اهمیت دوران شیرخوارگی در تربیت نسل منتظر


اهمیت دوران شیرخوارگی در تربیت نسل منتظر

حجت‌الاسلام محمودی درباره شرایط تربیت نسل منتظر و مهدی‌یاور، گفت: توجه به تربیت فرزند، قبل از ازدواج باید صورت گیرد اگر این سیر لازم مورد توجه قرار نگیرد به طور مثال در 10 یا 15 سالگی نمی‌توان بچه را منتظر امام زمان(عج) تربیت کرد........

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، تربیت فرزند و باقی گذاشتن نسلی آبرومند در آینده دغدغه تمامی افراد و خانواده های ایرانی است، در این دوران غیبت امام زمان(عج) هر پدر و مادری آرزو دارد فرزندش یاری کننده امام باشد و بتواند براساس روایات در آینده ثوابی به نام اعمال والدینش نیز واریز کند اما تربیت صحیح فرزند نیازمند توجهات و رعایت نکاتی است که در هر مرحله باید مورد توجه قرار گیرد. براساس روایات دینی مهمترین دوران تربیتی فرزند، دوران شیرخوارگی است که در آن شاکله وجودی فرد شکل خواهد گرفت، برای بررسی نحوه صحیح تربیت دینی فرزندان گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «حسن محمودی»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت داشته ایم که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

برای تربیت دینی فرزندان مهدی باور و مهدی یاور، آیا از بدو انتخاب همسر باید توجهات لازم را لحاظ کرد؟

یکی از نقش های اساسی و مهم مادران، تربیت فرزند است که در فرهنگ شیعی نیز مادران دارای همین نقش در تربیت فرزندان منتظر هستند تا در پی آن، فرزندان بتوانند جزء یاران و زمینه سازان ظهور امام زمان (عج) باشند.

برای تربیت دینی فرزند، قبل از ازدواج باید برنامه ریزی کرد به طوری که افراد در انتخاب همسر خود نیز باید تربیت فرزند را مد نظر قرار دهند به طور مثال آقا یا خانمی که قرار است به عنوان همسر انتخاب شود باید بدانیم که در آینده بناست پدر یا مادر فرزندمان باشد لذا اسلام تاکید بر هم کفو بودن دارد و اینگونه سفارش می کند که در هنگام ازدواج و انتخاب همسر به تربیت آینده فرزندان نیز توجه کنید.

آیا انتخاب یک همسر مناسب برای تربیت دینی فرزند کافی است؟

برای تربیت دینی فرزند، در دوران ازدواج نیز باید نکاتی مدنظر قرار گیرد. در زمان فرزندآوری و دوران بارداری نیز باید بر اساس برنامه‌های ارائه شده اسلام عمل کرد که در این صورت خواهیم توانست بهترین نسل را به آینده تقدیم کنیم.

بر اساس روایات و آموزه‌های اسلامی مهمترین دوران در راستای تربیت دینی فرزند کدام زمان است؟

بر اساس آموزه های اسلامی، مهمترین دوران در امر تربیت فرزند، دوران شیردهی مادر است. شیخ انصاری یکی از علمای برجسته اسلام است که محضر امام زمان (عج) نیز تشرف یافت، اما زمانی که به مادر ایشان گفتند خوش به حالت که چنین فرزندی تربیت کرده ای. پاسخ داد من انتظار بیشتری داشتم! زیرا هیچ گاه به این فرزند شیر ندادم جز آن که با وضو بودم.

این نکته که مادران با وضو به فرزند خود شیر دهند و از آرامش لازم برخوردار باشند و یا هنگام شیر دادن به یاد خداوند و اهل بیت علیهم السلام باشند، در تربیت و شکل گیری شخصیت فرزند بسیار تاثیرگذار است. رعایت این نکات، موجب تربیت نسلی منتظر می شود که ان‌شاءالله امام زمان (عج) را یاری خواهند کرد.

اگر مادری نیز در حالت آلودگی به فرزند شیر دهد یا در فکر گناه و معصیت باشد و یا به موسیقی حرام گوش دهد یا فیلمی حرام را مشاهده کند، مطمئناً نسلی را تربیت خواهد کرد که هیچ سود و فایده ای برای دین و اسلام ندارد و حتی ممکن است به دشمنی با آن نیز برخیزد.

در روایات مطرح شده است که مادران و زنان در منزل، زمانی که بنا دارند غذا طبخ کنند نیز باید به یاد خداوند باشند و سوره‌های قرآن را تلاوت کنند و با وضو باشند که تمامی این نکات در تربیت یک نسل منتظر و دینی تاثیرگذار است.

