اطلاعات داروی اتودولاک، نحوه مصرف و عوارض


اطلاعات داروی اتودولاک، نحوه مصرف و عوارض

داروی اتودولاک یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است و برای درمان دردهای خفیف تا متوسط، آرتروز یا روماتوئید تجویز می‌شود.

اطلاعات داروی اتودولاک، نحوه مصرف و عوارض
ستاره | سرویس سلامت - داروی اتودولاک یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است. این دارو با کاهش هورمون‌هایی که باعث ایجاد التهاب و درد در بدن می‌شوند عمل می‌کند. اتودولاک برای درمان درد‌های خفیف تا متوسط، آرتروز یا روماتوئید استفاده می‌شود. این دارو همچنین ممکن است برای مشکلات دیگری که در این مطلب قید نشده است، با تجویز و تشخیص پزشک، به کار رود. در این مطلب می‌توانید اطلاعات و هشدار‌های مصرف این دارو را مطالعه کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:

موارد مصرف داروی اتودولاک نکات ضروری قبل از مصرف نحوه‌ی مصرف عوارض جانبی

موارد مصرف داروی اتودولاک

داروی اتودولاک برای تسکین درد ناشی از شرایط مختلف استفاده می‌شود. این قرص همچنین درد، ورم و سفتی مفاصل ناشی از آرتروز را کاهش می‌دهد. اتودولاک یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی است که با جلوگیری از تولید برخی از هورون‌ها و ترکیبات ضروری در بدن از التهاب می‌کاهد. اگر در حال درمان یک بیماری مزمن مانند ورم مفاصل هستید، از پزشک خود در مورد درمان‌های غیر دارویی و/یا استفاده از داروهای دیگر به جز اتودولاک برای درمان درد خود سوال کنید.

نکات ضروری قبل از مصرف

اتودولاک می‌تواند خطر حمله و سکته‌ قلبی را افزایش دهد، به خصوص اگر به صورت بلند مدت مصرف شود، یا به بیماری قلبی مبتلا باشید. از این دارو قبل یا بعد از عمل جراحی بای‌پس قلب استفاده نکنید. اتودولاک همین طور می‌تواند باعث خونریزی معده یا روده شود، که ممکن است حتی کشنده باشد. این شرایط ممکن است ناگهانی و بدون هشدار درحالی‌که دارو را مصرف می‌کنید، رخ دهد؛ به خصوص در سنین میانسالی و پیری. در صورت بروز علائم خونریزی در معده یا روده، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم عبارتند از:
مدفوع سیاه، خونین یا خارش دار سرفه یا استفراغ خونین
هرگز بدون مشورت پزشک، از هیچ گونه داروی بدون نیاز به نسخه‌ مانند داروهای سرماخوردگی، حساسیت یا مسکن دیگر استفاده نکنید. بسیاری از دارو‌های موجود در این گروه، حاوی آسپیرین یا دارو‌های دیگری شبیه به اتودولاک هستند؛ مثل ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن. اگر محصولات خاصی را با هم مصرف می‌کنید، ممکن است به طور تصادفی مقدار بیشتری از یک دارو به بدن شما وارد شود. برچسب دارو‌های مصرفیتان را به دقت بخوانید تا ببینید که حاوی آسپیرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن هستند یا خیر.
مصرف الکل نیز می‌تواند خطر خونریزی معده ناشی از داروی اتودولاک را افزایش دهد، بنابراین از مصرف آن همزمان با این دارو خودداری کنید. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، یا اشعه ماوراء بنفش مصنوعی (چراغ‌های مهتابی) خودداری کنید. این دارو باعث می‌شود، پوست شما نسبت به نور خورشید حساس‌تر و دچار آفتاب سوختگی شود.
اگر به این دارو حساسیت دارید، قبلا دچار حمله‌ی آسم شده‌اید یا بعد از مصرف آسپیرین یا یک داروی غیر استروئیدی دیگر، واکنش آلرژیک شدید تجربه کرده‌اید؛ برای اطمینان از اینکه داروی اتودولاک برای شما بی‌خطر است، در صورت وجود هر یک از بیماری‌ها یا شرایط زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت یا مصرف سیگار سابقه حمله قلبی، سکته مغزی یا لختگی خون سابقه زخم معده یا خونریزی آسم بیماری کبد، کلیه، یا نگهداری آب
همچنین پیش از مصرف داروی اتودولاک، در صورت مصرف دارو‌های زیر به پزشک خود اطلاع دهید:
دارو‌های ضد افسردگی (سیتالوپرام، اسیتالوپرام، فلوکستین، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین، ترازودون و ...) سیکلوسپورین لیتیوم متوترکسات دارو‌های رقیق‌کننده‌ی خون (وارفارین، کوادمین، جانتوون) دارو‌های فشار خون یا قلب داروهای‌ی استروئیدی
مصرف داروی اتودولاک در ۳ ماه آخر بارداری ممکن است به نوزاد متولد نشده آسیب برساند. اگر باردار هستید یا قصد دارید حین استفاده از این دارو باردار شوید، به پزشک خود بگویید. اتودولاک همچنین می‌تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار صدمه بزند.
به طور کلی مصرف قرص اتودولاک توسط افراد جوانتر از ۱۸ سال مورد تائید نیست. فرم دارو در حالت «پیوسته رهش» یا طولانی اثر نیز برای افراد زیر ۶ سال مورد تائید نیست.

