طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت


گراتن بادمجان از انواع غذاهای خوشمزه یونانی است که به دلیل طعم بی نظیری که دارد در بین ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار شده است همچنین گراتن بادمجان در پایان پخت ظاهری شبیه به پیتزا پیدا می کند. در طرز تهیه گراتن بادمجان از پنیر پارمزان و پنیر موزارلا و بادمجان و روغن زیتون و سس گوجه فرنگی و فلفل سیاه و نمک و آویشن و خامه و ادویه کاری و پیازچه...

گراتن بادمجان از انواع غذاهای خوشمزه یونانی است که به دلیل طعم بی نظیری که دارد در بین ایرانیان از محبوبیت زیادی برخوردار شده است همچنین گراتن بادمجان در پایان پخت ظاهری شبیه به پیتزا پیدا می کند. در طرز تهیه گراتن بادمجان از پنیر پارمزان و پنیر موزارلا و بادمجان و روغن زیتون و سس گوجه فرنگی و فلفل سیاه و نمک و آویشن و خامه و ادویه کاری و پیازچه و جعفری استفاده می شود.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو روش مختلف

با بادمجان غذاهای مختلفی نظیر گراتن بادمجان و گوشت ، موساکا بادمجان ، سوفله بادمجان و … پخته می شود و اگر شما در برنامه غذایی تان از بادمجان به مقدار زیادی استفاده می کنید بهتر از پخت این غذاهای خوشمزه غافل نشوید. در ادامه طرز تهیه گراتن بادمجان را پیش رو خواهید داشت.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

روش اول ( گراتن بادمجان ساده )

مواد لازم

بادمجان : سه عدد پنیر پارمزان : ۱/۴ فنجان روغن زیتون : یک قاشق غذاخوری پنیر موزارلا : ۳/۴ فنجان نمک : به مقدار لازم فلفل : به مقدار لازم آویشن : به مقدار لازم سس گوجه فرنگی : دو فنجان خامه : نصف فنجان ادویه کاری : به مقدار لازم پیازچه خرد شده : به میزان لازم جعفری خرد شده : به میزان لازم

دستور پخت گراتن بادمجان لذیذ در منزل

برای پخت گراتن بادمجان ابتدا پوست بادمجان ها را بگیرید و آن ها را به کمک ادویه و نمک و روغن زیتون مزه دار نمایید سپس بادمجان ها را به کمک حرارت زیاد سرخ نمایید تا روغن کمتری جذب آن ها شود.

برای تهیه سس ۵ عدد گوجه فرنگی را درون مخلوط کن بریزید سپس سیر و پیاز را سرخ نمایید و به ترکیب پیاز سرخ شده نمک و فلفل سیاه و آویشن و آب گوجه فرنگی را بیفزایید و اجازه دهید تا سس بجوشد و به غلظت مناسبی برسد.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

درون ظرفی مناسب خامه و پنیر پارمزان و پیازچه و جعفری خرد شده را درون بریزید و مواد را با یکدیگر ترکیب نمایید سپس کف ظرف پیرکسی را به کمک یک لایه بادمجان سرخ شده بپوشانید و روی بادمجان ها سس گوجه فرنگی بریزید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

سس خامه ای و پنیر موزارلا را روی مواد گراتن بریزید و این روش را تکرار نمایید تا بادمجان ها و مخلوط سس ها تمام شوند و در پایان مقداری پنیر موزارلا روی مواد گراتن بریزید.

در مرحله آخر طرز تهیه گراتن بادمجان ظرف را درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید به مدت ۲۰ دقیقه قرار دهید و اجازه دهید تا پنیر آب شود و روی گراتن بادمجان طلایی و برشته شود.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

گراتن بادمجان را بعد از مدت زمان ذکر شده از درون فر بیرون آورید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر نمایید تا خنک شود سپس آن را درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید و به کمک پیازچه و جعفری خرد شده این غذای فرنگی خوشمزه را تزیین نمایید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

روش دوم ( گراتن بادمجان با پاستا )

مواد لازم

بادمجان : دو عدد پاستا فرمی : یک بسته سیب زمینی پخته شده : دو عدد متوسط گوشت چرخ کرده : ۲۵۰ گرم قارچ برش زده شده : ۲۰۰ گرم رب گوجه فرنگی : دو قاشق سوپخوری فلفل دلمه ای رنگی ( اختیاری ) : نصف یک عدد سس سفید : دو پیمانه پیاز : یک عدد تخم مرغ : یک عدد پنیر گودا رنده شده : ۲۵۰ گرم پودر نان سوخاری درشت : دو تا سه قاشق سوپخوری فلفل : به میزان لازم نمک : به میزان لازم

دستور پخت گراتن بادمجان با پاستا

برای تهیه گراتن بادمجان ابتدا بادمجان ها را بشویید و پوست آن ها را بگیرید سپس بادمجان ها را به صورت حلقه حلقه برش بزنید و روی آن ها نمک بپاشید و اجازه دهید تا تلخی آن ها گرفته شود سپس بادمجان ها را به کمک آب سرد بشویید و آن ها را به خوبی خشک نمایید و مقداری زردچوبه به بادمجان ها بمالید و آن ها را به خوبی سرخ کنید.

در مرحله بعدی طرز تهیه گراتن بادمجان با پاستا درون تابه ای مناسب پیاز را سرخ کنید سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز بیفزایید و آن را سرخ نمایید تا تغییر رنگ دهد. فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد نمایید و آن را به گوشت بیفزایید و سرخ نمایید. قارچ های برش زده شده را به مخلوط گوشتی بیفزایید و بعد از اینکه آب قارچ ها کشیده شد رب را به آن ها بیفزایید و مقداری نمک و فلفل نیز به مخلوط مواد گوشتی اضافه کنید و مقداری آب درون مخلوط مواد بریزید و اجازه دهید تا مواد پخته شوند و به روغن بیفتند سپس ۵۰ گرم از پنیر رنده شده را درون مخلوط مواد بریزید و هم بزنید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید مقداری روغن و نمک درون آب بریزید سپس پاستا را درون آب در حال جوش بریزید و بعد از اینکه پاستا نرم شد آن را درون آبکش بریزید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

در این مرحله از طرز تهیه گراتن بادمجان و پاستا ، نمک و فلفل را به سس سفید بیفزایید و سه قاشق از آن را بردارید و کنار بگذارید سپس درون ظرفی مناسب یک عدد تخم مرغ و باقی مانده سس سفید را بریزید و تخم مرغ را به خوبی هم بزنید تا با سس ترکیب شود سپس پاستا و نصف پنیر باقی مانده را به مخلوط سس بیفزایید و مواد را هم بزنید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

ته ظرف نسوزی را به خوبی چرب نمایید و سه قاشق از سس سفید را در ته ظرف بریزید سپس پوست سیب زمینی های پخته شده را بگیرید و آن ها را روی سس سفید بچینید سپس بادمجان ها را روی سس سفید بریزید و مخلوط گوشتی را هم روی بادمجان ها بریزید.

پاستای آغشته به سس سفید را روی سطح بادمجان ها بریزید و روی پاستا را به کمک پنیر بپوشانید و پودر سوخاری درشت را روی مخلوط مواد بریزید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

ظرف حاوی گراتن را درون فر که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم کرده اید به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه قرار دهید تا گراتن به خوبی پخته شود سپس ظرف را از درون فر بیرون آورید و اجازه دهید تا گراتن خنک شود و آن را درون ظرفی مناسب برای سرو قرار دهید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوتطرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

نکات طلایی برای پخت بهتر گراتن بادمجان

۱. برای خوش طعم تر شدن سس گوجه فرنگی می توانید از سبزیجات معطر استفاده نمایید.

۲. برای طرز تهیه گراتن بادمجان بهتر است بادمجان ها را به صورت لایه های نازک برش دهید.

۳. توجه داشته باشید که سس گوجه فرنگی هر چقدر بجوشد رنگ بهتری پیدا می کند.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت

۴. برای درست کردن گراتن بادمجان با پاستا می توانید گوشت چرخ کرده را از مواد حذف نمایید.

۵. در تهیه گراتن بادمجان با پاستا می توانید به جای گوشت چرخ کرده قرمز از گوشت چرخ کرده مرغ استفاده نمایید.

۶. در صورت تمایل می توانید سبزیجاتی مانند نخود سبز و ذرت و … را به مخلوط مواد گراتن بادمجان با پاستا بیفزایید.

طرز تهیه گراتن بادمجان با دو دستور پخت متفاوت
در این مطلب طریقه درست کردن گراتن بادمجان به همراه نکات طلایی برای پخت بهتر را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم که با رعایت نکات ذکر شده می توانید گراتن خوشمزه و لذیذی را در منزل بپزید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403