کتاب سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی رونمایی شد


کتاب  سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی  رونمایی شد

همدان- ایرنا- کتاب سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی تالیف دکتر حسن رضا رفیعی امروز /پنجشنبه/ در کتابخانه علامه مجلسی ملایر رونمایی شد.

استاد دانشگاه، نویسنده و پژوهشگر ملایری روز پنجشنبه در این آیین گفت: فردوسی زندگی خود را شعر کرده و شعرش را زندگی کرده است.

هادی حاتمی با ارج نهادن به تمامی نویسندگان و هنرمندان در حوزه کتاب و کتابخوانی و شعر و ادب فارسی بیان کرد: هر فردی که نام ایرانی برخود می‌نهد، بر او واجب است شاهنامه را یک بار بخواند.

وی افزود: شاهنامه‌خوانی و شاهنامه شناسی یک ضرورت است که درباره این اثر بزرگ بسیار کوتاهی کرده‌ایم و شاهنامه در بین ما مغفول مانده است.

این نویسنده و پژوهشگر ایرانی کتاب "سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی" را یک کتاب معتبر دانست که در آن از ۲۰۲ منبع استفاده شده است.

حاتمی ادامه داد: تالیف این کتاب راهی را برای جوانان باز کرده است تا با شاهنامه بیشتر آشنا شوند که قابل تقدیر است.

مولف کتاب "سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی" نیز به ظرفیت‌های ویژه ملایر در حوزه تاریخی اشاره کرد و افزود: این شهرستان ظرفیت‌های تاریخی فراوانی دارد که متاسفانه مغفول مانده است.

نویسنده کتاب نیز در این آیین اظهار داشت: خوشبختانه در دهه اخیر فرزندان ملایر در راستای احیای این ظرفیت‌ها دست به قلم شده‌اند و تولیدات خوبی را نیز خلق کرده‌اند.

رفیعی درباره کارهای خود در زمینه شناسایی و معرفی ظرفیت‌های ملایر یادآور شد: نخستین اقدام من در زمینه ملایر شناسی "کهن دژ گوراب" و "دشت ملایر" در داستان "ویس و رامین" است و "سرزمین ملایر در شاهنامه فردسی" دومین اثر من در این زمینه محسوب می شود.

این نویسنده ملایری همچنین در باره ظرفیت‌های تاریخی و باستانی ملایر بیان کرد: در گذشته ۲۷۰ نقطه باستانی توسط باستان شناسان در ملایر شناسایی شده است که به طور قطع ظرفیت تاریخی ملایر بیش از این است.

رفیعی درباره کتاب خود گفت: اولین جرقه تالیف این کتاب سال ۸۶ زده شد و چند صفحه‌ای در قالب مقاله در نشریه عندلیب ملایر به چاپ رسید.

وی ادامه داد: پس از آن به دلیل استقبال خوبی که از این مقاله‌ها شد، تصمیم گرفتم کار را در قالب کتاب جمع‌آوری کنم که با تحقیقات صورت گرفته رَد سرزمین ملایر در شاهنامه در چهار داستان این کتاب حماسی پیدا شد.

کتاب "سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی" رونمایی شد

حسن رضا رفیعی دهم مهر ۱۳۴۰ در روستای «سیبدر» واقع در هشت کیلومتری شهرستان ملایر در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته مدیریت آموزشی به پایان رساند.

وی تاکنون موفق به تالیف ۱۴ کتاب در موضوع‌های فرهنگی، تاریخی و ایران‌شناسی شده است.

کتاب "کهن دژ گوراب در داستان ویس و رامین" و "سرزمین ملایر در شاهنامه فردوسی" ۲ کتابی است که وی درباره ملایر به رشته تحریر درآورده است.

"خواستگاری از دختران یمنی برای پسران فریدون"، "حمله کیکاووس به مازندران"، "سرانجام کیخسرو در کوه‌های ملایر" و "داستان بهرام چوبین" از جمله چهار داستانی است که رَد سرزمین ملایر در آن دیده می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403