کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط معترضان عراقی +عکس


کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط معترضان عراقی +عکس

در ادامه اقدامات مشکوک در جریان تظاهرات‌های مسالمت آمیز عراق، پایتخت این کشور شاهد حادثه دلخراش دیگری بود که حتی تظاهرات‌کنندگان از آن اعلام برائت کردند.

به گزارش مشرق، در ادامه اتفاقات مشکوک در حاشیه اعتراضات و تظاهرات در عراق، امروز تصاویری از قتل یک جوان عراقی در میدان «الوثبه» بغداد و سپس آویزان کردن او از تیر چراغ برق، در شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شد.

بیشتر بخوانید:

انفجار مهیب در بغداد

کارشناس عراقی: بعید نیست آمریکا کودتا در عراق را کلید بزند

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات، سلسله اتفاقاتی مشکوکی از جمله ترور برخی سازمان‌دهندگان اعتراضات، تیراندازی به سوی معترضان و چاقوکشی علیه آنها، موجب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است.

امروز نیز انتشار تصاویر و ویدئوهای دردناکی از این جوان عراقی که هنوز هویت او مشخص نشده، اقدام مشکوک جدید علیه تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز عراقی به شمار می‌رود.

کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط معترضان عراقی +عکس

سرتیپ ستاد «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درباره جزئیات این حادثه، گفت که شخصی که امروز در میدان الوثبه اعدام و به تیر برق آویزان شد، ۱۶ سال سن داشت و نام او «هیثم علی اسماعیل» است که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات امروز در میدان مذکور، کشته شده است. وی از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود که آنجا را ترک کنند.

کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط معترضان عراقی +عکس

وی افزود: این مشاجره لفظی در ادامه به درگیری میان دو طرف منجر شد و جوان عراقی چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا افراد حاضر در نزدیک منزل این جوان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. بر شمار معترضان به این جوان، کم کم افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل این جوان و لخت کردن او، او را کشتند و به تیربرق آویزان کردند.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق افزود که نیروهای امنیت تا به این لحظه در این جریان مداخله نکرده‌اند و منتظر تصمیم‌گیری طرف‌های مسئول هستند.

این در حالی است که برخی منابع شایعه کرده بودند که این جوان عراقی که منزل او در نزدیکی میدان الوثبه است، تحت تاثیر مواد مخدر بوده و از منزلش به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی و چهار نفر از آنها را کشته است پس از آن برخی از شرکت‌کنندگان در تظاهرات به منزل این فرد حمله کردند و وی را در یکی از کوچه‌ها محاصره و دستگیر کردند. گفته می‌شود که در منزل این فرد چندین اسلحه و نارنجک یافت شده و به همین دلیل معترضان با مزدور و نفوذی خواندن او، وی را به قتل رساندند و از تیربرق آویزان کردند.

برخی منابع نیز او را تک تیرانداز توصیف کرده بودند.

بیانیه تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد

تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد نیز طی بیانیه‌ای درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد، اعلام کردند که این اقدام یک طرح برای تخریب وجهه تظاهرات‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در بیانیه معترضان التحریر آمده است: ما برای تظاهرات‌ مسالمت آمیز و اصلاح امور و توقف خونریزی و تحویل جنایتکاران به نهاد قضایی کشور و بازگرداندن کلیه امور به حالت طبیعی، در خیابان‌ها حاضر شده‌ایم. ما برای زندگی در صلح و آرامش و با شعار اعتراض مسالمت‌آمیز تظاهرات کرده‌ایم.

بر اساس این بیانیه، تظاهرات‌کنندگان عراقی در پایتخت این کشور بر مسالمت‌آمیز ماندن اعتراض‌های خود تاکید کردند و حادثه امروز میدان الوثبه را جنایتی توصیف کردند که هم معترضان آن را محکوم می‌کنند و هم از نظر انسانی و شرعی، محکوم است و باید در حق عاملان آن، قانون اعمال شود.

در این بیانیه آمده است: تظاهرات‌کنندگان شرکت‌کننده در تظاهرات مسالمت آمیز با کلیه این اقدامات مخالفند و آن را رد می‌کنند. لذا ما ازهرگونه اقدام خارج از چارچوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اعلام برائت می‌کنیم و مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود را حفظ خواهیم کرد تا به مطالبات و حقوق واقعی خود برسیم.

واکنش جریان صدر عراق

از سوی دیگر،«صالح محمد العراقی» از منابع رسانه‌ای نزدیک به جریان الصدر عراق، نیز طی پستی در توئیتر نوشت: اگر طی ۴۸ ساعت آینده، عاملان این اقدام تروریستی دستگیر نشوند، کلاه آبی‌ها (اشاره به نیروهای امنیتی وابسته به این جریان) باید از میدانهای تظاهرات در بغداد خارج شوند.

در پی حادثه مشکوک جمعه پیش در پل «السنک» و میدان «الخلانی»، فرماندهی عملیات بغداد و معاون جهادی «سرایا السلام» و شماری از رهبران جریان صدر طی نشستی درباره ، تامین امنیت تظاهرات‌کنندگان توافق کرده بودند.

بر اساس این توافق، نیروهای ارتش در منطقه بار دیگر مستقر خواهند شد و مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان را برعهده می‌گیرند و کمیته‌های امنیتی موسوم به «کلاه آبی‌ها» وابسته به سرایا السلام، نیز مسئولیت حمایت از تظاهرات‌کنندگان در قبال نفوذی‌ها و جلوگیری از هرگونه درگیری با نیروهای امنیتی را برعهده می‌گیرند.

«سلام الشمری» نماینده پارلمان عراق از ائتلاف «سائرون» نیز در پی این حادثه از تظاهرات‌کنندگان خواست تا نفوذی‌ها را از صفوف خود دور و از آنها اعلام برائت کنند. وی افزود: آنچه در میدان الوثبه روی داد، از جمله حوادثی است که از شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز می خواهد تا موضعی آشکار در قبال برخی طرف‌ها که به دنبال تخریب این حرکت مسالمت‌آمیز هستند، اتخاذ کنند.

کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط معترضان عراقی +عکس

عزت الشابندر

عزت‌الشابندر سیاستمدار عراقی نیز طی پستی در توئیتر نوشت: انقلاب علیه ارکان تقسیم قدرت و فساد، روی کار آمدن افرادپست، قاتل و دزد و نیز جنایت صبح امروز در میدان الوثبه را توجیه نمی‌کند.

کشتن فجیع نوجوان 16 ساله توسط معترضان عراقی +عکس

قیس الخزعلی

شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل حق عراق نیز طی پستی در اعتراض به این حادثه دلخراش نوشت: هرج و مرج، بی‌قانونی، ضعف نیروهای امنیتی، انتشار سلاح و شبه‌نظامیان کثیف تاکی؟

به دنبال اتفاقات مشکوک یک هفته پیش در بغداد و کربلا و دیگر استان‌ها، برخی جریان‌های خبری تلاش کرده‌اند که الحشد الشعبی و عناصر آن را که از متحدان و نزدیکان ایران قلمداد می‌شوند، متهم کنند. برخی دیگر با متهم کردن نیروهای امنیتی تلاش کرده‌اند اختلاف‌افکنی میان ارتش و مردم را در پیش بگیرند.

اعتراضات در عراق از ابتدای ماه اکتبر آغاز شد. این اعتراضات تاکنون ادامه یافته و طبق گفته کمیته حقوق بشر مرتبط با پارلمان، حدود چهارصد نفر تاکنون که بیشترش در وضعیتی مبهم یا در تیراندازی افراد مسلح ناشناس رخ داده، جان باخته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!