آیا در دین اسلام به صورت خاصه آموزه ها و روایاتی پیرامون نحوه شیردهی به فرزند از سوی مادران مطرح شده است؟

دین اسلام تاکید بسیاری بر حلال خوری داشته است لذا مادران حتما باید در زمان شیردهی، ابتدا لقمه حلال مصرف کنند و سپس به بچه شیر دهند زیرا لقمه حرام و حتی شبهه‌ناک تاثیر منفی روی تربیت فرزند دارد.

یک فرزند به مدت دو سال از شیر مادر تغذیه می‌کند و در این دوران به نوعی استخوان‌بندی جسمی فرزند تشکیل می شود لذا این دوران باید بسیار مورد توجه قرار گیرد و در آن مادر حتماً از غذای سالم و تمیز استفاده کند به طوری که غیر از حلال بودن، طیب بودن غذا نیز باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

مادری که از غذای غیر طیب که امروزه نیز رواج بسیار دارد مانند غذاهای فست فودی، استفاده می کند با مادری که غذاهای خانگی و پاکیزه مصرف می کند، شیردهی ضعیف تری خواهد داشت زیرا غذای مادر به صورت مستقیم تبدیل به شیر می شود و آن شیر وارد بدن فرزند می شود و در رشد و نمو او تاثیر گذار است.

مادری که به فرزند خود شیر می دهد باید دارای عقاید صحیح و ایمان قوی باشد، چراکه در آینده فرزند تاثیرگذار است. مرحوم شیخ فضل الله نوری، پسرش منحرف شد که خود ایشان علت انحراف این فرزند را ناشی از دوران شیرخوارگی او می داند و می گوید زمانی که این فرزند به دنیا آمد، مادرش شیر نداشت لذا به دنبال یک دایه برای او رفتیم که افرادی زنی را به ما معرفی کردند و ما نیز بچه را به او سپردم و از شیر او تغذیه کرد اما بعد از مدتی فهمیدیم این زن دارای تفکرات ناصبی است و دشمن اهل بیت(ع) است، ما به سرعت بچه را از دامن آن زن جدا کردیم اما همان تغذیه کوتاه نیز موجب انحراف فرزند شد، به طوری که این بچه در بزرگسالی در پای چوبه دار شیخ فضل الله نوری به کف زدن و شادی پرداخت.

اگر در تربیت فرزندی، در دوران شیرخوارگی و یا حتی قبل تر نکات لازم رعایت نشود آیا در سنین بالاتر می توان این انحرافات و خطاها را جبران کرد؟

توجه به تربیت فرزند، قبل از ازدواج باید صورت گیرد اگر این سیر لازم مورد توجه قرار نگیرد به طور مثال در ۱۰ یا ۱۵ سالگی نمی توان بچه را منتظر امام زمان (عج) تربیت کرد زیرا نیازمند دارا بودن زمینه‌های لازم است تا بتواند در مسیر صحیح قرار گیرد.

در بسیاری از نقل ها ذکر می شود برای اینکه فرزند دوستدار اهل بیت (ع) شود و یا جزء محبان و عزاداران امام حسین علیه السلام باشد باید مادر در زمان شیردهی توجه به عزای حضرت(ع) و همچنین گوش دادن روضه های ایشان داشته باشد آیا چنین اعمالی تاثیرگذار است؟

عالم دنیا، عالم تاثیرپذیری است و فضا همواره بر انسان تاثیر بسیاری دارد، اگر به طور مثال فرزند را در مجلس رقص و موسیقی همراه خود ببریم، یک نوع تاثیر را خواهد گرفت و اگر در مجلسی که یاد و نام اهل بیت علیهم السلام در آن جاری است، حضور پیدا کنیم تاثیر متفاوتی را خواهد داشت که در نهایت شاهد دو روحیه متفاوت در فرزند خواهیم بود لذا اگر مادری فرزند خود را با یاد امام حسین علیه السلام شیر دهد و یا در دوران شیرخوارگی نوزاد را در مجلس عزاداری امام حسین علیه السلام حاضر کند، نتیجه آن آشنایی و انس کودک با سیدالشهدا علیه السلام است و موجب انتقال روحیه حسینی به کودک می شود.

در روایات اسلامی سفارش بسیار شده است که کودک را باید از محیط گناه دور کرد حتی نباید نفس گنه‌کار به فرزند خورده شود زیرا موجب تاثیرگذاری نامطلوب بر نوزاد می شود، حال در مقابل چنین فضایی، محیط آرام و معنوی روضه اباعبدالله الحسین علیه السلام را تصور کنید که در این محیط بر اساس روایات فرشته ها در رفت و آمد هستند لذا زمانی که نوزاد در چنین فضایی قرار می گیرد قطعاً فرشته ها روح، ریحان و آرامش را به این نوزاد هدیه خواهند داد.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...