نحوه‌ مصرف داروی اتودولاک

داروی اتودولاک را باید دقیقا همان‌طور که برای شما تجویز شده‌ است، مصرف نمایید. تمام دستور‌العمل‌های موجود در برچسب و نسخه‌ی خود را دنبال کنید. این دارو را در مقادیر بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید. همچنین لازم است از کمترین دوز موثر در معالجه بیماری استفاده شود. قرص اتودولاک را خرد نکنید، نشکنید یا نجوید. آن را به صورت کامل قورت دهید. ممکن است طول دوره‌ی درمان با این دارو ۲ هفته طول بکشد تا علائم بهبودی یابند. دارو را طبق نسخه مصرف کنید و در صورت عدم بهبود، علائم خود را به پزشک گزارش دهید. در صورت استفاده‌ی بلندمدت از این دارو، ممکن است به آزمایش‌های مکرر پزشکی نیاز داشته باشید. داروی اتودولاک ممکن است برخی آزمایش‌ها را مختل کند؛ بنابراین قبل از انجام هر آزمایشی، این موضوع را با پزشک معالج در میان بگذارید. این دارو را باید دو یا سه بار در روز، به همراه یک لیوان آب ببلعید. حداقل ۱۰ دقیقه بعد از مصرف دراز نکشید. برای جلوگیری از ناراحتی‌های معده بهتر است داروی اتودولاک را به همراه غذا، شیر یا یک داروی ضد ترش کردن معده بخورید. در صورتی که هر نوبت از قرص را در طول روز فراموش کردید، به محض یادآوری دوز جا افتاده را مصرف نمایید. اما اگر تقریبا نزدیک به نوبت بعدی مصرف است، آن را مصرف نکنید.

جدول راهنمای دوز مصرفی بزرگسالان

مشکل تحت درمان دوز مصرف توضیحات
آرتروز کپسول یا قرص ۳۰۰ میلی‌گرم؛ ۲ یا ۳ بار در روز
کپسول یا قرص ۴۰۰ میلی‌گرم؛ ۲ بار در روز
کپسول یا قرص ۵۰۰ میلی‌گرم؛ ۲ بار در روز
کپسول یا قرص پیوسته رهش ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم؛ ۱ بار در روز
آرتریت روماتوئید کپسول یا قرص ۳۰۰ میلی‌گرم؛ ۲ یا ۳ بار در روز مجموع دوز مصرفی نباید از ۱۲۰۰ میلی‌گرم تجاوز کند.
کپسول یا قرص ۴۰۰ میلی‌گرم؛ ۲ بار در روز
کپسول یا قرص ۵۰۰ میلی‌گرم؛ ۲ بار در روز
کپسول یا قرص پیوسته رهش ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی‌گرم؛ ۱ بار در روز
تسکین درد کپسول یا قرص ۲۰۰ - ۴۰۰ میلی‌گرم؛ هر ۶ تا ۸ ساعت ۱ عدد مجموع دوز مصرفی نباید از ۱۲۰۰ میلی‌گرم تجاوز کند.

جدول راهنمای دوز مصرفی اطفال

وزن کودک دوز مصرفی (یکبار در روز)
۲۰ - ۳۰ کیلو‌گرم ۴۰۰ میلی‌گرم
۳۱-۴۵ کیلوگرم ۶۰۰ میلی‌گرم
۴۶-۶۰ کیلوگرم ۸۰۰ میلی‌گرم
۶۰ + کیلو‌گرم ۱۰۰۰ میلی‌گرم

عوارض جانبی داروی اتودولاک

اگر علائمی از واکنش آلرژیک به اتودولاک دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. این علائم عبارتند از:
عطسه آبریزش بینی گرفتگی بینی خس خس سینه مشکل در تنفس کهیر تورم صورت، لب، زبان یا گلو
در صورت بروز علائم حملات قلبی یا سکته‌ مغزی نیز باید به پزشک مراجعه شود. علائم آن عبارتند از:
درد قفسه سینه که به فک یا شانه گسترش می‌یابد بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن مشکل در گفتار احساس تنگی نفس
در صورت مشاهده‌ هر یک از علائم زیر، مصرف اتودولاک را قطع کنید و با پزشک تماس بگیرید:
تغییر در بینایی هرگونه علائم پوستی از جمله ورم (حتی اگر خفیف باشد) تنگی نفس (حتی با فشار خفیف) تورم یا افزایش سریع وزن علائم خونریزی معده، مدفوع خونی یا قیری شکل احساس خستگی علائم مشابه با آنفولانزا ادرار تیره از دست دادن اشتها مدفوع به رنگ خاک رس زردی پوست یا چشم کم خونی کم رنگی پوست احساس سبکی یا تنگی نفس افزایش ضربان قلب مشکل در تمرکز واکنش پوستی شدید تب گلودرد تورم صورت یا زبان سوزش در چشم درد پوستی و به دنبال آن بثورات قرمز یا بنفش که گسترش می‌یابند (خصوصا در صورت یا قسمت فوقانی بدن) و باعث ایجاد تاول می‌شوند.
عوارض جانبی رایج مصرف داروی اتودولاک ممکن است شامل موارد زیر باشد:
حالت تهوع، استفراغ، درد معده، سوء هاضمه اسهال، یبوست، نفخ سرگیجه، ضعف گلودرد، آبریزش بینی، علائم آنفولانزا خارش، بثورات سردرد توجه داشته باشید که این یک لیست کامل از عوارض جانبی نیست و موارد دیگری نیز ممکن است رخ بدهد. در صورت تجربه‌ی هر گونه علائم به پزشک مراجعه کنید.

در آخر

امیدوارم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید. اگر از این دارو برای آرتروز استفاده می‌کنید، خواندن مطلب درمان آرتروز گردن با دارو و درمان های خانگی نیز احتمالا برایتان مفید خواهد بود. درصورتی‌که تجربه مصرف داروی اتودولاک را دارید، نظرات و تجربیات خود در این زمینه را در انتهای این صفحه در قسمت "نظرات و پرسش‌ها" با دیگر خوانندگان مجله ستاره به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: webmd و drugs

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا از سال 1969 انسان دیگر بر روی ماه فرود نیامد؟