جمله مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، مرکز تحقیقات بیماران سرطانی و پژوهشکده دانشگاه امیر کبیر مستقر شده‌اند.

وی پیگیری اتصال شبکه گازرسانی شهرک تحقیقاتی صنعتی کاوش، تامین آب واحدهای فناوری در داخل شهرک و حمایت های استانی بر مبنای ایجاد اشتغال و استقرار شرکت های دانش بنیان را از جمله نیازهای آن عنوان کرد.

استان البرز دارای ۱۳ شهر تولیدی صنعتی دولتی و خصوصی است و بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، کوچک و متوسط در این استان فعالیت دارند.

همچنین وجود پارک علم وفناوری استان البرز با برخورداری از حدود ۲۰۰ شرکت فناور و دانش بنیان ، فعالیت حدود ۲۰ موسسه علمی تحقیقاتی کشوری ، فعالیت فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی پیام ، وجود حدود ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغی حاصلخیز با محصولات صادراتی از مزیت های این استان است.

توسعه شهرک تحقیقاتی صنعتی کاوش در کنار در این بخش ها می تواند استان البرز را به قطب تولید محصولات دانش بنیان صنعتی در خاورمیانه و جهان تبدیل کند ضمن آنکه این استان در بی اثر تحریم ها پیشگام خواهد بود.

اکنون بیش از ۶۰ درصد داروهای مورد نیاز کشور در استان البرز تولید می شود، این استان حدود ۳۰۰ واحد تولیدی داروسازی ، ساخت تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی بهداشتی دارد.

مهرداد مظفری به تازگی با حکم معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رییس سازمان گسترس و نوسازی صنایع کشور به عنوان مجری شهرک شهرک تحقیقاتی کاوش منصوب شده است .

وی مسوولیت هایی چون مدیر برنامه ریزی راهبردی و توسعه کسب و کار کشور، سازمان مدیریت صنعتی ایران، معاون برنامه ریزی و اشتغال استانداری البرز ، مدیر توسعه تحقیقات کاربردی و فناوری، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ،رییس گروه مطالعات استراتژیک و رییس گروه مشاوران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، مشاور مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی ، مشاور مدیر عامل هلدینگ شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن و معاون نیروی انسانی بانک صادرات ایران را در کارنامه کاری خود دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«خشونت در خونم بود»؛ داستان تنها زنی که عضو یاکوزای ژاپن شد