«انتظار» اقتضای لطف الهی به انسان است


«انتظار» اقتضای لطف الهی به انسان است

حجت‌الاسلام ملکی‌راد گفت: لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایتگر است و لطف است و انتظار، این ظرفیت را دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه مهدویت و غدیر: کرسی علمی ترویجی «جایگاه نظریه انتظار در آراء و منظومه فکری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)» برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام «محمود ملکی راد» در این کراسی به ارائه بحت پرداخت و گفت: در خصوص موضوع مورد بحث مبانی متعددی را می توان از سخنان مقام معظم رهبری استخراج و استنباط نمود از جمله: هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی، دین شناسی و جامعه شناسی.

این پژوهشگر مهدوی تصریح کرد: ما در این کرسی به نظریه هستی شناسی انتظار در اندیشه معظم له می پردازیم. نوآوری این بحث درشیوه نوین و بکر بودن آن است.

وی تصریح کرد: در این مقوله سه محور مورد بحث است که عبارتند از: انتظار و تدبیر الهی به این معنا که جهان تحت تاثیر تدبیر الهی است و از سوی دیگر بی نظمی و قصور دائم با تدبیر نمی سازد. و یکی از مظاهر بی نظمی ظلم و ستم است که دوام آن با تدبیر الهی نمی سازد لذا روزی باید فرا برسد که این گونه نباشد یعنی روز ظهور. در کلام رهبری نیز انتظار با ظهور گره خورده است و عدم وجود منجی با تدبیر نمی سازد.

ملکی راد در توضیح محور دوم «انتظار و حکمت الهی» ابراز کرد: انتظار و حکمت الهی به این معنا است که نظام هستی مبتنی بر حکمت الهی است و آنچه خلاف حکمت الهی است، دائمی نخواهد بود. ظلم و ستم خلاف حکمت است لذا دائمی نیست و این مساله با ظهور محقق می شود یعنی با ظهور، ظلم ریشه کن می شود. از این رو، حکمت الهی متقتضی ظهور است و باور به ظهور انتظار را در پی دارد.

وی در تعریف محور سوم «انتظار و قاعده لطف» خاطرنشان کرد: لطف الهی اقتضا دارد در کنار رسول باطنی، رسول ظاهری هم بفرستد. این مسأله مختص زمان خاصی نیست چون هدایت مختص به زمان خاصی نیست. اندیشه مهدویت هدایتگر است و لطف است و انتظار، این ظرفیت را دارد. لذا لطف مقتضی انتظار است.

گفتنی است، در این کرسی چند تن از محققان حوزه مهدویت پژوهی به نقد دیدگاه های ایشان پرداختند و در ادامه تعداری از حاضران نیز سؤالاتی در ارتباط با موضوع کرسی مطرح کردند و توضیحاتی به آنها ارائه شد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت