مدیرکل اوقاف اصفهان: وجود کتابخانه در کنار امامزادگان ضروری است


مدیرکل اوقاف اصفهان: وجود کتابخانه در کنار امامزادگان ضروری است

کاشان- ایرنا- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به ضرورت ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور گفت: ایجاد کتابخانه در کنار بقاع متبرکه امامزادگان ضروری است.

حجت الاسلام محمدحسین بلک عصر پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات کتابخانه‌ها و امامزادگان شهرستان آران‌وبیدگل افزود: همه ما فرزندان کتابخانه هستیم و چه بهتر است که این کتابخانه‌ها در کنار امامزادگان باشد و در این زمینه مجموعه اوقاف برای همکاری آمادگی دارد.

وی با اشاره به مشکلات کتابخانه‌های وقفی بیان کرد: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در این زمینه آماده همکاری با نهاد کتابخانه‌های عمومی است تا شاهد افزایش فرهنگ کتابخوانی در کشور باشیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یادآور شد: در زمان حاضر نیز موقوفات مورد استفاده مردم است، چنان که ۷۰۰ مدرسه وقفی در این استان وجود دارد که از آنها اجاره گرفته نمی‌شود.

وی با اشاره به ۲۰ هزار رقبه فاقد سند در استان اصفهان اضافه کرد: برنامه سنددار کردن ۲ هزار ملک با ارزش نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در دستور کار است که بودجه‌ای ۲۰ میلیارد ریالی نیاز داریم.

به گفته حجت الاسلام بلک، ۴۵ هزار رقبه در استان اصفهان به نظارت، سند، امور ثبتی و مدیریت نیاز داشته و در این زمینه کمبود نیروی انسانی وجود دارد.

مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز به همکاری و تعامل مجموعه اوقاف با این نهاد اشاره کرد و گفت: چه بهتر است که موقوفه‌ها در راستای توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در کشور قرار گیرند.

امیر هلاکویی به راهکارهای انجمن کتابخانه‌ها برای ارتقای سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و افزود: انگیزه، مهم‌ترین راهکار است و در این راستا می‌توانیم کتابخانه را به مجموعه فرهنگی تبدیل کنیم.

وی ایجاد دسترسی بیشتر به کتابخانه‌ها را از دیگر راهکارهای افزایش سرانه مطالعه برشمرد و بیان کرد: در صدد هستیم با راه‌اندازی سه باب کتابخانه در آران‌وبیدگل تا پایان سال‌جاری، سرانه ۲ مترمربعی فضای مطالعه در این شهرستان را افزایش دهیم.

مدیرکل انجمن کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تاکید کرد: می‌توان با ایجاد ایستگاه‌های مطالعه و برگزاری نمایشگاه‌های کتاب، دسترسی‌ها را افزایش داد چرا که افزایش ایستگاه مطالعه در این شهرستان ضروری است.

وی به گرایش تعدادی زیادی از مردم به فضای مجازی اشاره کرد و یادآور شد: وجود ۱۴ هزار جلد کتاب صوتی در استان اصفهان گنجینه ارزشمندی به شمار می‌آید و ایجاد کتاب‌های صوتی از دیگر راهکارهای افزایش سرانه مطالعه است که در این راستا بخش دیجیتال به زودی در یکی از کتابخانه‌های شهرستان آران‌وبیدگل راه‌اندازی خواهد شد.

فرماندار آران‌وبیدگل هم در ادامه تشریح کرد: سرانه استاندارد فضای کتابخانه به ازای هر ۱۰۰ نفر، هشت مترمربع است که این میزان در شهرستان به ۲ مترمربع می‌رسد.

اسماعیل بایبوردی، سرانه کتاب به ازای هر نفر را چهار جلد عنوان کرد و اضافه کرد: منابع موجود در آران‌وبیدگل ۵.۲ جلد و موجودی کتاب در کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی ۲۶۰ هزار جلد است.

وی همچنین ۹ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی آران‌وبیدگل را یادآور شد و افزود: زیربنای کتابخانه‌های عمومی در این شهرستان ۲ هزار و ۱۰ مترمربع است.

بایبوردی با تاکید بر ضرورت ارتقای سرانه مطالعه در آران‌وبیدگل بیان کرد: راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در نقاط شهری و روستایی می‌تواند کمبود فضای کتابخانه در این شهرستان را جبران کند.

چند نفر از اعضای شورای اسلامی شهر در ادامه این نشست به بیان مشکلات در زمینه تداخل اسناد موقوفه‌ها با کتابخانه‌ها پرداختند و رسیدگی به مشکلات از سوی مجموعه اوقاف و امور خیریه استان اصفهان را خواستار شدند.

شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌وبیدگل در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان و ۲۱۵ کیلومتری شمال اصفهان واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان