نخستین همایش ملی تفکر سیستمی در عمل در مشهد پایان یافت


نخستین همایش ملی  تفکر سیستمی در عمل  در مشهد پایان یافت

مشهد-ایرنا- نخستین همایش ملی تفکر سیستمی در عمل پس از دو روز، شامگاه پنجشنبه در دانشگاه فردوسی مشهد به کار خود پایان داد.

تفکر سیستمی با قدمتی ۴۰ ساله در عرصه نظریات آکادمیک مدیریت بر این پایه استوار است که سیستم پدیده ای متفاوت از اجزا تشکیل دهنده یک مجموعه است و بهینه سازی هر جزء بدون فهم ارتباط اجرا با یکدیگر و کل سیستم به بهینه سازی سیستم منجر نخواهد شد.

در این نظریه، سیستم می تواند خانواده، کارگاه تولیدی، جامعه، مجموعه اداری و یا تشکیلات مالی و اقتصادی یک کشور باشد و این دیدگاه به مدیران مجموعه های یاد شده گوشزد می کند هر تصمیم و تغییری در اجزای این مجموعه ها بر کل سیستم تاثیر گذار است.

رییس همایش ملی تفکر سیستمی در عمل و رییس "انجمن پویایی شناسی سیستم ایران" گفت: تفکر سیستمی مقوله‌ای است که امروز برای اداره درست و به صرفه کشور به شدت به آن احساس نیاز می شود.

دکتر علی نقی مشایخی در این خصصوص اظهار داشت: در تفکر سیستمی مجموعه عوامل در تعامل با هم هستند، هر تصمیمی که گرفته می‌شود تاثیر آن در یک سیستم کلی سنجش می‌شود.

وی که پیش از این رییس انجمن پویایی شناسی سیستم ایالات متحده آمریکا بوده است گفت: فقدان تفکر سیستمی در تغییر نرخ ارز، بنزین و سیستم کلی آثاری به جای می‌گذارد که می‌تواند مخرب باشد، اگر سیستمی فکر نکنیم می تواند عواقب آن بسیار پرهزینه باشد و در تفکر سیستمی به جای تقابل روی تعاملات فکر می‌کنیم.

دبیر علمی این همایش نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با فراخوان انجام شده ۹۸ مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این میان ۵۲ مقاله برای ارائه پذیرفته و ۱۸ مقاله نیز برای ارائه در پنل تخصصی انتخاب شد.

علیرضا پویا افزود: در کارگاه های جانبی این همایش دو روزه، موضوع ایجاد ارتباط و تعامل بین اجزا و زیر مجموعه های یک سیستم از جمله خانواده، جامعه و یا مجموعه اقتصادی تبیین شده است.

وی شمار ثبت نام کنندگان در این همایش ملی را ۹۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: در همایشهای مشابه حوزه مدیریت در سطح کشور تعداد شرکت کنندگان به شکل معمول به عدد ۴۰۰ می رسد لذا تعداد بالای شرکت کنندگان در همایش تفکر سیستمی در عمل نشان از استقبال خوب و موفقیت برگزاری آن است.

پویا اظهار داشت: ۴۰ درصد ثبت نام کنندگان در همایش یاد شده از خارج از مشهد و استان های دیگر کشور به محل همایش یعنی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد آمده بودند.

عضو انجمن پویایی شناسی سیستم ایران عمر این انجمن علمی را سه سال عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این همایش ارتقای دیدگاه تفکر سیستمی در جامعه و به خصوص در میان تصمیم گیران و مدیران کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی