لزوم داشتن وفای به عهد و بقای زندگی مشترک/ خطبه عقد باید در چه شرایطی خوانده شود؟


لزوم داشتن وفای به عهد و بقای زندگی مشترک/ خطبه عقد باید در چه شرایطی خوانده شود؟

حجت‌الاسلام سید جلال موسویان کارشناس مذهبی، شرایط مناسب برای خواندن خطبه عقد را تشریح کرد.

لزوم داشتن وفای به عهد و بقای زندگی مشترک/ خطبه عقد باید در چه شرایطی خوانده شود؟

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه یکی از وظایفی که همسران در زندگی مشترک خود باید به آن توجه کنند، وفای به عهد است؛ اظهار کرد: زن و مرد در زندگی مشترک موظفند نسبت به عهدی که دارند به هم وفادار باشند. با نگاه دقیق‌تر به مسئله عقد میان زن و مرد و محرمیت آن‌ها پی می‌بریم که هدف از دستور الهی به خصوص اسلام برای این پیمان مقدس، رعایت عهد و وفاداری است.

وی افزود: وفای به عهد باعث شیرینی زندگی همسران می‌شود؛ وفا در عربی به این معناست که آدمی برای چیزی که تعهد داده است، همه چیز خود را خرج کند. وفا در معنای لغوی نیز همان قول است.

وفای عهد در میان اهل بیت (ع)

حجت الاسلام و المسلمین موسویان تصریح کرد: وفای به عهد آن قدر میان اهل بیت (ع) اهمیت دارد که بار‌ها به رعایت آن سفارش کرده اند. نمونه آن وفای به عهد منتظران برای ظهور امام زمان (عج) است. ائمه اطهار می‌فرمایند: برای اینکه به عهد خود نسبت به امام زمان (ع) وفادار باشید، هر روز دعای عهد بخوانید. خواندن دعای عهد علاوه بر وفای عهد نسبت به امام زمان (عج) ،کمک می‌کند به همه امور زندگی و نزدیکان خود نیز وفادار باشیم.

همسران باید به روابط خود بیشتر توجه کنند

این کارشناس مذهبی تاکید کرد: همسران باید به روابط خود بیشتر توجه کنند و در همه امور زندگی و روابط خود از لحاظ جسمی، چشمی، حسی، روحی، قلبی به یکدیگرمتعهد و وفادار باشند. آنها باید به معاهده و عهد خود وفا کنند و هرگز خیانتی صورت نگیرد.

وی با اشاره به اینکه نبود تعهد از بزرگترین آسیب‌ها میان همسران است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه امروز ما نبود تعهد و وفاداری میان زن و مرد نسبت به یکدیگر است. نمونه بارز آن دوستی‌هایی است که امروز مرسوم شده و کمتر به آن توجه می‌شود؛ آتشی که ریشه خانواده‌ها را می‌سوزاند؛ هنگامی که تعهد نباشد، روابط خیلی زود به جدایی می‌رسند.

موضوع های مخربی که قابل تامل هستند

حجت الاسلام و المسلمین موسویان مطرح کرد: در جایی یک روانشناس موضوع‌هایی را بیان کرد که با نگاه دقیق‌تر متوجه شدم، در احادیث و روایات اهل بیت (ع) نیز به آنها اشاره شده است؛ این روانشناس معتقد بود بیشتر آنهایی که رابطه دوستی برقرار می کنند، تمایل دارند دیدارهایشان در غروب باشد تا کمتر دیده شوند؛ در واقع دوستی‌های میان مرد و زن در تاریکی و خفاست. زمانی که در تاریکی این روابط صورت گیرد، عهدی وجود ندارد و خیانت را به همراه دارد. اهل بیت (ع) نیز بار‌ها سفارش کرده اند که بستن عهد باید در ظاهر و آشکار و میان مردم باشد. در حقیقت مفاهیم تعهد باید در ظاهر شکل بگیرد.

الگوهایی میان اهل بیت (ع) برای وفای به عهد

وی با اشاره به اینکه اهل بیت (ع) درباره چگونگی انجام خطبه عقد سفارش زیاد کرده اند، افزود: بار‌ها شنیده اید و مرسوم است خطبه عقد در روز به خصوص روز جمعه و مناسبت‌ها در محیط عمومی و به صورت آشکارا خوانده شود تا فضای مناسب برای تعهد‌های خانوادگی مهیا گردد. هنگامی که صیغه محرمیت خوانده می شود، تعهد و وفاداری میان همسران نیز شکل می گیرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: وجود امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) برای همه انسان ها پر برکت است. زندگی عاشقانه ولایی که میان این بزرگواران بود، برای هیچ یک از ائمه اطهار (ع) تکرار نشد. نمونه دیگر آن نیز محبت و عشق پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) است که الگو‌های وفا به عهد برای بشریت هستند.

حجت الاسلام و المسلمین موسویان گفت: پیمان، عهد و عقدی که میان امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)بسته شده، الگویی برای مردان و زنان است. پیمانی که حتی خداوند در آسمان‌ها آن را بیان کرد و عقد این بزرگان آسمانی شد. امام علی (ع) در این باره می‌فرماید: پیمان عهد و عقد ما در آسمان‌ها بسته شده است. پیوند آن‌ها معراجی متعالی و الگویی برای همگان است؛ بر گرفته از این پیوند آسمانی است که امروز گفته می‌شود عقد پسرعمو و دختر عمو و برخی مواقع دختر خاله و پسر خاله ها در آسمان‌ها بسته شده است. این امر بیانگر لزوم تعهد، وفارداری و توجه به عهد میان مرد و زن است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شد