جشنواره تئاتر کُردی سقز جایگاهی والا در منطقه دارد


جشنواره تئاتر کُردی سقز جایگاهی والا در منطقه دارد

سنندج - ایرنا - کارگردان مریوانی با بیان اینکه جشنواره سقز یکی از مهمترین و اولویت دارترین جشنواره های مناطق کردنشین ایران و منطقه برای هنرمندان است، گفت: جشنواره تئاتر کُردی جایگاهی والا در منطقه دارد.

فاتح بادپروا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جایگاه ارزشی تئاتر کردی جایگاهی والا دارد و روز به روز در حال توسعه و پیشرفت است و هنرمندان فاخر در ایلام، کرمانشاه، سنندج و حتی تهران برای پیشرفت آن در تلاش هستند.

وی با بیان اینکه حضور در این جشنواره برای هر هنرمندی افتخار بزرگ است، تاکید کرد: جشنواره های مانند تئاتر کردی سقز با ارزش و مهم است و این چند روز هم شاهد حضور کارگردانان و هنرمندان شاخص کرد زبان در این جشنواره بودیم.

بادپروا با اشاره به اینکه بعد از گذشت شانزده دوره از این جشنواره، انتظار می رود هنرمندان و عوامل اجرایی با جدیت و اهتمام بیشتری فعالیت کنند، افزود: البته نباید از کمبود و مشکلات مالی در برگزاری جشنوار غافل شویم که باید بهترین امکانات و تجهیزات را برای برگزاری بهتر آن اختصاص دهیم.

او اضافه کرد: اجراهای این دوره از لحاظ کمی و کیفی غیر از اینکه یکی دو کار به ارتقای تئاتر کردی کمک کرد و مابقی کیفیت قابل تعریفی نداشتند، البته این ضعف جشنواره نیست و مشکل به خود هنرمند برمی گردد که چقدر تلاش کنند کیفیت اجراها را به بالاترین حد برسانند.

این کارگردان مریوانی بلیت فروشی امسال برای جشنواره را کاری ارزشمند و اتفاق میمون و عالی دبیر جشنواره شانزدهم دانست و گفت: مخاطبان برای دیدن اجراهای در چنین سطحی باید بهای پرداخت کنند و این امر به عنوان روندی مهم برای اهمیت دادن به جشنواره های آینده مهم است و این فرهنگ باید در جامعه تئاتری نهادینه شود.

وی با بیان اینکه ورود آثار برای فستیوال تئاتر کردی سقز باید سخت تر شود تا هنرمندان در راستای کارهای ارزشمند و بهتر بیشتر تلاش کنند، افزود: همه فستیوال ها دنیا هم کاری که کیفیت لازم و خلاقیت در آن نهفته باشد کم و محدود است و ایراداتی که هنرمندان از بی کیفیتی اثرهای این دوره می گیرند بی انصافانه است.

اولویت اول هنرمندان مناطق کُردنشین، جشنواره تئاتر کُردی است

کارگردان سنندجی هم با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر کردی معتبر و در تقویم مرکز هنرهای نمایشی به عنوان جشنواره رسمی ثبت شده است، اظهار داشت: قطعا این جشنواره در مناطق کردنشین ایران و کشورهای اطراف جایگاه ویژه‌ای برای حضور هنرمندان دارد و اولویت نمایش اثرهایشان این جشنواره است.

حمیدرضا احمدی کردستانی گفت: ۲۰ سال این جشنواره با حمایت و همدلی مسوولان و هنرمندان سقز در برگزار می شود و با اهتمام خاص به برگزاری باشکوه این جشنواره نگاه می کنند.

وی افزود: با اینکه از برگزاری این رویداد مهم هنری چندین سال گذشته است بنابراین به سالن های اجرای بیشتر، امکانات و تجهیزات فیزیکی مناسب و حمایت مالی و اختصاص بودجه نیاز دارد و بایستی قبل از برگزاری این جشنواره این مشکلات برطرف شود.

احمدی کردستانی جشنواره تئاتر کردی سقز را یکی از مهمترین جشنواره های کشور و تمام مناطق کردنشین ایران و خارج از کشور برشمرد و تاکید کرد: اولویت اول گروه های کرد زبان برای دیدن کارهایشان شرکت در این جشنواره است.

وی یادآور شد: امیدواریم در سال های آینده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این جشنواره را با شکوه تر و با حمایت مالی بیشتری برگزار کنند چون واقعا پتانسیل بالای در توسعه تئاتر کردی دارد.

کارگردان سنندجی که با نمایش سه‌رپیل در این جشنواره حضور یافته است، گفت: قطعا حضور نمایش های خارجی در جشنواره کردی موثر و مثبت است چون وقتی از جشنواره بین المللی صحبت می کنیم بنابراین جا دارد نه ۲ کار خارجی بلکه چندین کار با کیفیت دیگر حضور یابند تا عنوان بین المللی آن بیشتر نمایان شود.

وی ادامه داد: امیدوارم این جشنواره در آینده به صورت مستمر و با امکانات خوبی برگزار شود و سال به سال شاهد اثرهای با کیفیت و بی نظیرتری در آن باشیم.

جشنواره تئاتر کُردی سقز جایگاهی والا در منطقه دارد

جشنواره تئاتر کُردی فرصتی برای ارتقای فرهنگ غنی مردمان کُرد است

کارگردان سقزی هم که با نمایش چاوه‌روان در این جشنواره حضور دارد، گفت: شانزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز فرصتی ارزشمند برای ارتقای فرهنگ و هنر غنی مردمان مناطق کردنشین داخل ایران و خارج است و همه ما هنرمندان برای این منظور دور هم جمع شدیم.

امیر زارع زاده با بیان اینکه هر قوم و ملتی زبان، ادبیات، فرهنگ و تمدن خاص خود را دارد، افزود: ما هم به عنوان مردمان کرد این ویژگی ها را داریم ضمن اینکه به آن افتخار می کنیم در راستای تقویت آن تمام تلاشمان را به کار می گیریم.

وی اضافه کرد: ما هنرمندان سقزی به فکر این هستیم که سال به سال جشنواره را به شکل حرفه ای و ساختاری پیش ببریم و این رویداد مهم هنری که برند معتبری برای شهرستان است را ارتقا دهیم و برای تحقق این اهداف همه با هم همدل و همصدا هستیم.

زارع زاده با بیان اینکه جشنواره تئاتر کردی پایه های فرهنگی را به زیبایی به نمایش می گذارد، تاکید کرد: کیفی سازی آثار و محتوای آن برای دبیرخانه جشنواره تئاتر کردی حائز اهمیت است و برای سال های آینده بیشتر برنامه ریزی ها در این راستا انجام می شود.

در سومین روز (پنج شنبه ۲۱ آذرماه) برگزاری شانزدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز، نمایش های ئه رکی نیشتمان داهولیک به کارگردانی جمیل مخافری از سنندج، سورانه به کارگردانی غلامرضا همتیان از بیجار و چناره‌کان به کارگردانی امید مصطفایی از سقز به روی صحنه رفت، همچنین تئاترهای چاوه‌روان به کارگردانی امیر زارع زاده از سقز و ئه رکی نیشتمان داهولیک به کارگردانی جمیل مخافری از سنندج در اجراهای مجدد به روی صحنه رفت.

شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کوردی سقز روز ۱۹ آذر با نمایش حه‌سار آغاز شد و تا روز جمعه ۲۲ همین ماه ادامه دارد. در این جشنواره ۹ گروه داخلی و ۲ گروه خارجی با هم به رقابت خواهند پرداخت.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق