علت درد زیر شکم، هنگام رابطه زناشویی


علت درد زیر شکم، هنگام رابطه زناشویی

درد همیشه موضوع آزار دهنده ای بوده و هست، بخصوص اگه در لذت بخش ترین لحظات زندگی آدم بخواد رخ بده.

درد همیشه موضوع آزار دهنده ای بوده و هست، بخصوص اگه در لذت بخش ترین لحظات زندگی آدم بخواد رخ بده. درد زیر شکم در طول رابطه جنسی یا بعد از اون یکی از دغدغه های خانومها به شمار میاد. این مساله برای بسیاری از بانوان پیش اومده و باعث نگرانی هایی در اونها شده. میشه گفت چیزی در حدود 20 الی 22 درصد خانومها با این موضوع درگیر هستن.
بخشی از این جامعه ی آماری نگرانی درستی رو دارن و بعضی دیگه نه. در این مطلب درباره ی درد بخصوص درد شکمی در حین و بعد از رابطه ی جنسی با شما صحبت خواهیم کرد.
دلایل متداول درد در خانوم ها در حین رابطه ی جنسی چیست؟
درد میتونه به دو صورت باشه، درد فیزیکی که در بدن رخ میده و احساس درد روانی که ذهن رو درگیر میکنه و یا ترکیبی از هردوی این موارد. برخی از علل درد در رابطه ی جنسی عبارتند از:
شرایط پوستی:
مواردی مثل آلرژی به مواد خارجی که در روابط جنسی مورد استفاده قرار میگیره، اگزما پوستی و از این دست حساسیت ها.
موارد عفونی:
به عنوان مثال عفونت های مکرر، عفونتهایی که در مقاربت رخ میده و یا عفونت مجاری ادراری.
کیست بینابینی:
التهاب مثانه که میتونه باعث درد در لگن یا شکم بشه.
مشکلات ساختاری: آسیب هایی نظیر زخم ها، جراحت های ناشی از زایمان، وجود کیست یا آبسه.
مشکلات عضلانی:
انبساط و انقباض های شدید دستگاه تناسلی در هنگام نزدیکی هم میتونه درد های آزاردهنده ای رو به همراه داشته باشه.
درد عمیق در رابطه ی جنسی ناشی از چیست؟
شرایط عفونی:
عفونت های التهابی مثل بیماری های التهابی لگنی، التهاب دهانه ی رحم، انسداد لوله های فالوپ.
مشکلات ساختاری:
چسبندکی لگن بعد از جراحی یا پرتو درمانی، فیبروئید (فیبروم رحم رشد بیش از حد بافت رحم در زنان که در سن بچه دار شدن آنها رخ میدهد).
مشکلات عضلانی:
به عنوان مثال میشه به اسپاسم عضلات کف لگن اشاره کرد.
نوع درد چگونه تشخیص داده میشود؟
بسیاری از این مسائل غیر اختصاصی هستن و ممکنه ناشی از وجود شرایط مختلف باشه، بنابراین بهتره که در این خصوص به پزشکتون مراجعه کرده و با مطرح کردن علائم به او در کشف نوع مشکل کمک کنین. در این مواقع پزشک با مطرح کردن سوالاتی درباره ی سبک زندگی، موارد آزار دهنده برای شما، و سوابق پزشکی و همچنین تعدادی سوالات روانشناختی سعی در سنجش شرایط مختلف شما را خواهد داشت.
بعد از اون در صورت نیاز پزشک به معاینه های ظاهری می پردازه و سپس در صورت صلاح دید آزمایشات مورد نیاز را بر روی شما انجام میده تا برای حل مشکلتون درمان مناسبی را تجویز کنه.
روش های رایج برای درمان برخی از علت های درد
حساسیت های پوستی:
آلرژی یا حساسیت های پوستی رو میتوان با استفاده از کرمها و پمادهایی که به صورت موضعی مورد استفاده قرار میگیرن درمان کرد. البته این نوع پمادها رو با تجویز پزشک باید استفاده کنین.
عفونتها:
به طریق مختلفی میشه دچار این عارضه شد مثل: تماس جنسی، پوشیدن لباس تنگ در بارداری، مصرف آنتی بیوتیکها که میتوان با مصرف قرصهای مربوطه و یا کرمهای موضعی آنها را درمان کرد. نوع دیگری از این عارضه عفونت مجاری ادراریه که میتونه باعث دردهای آزار دهنده در زیر شکم و سوزش در هنگام دفع ادرار بشه. در چنین مواردی با انجام آزمایش ادرار ممکنه مشخص بشه این عارضه خفیف بوده و ظرف مدت چند روز بدون دارو درمان میشه، اما در صورت شدت اون با تجویز داروهای مناسب میتونین عفونت رو درمان کنین
روشهای خانگی برای از بین بردن عفونت ها
-نوشیدن آب میوه هایی نظیر آب آلبالو
-نوشیدن مقدار زیاد مایعات ولرم مثل شیر، آب یا چای کم رنگ
-شستشوی مرتب روزانه ی ناحیه تناسلی و فقط استفاده از آب در هنگام شستن
-اجتناب از حمام های طولانی مدت، دوش گرفتن های کوتاه خیلی بهتر از حمام های طولانیه
-شستشوی کامل ناحیه تناسلی بعد از هر مقاربت

