اعتراضات خشونت بار هند در پی تصویب لایحه جنجالی+تصاویر


اعتراضات خشونت بار هند در پی تصویب لایحه جنجالی+تصاویر

معترضان هندی در اعتراض به تصویب لایحه جنجالی اعطای شهروندی به اقلیت‌های غیرمسلمان در پارلمان، تظاهرات کردند که در نهایت به خشونت کشیده شد.

اعتراضات خشونت بار هند در پی تصویب لایحه جنجالی+تصاویر

به گزارش پارسینه،مجلس اعیان پارلمان هند شب گذشته (چهارشنبه شب) با ۱۲۵ رأی موافق در مقابل ۱۰۵ رأی مخالف، یک لایحه جنجال آفرین که شهروندی مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را تسریع می کند تصویب کرده است. هم‌اکنون این لایحه باید برای تبدیل به قانون به امضای رئیس‌جمهور درآید.

شبکه خبری "ان دی تی وی" روز پنجشنبه نوشت: لایحه جنجالی شهروندی هند به دنبال اعطای حقوق شهروندی به اقلیت های غیر مسلمان از کشور های بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده اند.

این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح شد اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری انتقال یافت. این لایحه اکنون بار دیگر توسط آمیت شاه وزیر کشور هند در پارلمان این کشور مطرح شد و توانست در مجلس لوک سابها(مجلس پایین) ۳۱۱ رای موافق کسب کند.

بنابر گزارش روزنامه انگیسی «دیلی میل»؛ بعد از پیروزی قاطعانه «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در انتخابات ماه می (۹ خردادماه)، حزب حاکم هندو-ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا»، لایحه جنجالی اعطای شهروندی را ارائه کرد.

با این حال، تصویب لایحه فوق موجی از اعتراضات خشونت‌بار را در ایالات «آسام» و «تریپورا» واقع در شمال شرقی هند به وجود آورده است و معترضان تأکید دارند که مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد هند شده‌اند، به مناطق مرزی حرکت می‌کنند و فرهنگ و دامنه سیاسی مردم قبیله‌ بومی را تضعیف می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

پارلمان هند لایحه جنجالی اعطای شهروندی به غیرمسلمانان را تصویب کرد

به نوشته بی‌بی‌سی، منتقدان دولت می گویند که این لایحه بخشی از دستور کار دولت ملی گرای هندو برای به حاشیه راندن دویست میلیون مسلمان این کشور و اهانتی به اصول برابری مصرح در قانون اساسی است. با این حال دولت تبعیض آمیز بودن این برنامه را رد می کند و می گوید هدف آن کمک به اقلیت ها برای فرار از سرکوب است.

تصویب این طرح در مجلس عوام، پیشتر در هفته جاری، به تظاهرات خشم آلود در شمال شرقی کشور دامن زده بود.

این لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرقانونی از افغانستان، بنگلادش و پاکستان که مسلمان نباشند را تسهیل می کند.

"بی‌جی‌پی" که یک حزب ملی گراست می گوید هدف این طرح پناه دادن به کسانی است که از سرکوب مذهبی در کشورهای همسایه می گریزند.

از طرف دیگر، کمیسیون آزادی مذاهب بین‌المللی آمریکا ضمن انتقاد از این لایحه اعلام کرده است که این لایحه جنجالی اصول سکولار قانون اساسی را نقض می کند و در همین راستا این کمیسیون آمریکایی در صدد است واشنگتن را ترغیب کند تا در صورت اجرایی شدن این لایحه، تحریم‌هایی را علیه آمیت شاه وضع کند.

اعتراض گسترده به تصویب لایحه شهروندی هند

بیش از ۷۰۰ شخصیت سرشناس هندی از جمله وکلا، دانشگاهیان و بازیگران سینما با امضای بیانیه ای این لایحه را محکوم کرده اند. به گفته آنها به نظر می رسد که دولت هند مصمم است به تلاطمی شدید در جامعه هند دامن بزند.

ابراز نگرانی شده است که چرا این لایحه فقط به مهاجران غیرمسلمان از پاکستان، بنگلادش و افغانستان اشاره می کند درحالی که گروه های اقلیت در سایر کشورهای همسایه مثل سری لانکا هم هدف سرکوب هستند.

رائول گاندی رهبر حزب بزرگ دیگر این کشور، کنگره ملی هند، گفت حامیان این لایحه درحال تخریب بنیادهای کشور هستند.

