افزایش 3 برابری اعتبارات آذربایجان‌غربی در زمینه حفاظت از خاک


افزایش 3 برابری اعتبارات آذربایجان‌غربی در زمینه حفاظت از خاک

ارومیه- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: 630 میلیارد ریال از اعتبارات ملی و استانی برای حفاظت از خاک استان در نظر گرفته‌شده‌ که از افزایش سه برابری نسبت به سال گدشته برخوردار است.

آیدین رحمانی رضائی روز پنجشنبه در مراسم روز جهانی خاک در ارومیه اظهار داشت: میزان فرسایش خاک آذربایجان‌غربی سالانه ۱۵ تن در هکتار است که این رقم در سطح کشور ۱۶.۵ تن است.

وی اضافه کرد: در راستای حفظ، نگهداری، حفاظت، تحکیم خاک و جلوگیری از نابودی منابع خاک، امسال ۳۸ طرح در ۲۵۵ هزار هکتار در استان انجام می‌شود که در این زمینه نیز رشد سه برابری وجود دارد.

وی بیان کرد: نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق در راستای حفاظت از خاک و جنگل‌های استان هستیم چرا که خاک عنصری مهم در ادامه حیات زندگی بشری است و باید در نگهداشت این عنصر و منبع ارزشمند بیش از پیش تلاش و اقدامات و تدابیر لازم برای حفظ آن انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی افزود: سه اقدام اصلی کاشت، داشت و برداشت در زنجیره نگهداشت خاک به عنوان منابع ارزشمند، مهم است که امروزه با کاشت و برداشت غیرعلمی و توجه نکردن به مرحله داشت در راستای از بین رفتن خاک، منابع طبیعی و پوشش‌های گیاهی حرکت می‌شود.

وی ادامه داد: شیب‌های تند کوهستانی که در استان وجود دارد، فقدان پوشش‌های گیاهی، خشک بودن خاک، همه از عواملی است که در فرسایش خاک تاثیر می‌گذارد و توجه نکردن انسان‌ها به عنوان کاربران خاک نیز بیش از بقیه عوامل تاثیرگذار است که باید در این راستا فرهنگ‌سازی شود و آموزش‌های لازم برای نگهداشت منابع و عناصر تاثیر گذار در زندگی انسان ارائه و نهادینه گردد.

«رحمانی»، اظهار داشت: برخی شرایط باعث می‌شود آنچنان که لازم است در مدیرت خاک موفق نباشیم از جمله ناهماهنگی در مدیریت خاک، موازی‌کاری‌ها و تمرکز بودجه‌ای که دست به دست هم می‌دهند تا نتوان بهره‌مندی حداکثری را از این منابع داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی نیز در این آیین گفت: شعار روز جهانی خاک امسال توقف فرسایش خاک است که از نظر محیط زیست بعد از آب و هوا سومین عنصر محیط زیست انسانی به شمار می‌رود.

مهران نظری ادامه داد: نقش خاک در زندگی بشری بیشتر از آب و هوا است و محیط منحصر به فردی برای رشد و زندگی انواع جانداران و انسانهاست چرا که در صورت آلودگی هوا و آب این آلودگی در خاک جاری شده و از طریق غذا به بدن انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی هم در این آیین بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

میرصمد سیدموسوی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب در استان طی ایام نوروز امسال داشت که در صدد تقویت این بخش برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه هستیم.

وی بیان کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری در عرصه‌های ملی و نقاط حادثه‌خیز عاملی مهم در پیشگیری از بروز سیلاب‌هاست که باید برای جلوگیری از بروز آن طرح‌های آبخیزداری در نقاطی که از پیش مطالعه و آماده شده است، به اجرا درآید.

خاک به عنوان منبع طبیعی تجدیدناپذیر، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است.
به همین دلیل هرگونه آلودگی موجود در خاک می‌تواند در طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد و چون بسیاری از موجودات مقدار عناصر جذب شده را در خود افزایش می‌دهند (زیست انباشتگر)، در نتیجه مقادیر بالاتری از عناصر وارد بدن مصرف‌کننده نهایی خواهد شد.

آذربایجان‌غربی ۲ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار منابع طبیعی دارد که از این میزان ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار عرصه مرتعی و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


باده فروش...