مواد مخدر سر از ایستگاه فضایی بین المللی در می‌آورند؟!


ماده مخدری قوی وسلول‌های گیاهی قهوه برای انجام آزمایشی منحصر به فرد برای تسهیل کردن سفر‌های طولانی مدت فضایی انسان وارد ایستگاه فضایی بین المللی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان شرکت اسپیس ایکس اعلام کرده اند در بیستمین سفر کپسول فضایی باربری این شرکت به ایستگاه فضایی، محموله حاوی ماری جوانا و گیاه قهوه را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می‌کنند.
این محموله در ماه مارس ۲۰۲۰ به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می‌شود. هدف کارشناسان از ارسال این محموله، بررسی وضعیت گیاهان در محیط دارای میکرو گرانش است. در این آزمایش حدود ۴۸۰ سلول گیاهی به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل می‌شود.

مواد مخدر سر از ایستگاه فضایی بین المللی در می‌آورند؟!

کارشناسان امیدوار هستند با بررسی و انجام آزمایش بتوانند گونه‌های مقاوم گیاهی در برابر وضعیت آب و هوایی سخت و مناطق بیابانی طراحی کنند.

دانشمندان به دنبال این یافته هستند که آیا گیاهان در محیط با وضعیت میکروگرانش دچار جهش ژنتیکی می‌شوند. دانشمندان در جست و جوی راهی برای طراحی پوشش گیاهی مقاوم‌تر برای مناطق نامناسب آب و هوایی هستند. این ۴۸۰ کشت سلولی گیاهی در یک آنکوباتور ویژه به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل خواهند شد.

مواد مخدر سر از ایستگاه فضایی بین المللی در می‌آورند؟!
قرار است این آزمایش به مدت ۳۰ روز در آنکوباتور درون ایستگاه فضایی بین المللی انجام شود. پس از یک ماه این ۴۸۰ کشت سلولی به زمین بازگردانده می‌شوند تا دانشمندان به انجام مطالعه بر روی آنها بپردازند. محققان در نظر دارند به بررسی RNA گیاهان بپردازند و میزان اثرپذیری آنها از اشعه‌های کیهانی در فضا را مورد بررسی قرار دهند. بنا بر مطالعه‌های انجام شده، این تئوری علمی وجود دارد که گیاهان درفضا دچار جهش ژنتیکی می‌شوند.

با توجه به هدف دانشمندان برای سفر انسان به سیاره‌های منظومه شمسی از جمله سیاره مریخ، دانشمندان در نظر دارند همراه فضانوردان گونه‌های گیاهی و برخی از حیوانات را ارسال کنند تا انسان‌ها بتوانند از مواد خوراکی تازه در فضا استفاده کنند.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های دانشمندان در این میان بررسی اثر‌های سفر در فضا و قرار گیری حیوانات و گیاهان در معرض اشعه‌های کیهانی است.

بیشتر بخوانید: ۵۰ سال آینده زندگی در فضا دستخوش چه دگرگونی‌هایی می‌شود؟

این اشعه‌ها می‌توانند سبب ایجاد دگرگونی ژنتیکی در ساختار گیاهان وحیوانات شوند و به دلیل دانش ناکافی انسان، خطر‌هایی پیش بینی نشده برای فضانوردان به وجود آورند.

تاکنون آزمایش‌های علمی فراوانی در ایستگاه فضایی بین المللی انجام شده است. ایستگاه فضایی بین المللی گران‌ترین دست ساخته انسان با قیمت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری بالاتر از مدار کره زمین قرار دارد.

این ایستگاه از سال ۲۰۰۰ میلادی تا کنون میزبان فضانوردانی از کشور‌های مختلف جهان است. به دلیل وجود وضعیت خاص میکروگرانش در ایستگاه فضایی بین المللی، فضای آن محلی بسیار مناسب برای انجام آزمایش‌های مختلف علمی به وسیله محققان است.

بنابر آمار‌ها سالانه حدود ۳ میلیارد دلار، برای انجام آزمایش‌های مختلف در این ایستگاه فضایی هزینه می‌شود و حتی محققان در نظر دارند پس از پایان عمر مفید ایستگاه فضایی، آن را به آزمایشگاهی برای سازمان‌ها و نهاد‌های علمی دانشگاهی از سراسر دنیا تبدیل کنند تا به این ترتیب دانشمندان بتوانند به انجام آزمایش‌های علمی در وضعیت میکرو گرانش بپردازند.

کارشناسان امیدوار هستند با ادامه این گونه آزمایش‌ها روزی انسان‌های ساکن در سیاره مریخ بتوانند مانند انسان‌های زمینی به مصرف قهوه بپردازند.

مواد مخدر سر از ایستگاه فضایی بین المللی در می‌آورند؟!

با توجه به سفر انسان‌ها به فضا در سال‌های آینده به سفر‌های طولانی مدت فضایی، تولید دارو درفضا و رشد انواع گیاهان اهمیت فراوان دارد تا انسان‌ها کمتر دچار آسیب شوند و سفر خود را با موفقیت به اتمام برسانند.

این آزمایش اثری بر روی فضانوردان مستقر درایستگاه فضایی بین المللی ندارد، زیرا فضانوردان پس از گذراندن آزمایش‌های سخت علمی و بررسی وضعیت سلامت جسم و روان راهی ایستگاه فضایی بین المللی می‌شوند و دارای هیچ گونه سابقه استفاده از مواد مخدر نیستند.

مواد مخدر سر از ایستگاه فضایی بین المللی در می‌آورند؟!

انجام این آزمایش منحصربه فرد با موافقت و تمایل ایلون ماسک مالک شرکت اسپیس ایکس انجام شده است. ماسک چندی پیش به دلیل استعمال ماده مخدر ماری جوانا، در جریان یک مصاحبه زنده اینترنتی به شدت از سوی رسانه ها مورد انتقاد قرارگرفت و حتی مقامات ناسا او را تهدید به لغو قراردادهای ساخت کپسول فضایی کرو دراگون به دلیل استعمال مواد مخدر کردند.

منبع:Dailymail
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر ناگهانی چهره و اندام همایسریال پایتخت بعد 10 سال ! / هم لاغر هم خیلی پیر ! + عکس