«آمیت شاه» وزیر کشور هند با ارائه این لایحه جنجالی به راجیاسابا گفت که این لایحه ضدمسلمانان نیست، زیرا تأثیری بر مسیر فعلی اعطای شهروندی به تمامی جوامع ندارد.

با اینحال، «آناند شارما» رهبر حزب مخالفان «کنگره ملی» تأکید کرد که این لایحه تبعیض آمیز است، زیرا قانون اساسی هند، فرصت‌های برابری را در اختیار تمامی جوامع قرار می‌دهد.

برخی از اعضای مخالف این لایحه در پارلمان هند تأکید کردند که این لایحه، هندو‌های تامیل که در حین جنگ داخلی از سریلانکا فرار کرده‌اند را نادیده گرفته است.
معترضان در واکنش به این اقدام پارلمان، روز چهارشنبه در خیابان‌ها تظاهرات خشونت‌آمیز برپا کردند و لاستیک‌ها را در آتش سوزاندند و جاده‌های اصلی و خطوط ریلی را برای دومین روز مسدود کردند.

پلیس نیز در واکنش به این اعتراضات به سمت معترضان گلوله‌های لاستیکی شلیک کرد و از باتون و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان در منطقه «دیبروگار» واقع در ایالت آسام استفاده کرد.

«موکش اگاروال» یکی از مقامات پلیس ایالتی اعلام کرد که در «گواهاتی» واقع در ایالت آسام اعلام حکومت نظامی شده است و نظامیان برای مقابله با هرگونه خشونت احتمالی در این منطقه مستقر شده‌اند.

طبق گزارش های رسانه ای، دولت ناندرا مودی بیش از ۵ هزار نیروی نظامی را از جامو و کشمیر به ایالت آسام منتقل کرده است تا خشونت ها را کنترل کند.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در پیامی خطاب به مردم شمال شرق این کشور اعلام کرده است که این لایحه هیچ حقوقی را از آنها سلب نمی کند و مردم آسام نباید نگران آینده خود باشند.

رسانه های هند گزارش دادند از صبح پنج شنبه اعتراضات گسترده به لایحه شهروندی هند در ایالت آسام افزایش یافته و در مناطق مختلف این ایالت معترضان با نیروی پلیس درگیر شده اند. اعتراضات خیابانی همچنان در شهر گواهاتی پایتخت ایالت آسام، ادامه دارد و معترضان جوان در سراسر شهر آتش برپا کرده‌اند و پلیس نیز برای متفرق کردن صد‌ها معترضی که به سمت مقام ارشد منتخب ایالت آسام راهپیمایی می‌کردند، از گاز اشک‌آور و باتون استفاده کرد.

معترضان می گویند لایحه پیشنهادی از سوی دولت هند، هویت افراد بومی و فرهنگ سنتی آنها را نابود خواهد کرد و به مهاجران غیر بومی اجازه خواهد داد بافت اجتماعی این منطقه را تغییر دهند.

دولت ایالت آسام برای کنترل ناآرامی‌ها در ۱۰ منطقه این ایالت محدودیت رفت و آمد وضع کرده است و همچنین خدمات اینترنت را نیز در منطقه مسدود ساخته است. در سایر ایالت‌های شمال شرق هند نیز اعتراض‌های گسترده‌ای به این لایحه به وقوع پیوسته است. ایالت آسام اولین ایالتی در هند است که در آن طرح ملی ثبت نام شهروندان اجرایی شد. این طرح در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان ثبت احوال هند با هدف شناسایی و اخراج مهاجران غیر قانونی در هند به خصوص بنگلادشی‌ها آغاز شد. به دلایل مختلف این طرح در سال‌های گذشته اجرایی نشد، اما در سال ۲۰۱۵ با دستور مستقیم دادگاه عالی هند طرح ملی ثبت نام شهروندان هندی در دستور کار قرار گرفت.
.photo_album_grid .grid_item .photo_img_gride_item .photo_img_gride_item img @media(min-width:1200px) .photo_no_marg_md } @media(max-width:1200px)and (min-width:980px) .photo_no_marg_md } @media(min-width:767px) and (max-width:980px) .photo_no_marg_sm } @media(min-width:480px) and (max-width:767px) .photo_no_marg_ms .example-image } @media(min-width:320px)and (max-width:480px) .example-image } @media(max-width:320px) }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها