7 علامت پنهان فتق دیسک


7 علامت پنهان فتق دیسک

فتق دیسک یکی از جدی‌ترین بیماری‌های مرتبط با ستون فقرات است که سبب بروز درد در قسمت‌هایی از ستون فقرات و انتشار آن به اندام‌های تحتانی می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز این بیماری که متاسفانه شیوع بالایی نیز دارد به دلیل بیرون‌زدگی قسمت میانی دیسک بین‌مهره‌ای رخ می‌دهد. خارج شدن بخشی از ماده نرم و ژلاتینی‌ مانند داخل دیسک‌ها عارضه‌ای است که با نام فتق دیسک شناخته می‌شود. این عارضه می‌تواند علائم پنهانی داشته باشد که در ادامه با تعدادی از آنها آشنا می‌شوید.

درد دست‌ها و پاها: بسته به این‌که لغزش دیسک در کدام قسمت از ستون مهره‌ها اتفاق افتاده باشد، فتق دیسک علاوه بر درد کمر می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن انتشار پیدا کند و به‌عنوان مثال درد دست‌ها یا پاها را همراه داشته باشد.

سرد بودن یک سمت بدن: وقتی اعصاب تحریک می‌شود، ممکن است فرد علائم غیرعادی مانند سوزن سوزن شدن، درد، بی‌حسی یا احساس عجیبی مانند سردی یک سمت بدن را تجربه کند.

بی‌حسی دست: ناحیه‌ای که علائم در آن ظاهر می‌شود، نشانه‌ای از این است که مشکل در کجای ستون فقرات ایجاد شده است. به عنوان مثال، ایجاد مشکل در انجام کارهایی مثل تایپ و احساس بی‌حسی در دست‌نشان می‌دهد ستون فقرات گردنی، منبعدرد است.

ضعیف شدن پاها: از آنجا که رشته‌های عصبی موجود در داخل ستون فقرات گردن تا پاها ادامه پیدا می‌کند، ایجاد هرگونه مشکل در ستون فقرات، پاها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند مشکلاتی مانند ضعف یا عدم تعادل را در آنها ایجاد کند.

خنده، عطسه یا سرفه دردناک: خنده، عطسه و سرفه می‌تواند به ستون فقرات فشار بیاورد و این فشار، درد را به کمر نیز منعکس می‌کند.خنده، عطسه یا سرفه دردناک از علائم فتق دیسک است که نباید نادیده گرفته شود.

تشدید درد هنگام استراحت: در فرد مبتلا به فتق دیسک، احساس درد هنگام بلند کردن اشیای سنگین یک امر طبیعی است. اما گاهی فرد، هنگام نشستن و استراحت نیز احساس درد می‌کند. درد هنگام نشستن یا خم شدن به جلو یکی از علائم رایج فتق دیسک است که باید به آن توجه شود.


منبع: جام جم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته از اشعار سعدی