تجهیز 6 هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه به شبکه فرعی آبیاری


تجهیز 6 هزار هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه به شبکه فرعی آبیاری

ارومیه- ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: 6 هزار هکتار از اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در راستای مصرف بهینه آب به شبکه فرعی آبیاری تجهیز شده‌است.

رسول جلیلی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی و آبیاری تحت‌فشار در سطح ۶۱ هزار و ۵۷۰ هکتار نیز در قالب طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی در حال اجراست.

وی ادامه داد: میزان اراضی زراعی آبی در حوضه دریاچه ارومیه در ۹ شهرستان استان حدود ۱۷۰ هزار هکتار بوده و در این اراضی مصرف آب بسته به نوع محصول متفاوت است.

وی اضافه کرد: ۹۰ هزار هکتار از وسعت ۱۱۲ هزار هکتاری اراضی باغی استان در زیر حوضه دریاچه ارومیه قرار دارد.

جلیلی با اشاره به اینکه ۶۳ هزار و ۴۳۸ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده‌، گفت: در مجموع ۱۳۲ هزار هکتار طرح تجهیز اراضی به سیستم‌های نوین آبیاری در اراضی خرده مالکی و شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی عملیاتی شده‌ و بخشی نیز در دست اجراست.

وی افزود: برنامه‌های تدوینی این سازمان همسو با سیاست‌های ستاد ملی نجات دریاچه ارومیه است و رویکرد آن انسجام سازمانی، کشاورزی پایدار، ارتقای راندمان تولید و بهره‌وری مصرف آب در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه است.
جلیلی ادامه داد: توسعه کشت‌های متراکم گلخانه‌ای به عنوان اولین پیشران توسعه و گسترش سیستم‌های نوین آبیاری نیز به عنوان مهمترین اولویت و دومین پیشران توسعه بخش کشاورزی استان با جدیت در دستور کار برنامه‌های اجرایی سازمان قرار دارد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هم‌افزایی و تعامل بیشتر کشاورزان با کارشناسان سازمان در زمینه مدیریت مصرف آب کشاورزی ضروری است، اضافه کرد: اجرای طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی رودخانه‌های مرزی در آذربایجان‌غربی در راستای افزایش راندمان آبیاری و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، تثبیت جمعیت و ایجاد اشتغال موثر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی و ارتقای درآمد و رفاه روستاییان صورت می‌گیرد.
وی اضافه کرد: وجود منابع آبی مناسب یکی از اولویت‌های توسعه بخش کشاورزی محسوب می‌شود و ساماندهی چاه‌های غیرمجاز توسط شرکت آب منطقه‌ای استان جهت کمک به تسریع توسعه سیستم‌های نوین آبیاری باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایرنا آذربایجان‌غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی با تولید سالانه ۶ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی است؛ ایجاد شبکه‌های فرعی آبیاری در کنار شبکه‌های اصلی و نهرها گامی در راستای جلوگیری از هدر رفت آب و نیز مدرن‌سازی شبکه‌های آبرسانی است.

دریاچه ارومیه در ۲ دهه اخیر به علت بحران کم آبی شاهد افت شدید سطح آب بوده‌است و کارشناسان مهمترین عامل کاهش آب دریاچه را مصرف بیش از حد در بخش کشاورزی می‌دانند؛ آنان بر این باور هستند که اگر شیوه‌های مصرف آب در بخش کشاورزی بهینه شود، میزان بهره‌وری در این بخش افزایش می‌یابد.

ارومیه، سلماس، خوی، چایپاره، نقده، میاندوآب، مهاباد، اشنویه و پیرانشهر از شهرستان‌های واقع در زیر حوضه دریاچه ارومیه به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا