چگونه طراحی غرفه نمایشگاهی انجام دهیم؟


طراحی غرفه و غرفه سازی، یک رشته تخصصیاین روز ها بازاریابی شیوه های مختلفی دارد. یکی از راه هایی که همیشه به تولید کنندگان و شرکت ها برای عرضه و معرفی محصولاتشان کمک می کند، ارتباط رو در رو با مشتری است. برپایی...

طراحی غرفه و غرفه سازی، یک رشته تخصصی

این روز ها بازاریابی شیوه های مختلفی دارد. یکی از راه هایی که همیشه به تولید کنندگان و شرکت ها برای عرضه و معرفی محصولاتشان کمک می کند، ارتباط رو در رو با مشتری است. برپایی نمایشگاه ها امکان این ارتباط رو در رو را فراهم می کند. شکل گیری این ارتباط با مشتریان و بازاریابی برای محصولاتتان، به عامل های مختلفی بستگی دارد. یکی از آن ها چگونگی برپایی غرفه نمایشگاهی محصولاتتان است. امروزه طراحی غرفه و غرفه سازی یک رشته تخصصی به حساب می آید. شرکت های طراحی مختلفی هم وجود دارند که در این حوضه فعالیت می کنند. در طراحی غرفه جزییات و ویژگی های مختلفی را باید در نظر گرفت. رعایت کردن این جزییات می تواند به هر چه بهتر شدن طراحی غرفه نمایشگاهی بیانجامد. در ادامه به مطالعه این خصوصیات در مورد غرفه سازی نمایشگاهی می پردازیم.

عوامل دخیل در طراحی

غرفه سازی نمایشگاه از چند بعد قابل بررسی است. عامل های دخیل در طراحی غرفه به دو بخش کاربردی بودن و زیبایی بصری تقسیم بندی می شوند. یک غرفه مناسب در صورتی که از هر دوی این شاخص ها بهره مند باشد، می تواند عملکرد درست خود را به اجرا بگذارد. حال باید به بررسی زیر شاخه های هر کدام از این موضوعات یاد شده بپردازیم تا ببینیم چه جزییات دیگری در شکل گیری صحیح طراحی غرفه به ما کمک می کند. البته جدا از نکات گفته شده، انتخاب یک شرکت مناسب به عنوان طراح و مجری امر غرفه سازی نمایشگاه کار را سهل می کند. یکی از شرکت های موفق در زمینه غرفه سازی نمایشگاه، شرکت غرفه سازی ایساتیس است که در ادامه به معرفی این شرکت خواهیم پرداخت.

شرکت ایساتیس

شرکت غرفه سازی ایساتیس بالغ بر دو دهه فعالیت در امر طراحی داخلی، دکوراسیون و غرفه سازی داشته و برای برند های معتبر و نام آشنا، غرفه هایی را طراحی کرده است. شرکت غرفه سازی ایساتیس، با استفاده از طرح های مدرن و متریال های به روز و هم چنین طراحی و اجرای طرح های خلاقانه، می تواند گزینه بسیار مناسبی برای طراحی غرفه، از بین شرکت های فعال در این حوزه، باشد.

کاربردی بودن غرفه

یک غرفه در ابتدا باید عملکرد درستی داشته باشد تا بتوان به زیبایی آن هم اندیشید. در ابتدا نکته ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد، نوع نمایشگاه و محصولاتی است که قرار است عرضه شوند. هر نمایشگاهی ویژگی های خودش را دارد و ضوابط و مقررات خاصی را پیگیری می کند. پس با توجه به نوع محصولات و قوانین برپایی نمایشگاه باید به طراحی غرفه فکر کرد. نوع غرفه هایی که در اختیار بر پا کنندگان قرار می گیرد با یک دیگر متفاوت است. شناخت انواع غرفه ها بر اساس موقعیت قرار گیری شان یکی از کار های پایه ای است که باید در طراحی غرفه به آن توجه شود و شرح انواع آن بدین شکل است:

الف) نوع خطی: در این نوع، غرفه از سه جداره محدود است و تنها از یک جداره باقی مانده به راه رو رفت و آمد بازدید کنندگان راه دارد.

ب) نوع نبشی: این نوع غرفه مانند فروشگاه هایی است که در نبش یک خیابان هستند و از دو ویترین بهره می برند. این ویژگی ارزش طراحی غرفه را بالا می برد و طراحی آن گران تر است.

ج) نوع شبه جزیره: این غرفه ها از سه طرف به راه رو راه دارند.

د) نوع جزیره ای: در این غرفه ها چهار جداره به راه رو راه دارند و یکی از مناسب ترین غرفه ها از لحاظ موقعیت دید هستند.

از عوامل دیگری که در غرفه سازی مؤثر هستند می توان به متراژ، تعداد کارکنان، بخش بندی، تخمین تعداد بازدید کنندگان و غیره اشاره کرد.

چگونه طراحی غرفه نمایشگاهی انجام دهیم؟

زیبایی بصری غرفه سازی نمایشگاهی

صحبت کردن در مورد این بخش تازه شروع کار طراحی غرفه است. شما باید عوامل مختلفی از جمله: سبک، رنگ، طرح، متریال، نور پردازی و غیره را در نظر بگیرید. توضیحات هر کدام از این بخش ها خود شامل جزییات فراوانی است که لازم است بدانید.

الف) سبک: طراحی غرفه نمایشگاهی به طور معمول با سبک مدرن انجام می شود. چرا که این غرفه ها به صورت موقت بوده و پس از مدتی جمع آوری می شوند. هم چنین طراحی غرفه ها نباید به گونه ای باشد که ساخت آن زمان زیادی را صرف کند. در حالت کلی انتخاب سبک مدرن به شما کمک می کند طرح های ساده اما جذاب را در زمان کوتاهی قبل از افتتاح نمایشگاه بر پا کنید.

ب) رنگ: برای انتخاب رنگ هایی که در غرفه به کار می گیرید باید به نوع فعالیت خود مراجعه کنید. شناختن روان شناسی رنگ ها و نوع محصولی که می خواهید به فروش برسانید به شما در تعیین رنگ ها کمک می کند. در طراحی غرفه باید دو دسته رنگ انتخاب کنید ولی مراقب باشید تعداد رنگ های انتخابی شما بالا نرود. یکی دو رنگ را به عنوان رنگ اصلی و رنگ دیگری را به عنوان مکمل رنگ اصلی در نظر بگیرید تا تلفیق آن ها با یک دیگر جالب به نظر برسد و بازدید کنندگان را به سوی غرفه شما جذب کند. برای مثال اگر غرفه ورزشی بر پا می کنید باید به سراغ رنگ هایی بروید که بیان کننده هیجان، رقابت و مسابقه هستند.

ج) طرح: به لحاظ ساختار و سبک می توانید بسته به نیازتان از موارد زیر بهره ببرید:1-مدولار 2-ماکسیما 3-اسپیس فرم 4-کلیک 5-پاپ آپ

د) متریال: آشنایی با متریال و مواد غرفه سازی یکی دیگر از نکاتی است که به شما در طراحی غرفه کمک می کند. غرفه ها را معمولا با استفاده از موادی مثل نئوپان،MDF، های گلاس و لترون می سازند.

ه) نور پردازی: آشنایی با شیوه های نور پردازی عامل تأثیر گذاری در طراحی غرفه است که غفلت از آن می تواند موجب ضرر شود. طراحی غرفه بدون شناخت از انواع نور پردازی و دانستن میزان نور مناسب برای هر بخش و هر محصول امکان پذیر نمی باشد. شیوه های نور پردازی به چهار دسته وظیفه ای، عمومی، دکوراتیو و تاکیدی تقسیم بندی می شوند. هر کدام از این دسته ها در مواقعی کارآمد هستند. برای مثال شما قصد دارید در طراحی غرفه خود یک نقطه تاکید برای جلب توجه مشتریان ایجاد کنید. می توانید این کار را با استفاده از اصول نور پردازی انجام دهید. اگر تاکید شما روی محصولی خاص باشد، به راحتی می توانید با سوییچ کردن نور بر روی آن محصول و تاریک شدن سایر بخش های غرفه این تاکید را انجام دهید. شیوه دیگری که بسیار مورد توجه قرار گرفته، استفاده از لایت باکس هاست. شما به راحتی می توانید با استفاده صحیح از چند لایت باکس تبلیغات غرفه خود را انجام دهید و بازدید کننده جذب کنید.

و) گرافیک: شاخصه هایی که در این بخش باید مورد توجه قرار گیرد هم زمان در بخش طراحی هم وجود دارد؛ اما آن چه باعث می شود به موضوع گرافیک طراحی غرفه، به عنوان یک بخش جدا نگاه شود، اهمیت نکات این بخش است. رکن اصلی طراحی غرفه داشتن بازدید کننده است. بنا بر این هر شخصی بتواند برای غرفه اش بازدید کننده بیشتری جمع کند موفق تر است. استفاده از نکات گرافیک یکی از راه هایی است که به گسترش کار و دیده شدن آن کمک می کند. تعادل، تضاد، وزن، ابهام و موارد زیاد دیگر، از نکاتی هستند که شما را در امر طراحی یاری میکنند.

چگونه طراحی غرفه نمایشگاهی انجام دهیم؟

به کار گیری تمام نکات گفته شده مشکل به نظر می رسد. به همین دلیل است که کار طراحی غرفه، یک رشته تخصصی است و هزینه های نسبتا زیادی هم بابت انجامش از سوی شرکت های طراحی دریافت می شود. در پایان اما نتیجه به صورتی رقم خواهد خورد که هم کارفرما و هم طراح و مجری، از آن راضی خواهند بود.

" این رپورتاژ آگهی توسط آژانس خبری ایران رپورتاژ نگارش و منتشر شده است."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق