روز سرنوشت‌ساز برگزیت؛ انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شد


مردم بریتانیا از بامداد پنج‌شنبه 12 دسامبر، 21 آذر برای شرکت در انتخابات پارلمانی سراسری به پای صندوق‌های رای رفتند

این انتخابات سرنوشت‌ساز با توجه به نزدیک شدن زمان موعود برای برگزیت پس از چند نوبت به تعویق افتادن آن، ممکن است بالاخره گره کور خروج این کشور از اتحادیه اروپا را باز کند.

سیاستمداران جناح محافظه‌کار بریتانیا امیدوارند که با پیروزی چشمگیر خود بتوانند برکسیت را از راه تصویب توافق با اتحادیه در پارلمان آینده به سرانجام برسانند. اما اگر حزب متبوع نخست وزیر، بوریس جانسون دست کم ۳۲۰ کرسی پارلمان را به دست نیاورد، آنگاه موضوع ائتلاف با اپوزیسیون مطرح خواهد شد.

آمار کلیدی برای پیروزی در انتخابات چیست؟

در بریتانیا مجموعا ۶۵۰ حوزه انتخاباتی بر اساس تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی وجود دارد که هر کدام از آنها یک نماینده در مجلس عوام دارند، یعنی مجلس عوام بریتانیا در مجموع ۶۵۰ کرسی دارد.

روز سرنوشت‌ساز برگزیت؛ انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شد

بر اساس قانون این کشور، برای آن که یک حزب اکثریت کرسی‌های مجلس را داشته باشد و نخست وزیر را تعیین کند، نه به دست آوردن نصف آرا (یعنی ۳۲۶ کرسی)، بلکه تصاحب ۳۲۰ کرسی کفایت می‌کند. اگر حزبی کمتر از این رأی آورد، برای آن که بتواند کابینه تشکیل دهد مجبور است با حزب دیگری ائتلاف کند.

کدام حوزه‌های انتخاباتی مهم‌ترند؟

اسکاتلند که مردم آن عمدتا علیه برگزیت رأی دادند، یکی از حوزه‌های انتخاباتی مهم و تعیین کننده در بریتانیاست. در این منطقه که بیش از ۱۲ نماینده دارد، «حزب ملی اسکاتلند» یا اس‌ان‌پی با اختلاف اندکی نسبت به سایر احزاب پیشتاز است.

اگر ناسیونالیست‌های اسکاتلندی در این انتخابات پیروز شوند، این به معنای تضعیف جایگاه حزب محافظه‌کار بریتانیا و تقویت احتمال برگزاری همه‌پرسی دیگری برای جدایی و استقلال اسکاتلند خواهد بود.

در بسیاری از حوزه‌های انتخاباتی بریتانیا، موضع نامزدها در زمان همه‌پرسی برکسیت برای انتخابات حاضر بسیار تعیین‌کننده است. مثلا در حوزه‌ انتخابیه اشر و والتون که رأی‌دهندگان آن در همه‌پرسی برکسیت به ماندن در اتحادیه اروپا رأی داده بودند، دومینیک راب، وزیر پیشین برکسیت از جناح محافظه‌کار از حمایت چشمگیر ۲۳ هزار نفر برخوردار است.

روز سرنوشت‌ساز برگزیت؛ انتخابات سراسری بریتانیا آغاز شد

بیشترین امید گروه‌های مدافع برکسیت در انتخابات جاری در حوزه انتخابیه هارتلپول است در حال حاضر نماینده‌ای از حزب کارگر دارد.

حوزه‌های انتخابیه بوریس جانسون و جو سوینسون، رهبر حزب لیبرال‌دموکرات اسکاتلند نیز اهمیت ویژه‌ای دارند. در انتخابات قبلی در حوزه آکسبریج در شمال غربی لندن و ساوت‌روزلیپ که به نوعی حوزه استحفاظی بوریس جانسون محسوب می‌شود، پس از آن که حزب کارگر آرا چشمگیری را به دست آورد محبوبیت جانسون به نصف کاهش پیدا کرد.

اگر رقبای آقای جانسون این بار در حوزه انتخابیه او پیروز شوند، این نخستین بار در بیش از یک قرن اخیر خواهد بود که یک نخست‌ وزیر محافظه‌کار، خودش به پارلمان راه نمی‌یابد.

جو سوینسون نیز بر اساس نظرسنجی‌ها در حوزه انتخابیه دونبارشایر شرقی حدود ۶ هزار رای بیشتر از حزب ملی‌گرای اسکاتلند دارد، اما این حزب کسب کرسی در این حوزه را برای خود کلیدی می‌داند و برای حذف سوینسون خیز برداشته است.

سایر خبر های مفید در 1 روز گذشته

رئیس کل بانک‌ مرکزی در مشهد: ثبات را به بازار ارز باز می‌گردانیم / در تلاشند به ارزش پول ملی ضربه بزنند‌ | 0.9 هزار جزییاتی باورنکردنی از لوکس‌ترین خانه‌های اجاره‌ای در تهران | 1.1 هزار شدیدترین سقوط ارزی امسال ثبت شد/ آغاز دور جدید کاهش نرخ ارز/ ۲ عامل ریزش نرخ ارز | 1.5 هزار قیمت طلا امروز 21 آذرماه 1398 | 4.8 هزار تحلیل و پیش بینی طلا جهانی|چارت قیمت طلا | 8.1 هزار

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس