لاریجانی برای شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر می‌کند


لاریجانی برای شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی شنبه به ترکیه سفر می‌کند.

لاریجانی برای شرکت در مجمع عمومی مجالس آسیایی به ترکیه سفر می‌کندبه گزارش حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز شنبه ۲۳ آذر در رأس هیات پارلمانی تهران را به مقصد ترکیه ترک می‌کند تا در دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی حضور پیدا کند.

این مجمع، نخستین بار به ابتکار مجلس بنگلادش تحت عنوان انجمن مجالس آسیایی برای صلح (AAPP) در سال ۱۳۷۸ در داکا برگزار شد. از آن پس به ترتیب نشست دوم در سال ۱۳۷۹ در کامبوج، نشست سوم در سال ۱۳۸۱ در چین، نشست چهارم در سال ۱۳۸۲ در فلیپین، نشست پنجم در سال ۱۳۸۳ در پاکستان، نشست ششم در سال ۱۳۸۴ در تایلند و نشست هفتم در سال ۱۳۸۵ در تهران برگزار شد.

در نشست تهران پیشنهاد مجلس شورای اسلامی مبنی بر تغییر اساسنامه و نام انجمن به تصویب رسید و AAPP به مجمع آسیایی (APA) تبدیل شد.

از آن زمان تا کنون APA در مجموع ۱۱ مجمع عمومی برگزار کرده است که آخرین آن آذر ماه سال ۱۳۹۷ در ترکیه با موضوع "افزایش رونق اقتصادی در آسیا" برگزار شد.

در نشست‌های مجمع عمومی علاوه بر سخنرانی روسای هیات‌ها و گزارش دبیر کل، گزارش کمیته‌های دائمی و قطعنامه‌های پیشنهادی آن‌ها ارائه و مورد تصویب قرار می‌گیرد و در پایان بیانه نهایی مجمع قرائت و به عنوان بیانیه پایانی به تصویب می‌رسد.

مجمع عمومی مجالس آسیایی ۴۱ عضو دائمی و ۱۴ عضو ناظر دارد که کشورمان عضو دائمی APA است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دوازدهمین مجمع عمومی مجالس آسیایی با روسای مجالس کشور‌های آسیایی دیدار و گفتگو خواهد داشت و روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه ترکیه را ترک و به کشور باز می‌گردد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق