تجهیز 32 درصد اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری


تجهیز 32 درصد اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری

ارومیه- ایرنا- مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: 2 میلیون و 200هزار هکتار از اراضی آبی کشور به سامانه‌ نوین آبیاری مجهز شده‌است.

عباس زارع روز پنجشنبه در نشست با مسوولان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی وسعت اراضی سنتی و آبی کشور را هشت میلیون و ۷۰۰هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سیستم‌های نوین آبیاری تاکنون در ۲ میلیون هکتار در اراضی سنتی و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سدها عملیاتی شده‌ اما بر اساس برنامه تا پایان سال حدود ۱۸۲ هزار هکتار از اراضی آبی نیز به این سامانه‌ مجهز می‌شود.

زارع بیان کرد: طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی باید عمده اعتباراتی که به صورت کمک بلاعوض در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد به اجرای شیوه‌های آبیاری با راندمان بالاتر اختصاص یابد و از آنجا که آبیاری قطره‌ای و موضعی راندمان بالاتری دارد، برنامه‌ریزی‌ها در جهت توسعه این شیوه‌ها تنظیم شده‌است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری، ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ حدود ۵۷ درصد سامانه‌های نوین آبیاری به آبیاری بارانی اختصاص داشت و با سیاستی که اتخاذ شد، در پایان سال ۱۳۹۷ سهم این شیوه آبیاری به ۲۴ درصد کاهش یافت.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: اجرای طرح نوین آبیاری در ردیف طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و تاثیر مستقیمی در امنیت غذایی و خودکفایی کشور دارد و با دستور مقام معظم رهبری قرار شد از صندوق توسعه ملی هم اعتباراتی برای آن تخصیص یابد که امسال و سال آینده هم انتظار داریم کمک‌ها از این محل تدوام یابد تا در اجرای طرح‌ها تسریع شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه افزود: با توجه به مزیت‌های اجرای پروژه‌های سامانه نوین آبیاری، بهره‌برداران و کشاورزان استقبال بیشتری در مشارکت اجرای پروژه‌ها دارند و توسعه این سیتم‌ها در آذربایجان‌غربی به دلیل بحران کم آبی دریاچه ارومیه و پیشگیری از معضلات ناشی از خشکسالی و جلوگیری از ریزگردها بیش از پیش ضرورت دارد.

زارع ادامه داد: یکی از طرح‌های موثر در افزایش تولید محصولات و رشد بهره‌وری آب کشاورزی، گسترش سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های آبی کشور بوده که در این زمینه در دولت تدبیر و امید برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده‌است.

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در آذربایجان‌غربی در مجموع ۱۳۲ هزار هکتار طرح تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی خرده مالکی و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی عملیاتی شده و بخشی نیز در دست اجراست که در مقایسه با میانگین کشوری که ۳۲ درصد است، رقم قابل توجهی است.

وی بیان کرد: اگر موضوع ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری و توسعه طرح‌های تجمیعی توسط مدیریت آب منطقه‌ای زودتر پیگیری و عملیاتی شود، روند تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری نیز تسریع می‌شود.

سیستم آبیاری نوین از مهمترین شیوه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب است که در دولت تدبیروامید توجه ویژه‌ای به آن معطوف شده‌است؛ در کشور هشت میلیون اراضی آبی وجود دارد که ۳۲ درصد آن به سامانه سیستم‌های آبیاری نوین تجهیز شده‌است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مواد توهم‌زا چه عارضه هایی دارند