برگزاری نمایشگاه دست‌ساخته‌های دختران بلوچ ایران در سعدآباد


برگزاری نمایشگاه دست‌ساخته‌های دختران بلوچ ایران در سعدآباد

پول نیوز - نمایشگاه دست‌ساخته‌های دختران بلوچ ایران، 22 آذر تا 3 دی در گالری ملی صنایع‌دستی واقع در مجموعه فرهنگی‌ تاریخی سعدآباد برگزار می‌شود و آیین افتتاحیه آن از ساعت 14 تا 17 امروز جمعه 22 آذر خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه دست‌ساخته‌های دختران بلوچ ایران در سعدآباد

به‌گزارش پول نیوز، این نمایشگاه شامل مجموعه‌ای از صنایع‌دستی، آثارسوزن‌دوزی متعلق به دختران بلوچ به سرپرستی الهام فتح‌اللهی است که به همت معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مشارکت مجموعه فرهنگی‌تاریخی سعدآباد دایر شده است.

الهام فتح‌اللهی، جوان خیر اهل زنجان متولد ۱۳۷۰ با خرید صنایع‌دستی زنان بلوچ و فروش آن‌ها در بازار، به کسب و کار زنان سوزن‌دوز رونق بخشیده است.

او به‌مناسبت هفته صنایع‌دستی (۲۰ تا ۲۶ خرداد 1398) کارهای زنان بلوچ را به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آورد تا از فروش ساخته‌های فاخر سرانگشتان هنرمند آنها، درآمدی برایشان دست و پا کند.

فتح‌الهی سرپرستی دانش‌آموزان دو مدرسه در روستاهای مرزی بلوچستان را بر عهده دارد و تاکنون بیش از ۶۰۰ قطعه صنایع‌دستی زنان بلوچ شامل گوشواره، پابند و دستبند را از زنان فاخردوز روستانشین بلوچ خریده و آنها را در نمایشگاه‌های ملی و بین المللی داخلی عرضه کرده است.

صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نماد فرهنگ اصیل و تاریخ کهن و هنر بی‌مثال مردم این سرزمین اسطوره‌ای است، گوهرِ پاکیزه و قیمتیِ مردمی که نه به وسیله صنعت که به دستِ پرتوان صنعتگران، هنرمندان و بافندگان این دیار کهن تولید شده، گوهری پاکیزه که برآمده از رنجِ آدمیزاد است.

سیستان و بلوچستان دارای صنایع‌دستی متنوع و جذاب بی‌نظیری است که حاصل ذوق و خلاقیت ذهن و دستان توانای زنان و مردان هنرمند این خطه است و از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم و به ویژه اقوام و عشایر برخوردار و پاسخگوی همه سلیقه‌هاست و جذابیت‌های خاص آن‌ها سبب شده تقریباً هیچ مسافری از این استان دست خالی بر نگردد.

نقوش به‌کار‌رفته بر روی آثار هنری سیستان و بلوچستان از دیرباز تاکنون توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کرده و همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده آثار هنری مذکور از 22 تا 3 دی سال جاری از ساعت 9 تا 16 به گالری ملی صنایع دستی به نشانی میدان تجریش، میدان دربند، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»