علت درد زیر شکم، هنگام رابطه زناشویی
مهم‌ترین مطالب در این‌باره:
اغلب اوقات مردم در مورد لذت جنسی صحبت می کنند. اما کمتر پیش می آید در مورد درد در رابطه جنسی صحبت کنند، که می تواند بسیاری از لذت را از بین ببرد.
گرفتگی عضلات یک نوع درد است که ممکن است پس از رابطه جنسی تجربه کنید. اما چه چیزی باعث این گرفتگی می شود؟

آیا IUD در گرفتگی عضلات بعد از نزدیکی نقش دارد؟
دستگاه داخل رحمی (IUD) یکی از روش های ضدبارداری است. این دستگاه یک قطعه کوچک پلاستیکی است که مانند یک تی می باشد و داخل رحم گذاشته می شود IUD ها با جلوگیری از رسیدن سلول های اسپرم به تخمک از بارداری ناخواسته جلوگیری می کنند. بعضی ها حاوی هورمون هستند.
یک زن ممکن است تا چند هفته پس از قرار دادن IUD، بدون در نظر گرفتن اینکه آیا رابطه جنسی دارد یا نه، دچار گرفتگی عضلات شود. هنگامی که شروع به رابطه جنسی می کند، ممکن است این گرفتگی ها شدید شود. اما این درد همیشه هشداردهنده نیست.
مقاربت جنسی نمی تواند IUD را جابه جا کند، بنابراین اگر چند هفته پس از قرارگیری IUD دچار گرفتگی شدید نگران نشوید. اگر بیش از چند هفته پس از قرارگرفتن دستگاه درد و گرفتگی داشتید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید که چه چیزی باعث درد می شود.

آیا حاملگی در درد زیر شکم بعد از نزدیکی نقش دارد؟
تا زمانی که بارداری خطرناکی نداشته باشید، همه چیز امن است و می توانید تا زمانی که کیسه آب پاره شود، رابطه جنسی داشته باشید.
نمی توانید با داشتن رابطه جنسی، به فرزند خود آسیب برسانید. با این وجود، اگر موارد زیر را تجربه کنید، پزشک توصیه می کند رابطه جنسی نداشته باشید:
- خون ریزی
- درد شکم یا گرفتگی
- سابقه ضعف دهانه رحم
- تب خال ناحیه تناسلی
- پایین افتادگی جفت
زنان باردار اغلب بعد از نزدیکی دچار گرفتگی عضلات و درد شکم می شوند. این مسئله به این دلیل است که ارگاسم می تواند باعث انقباضات رحم شود که منجر به گرفتگی عضلات می شود.
این امر به ویژه زمانی رایج است که زن در سه ماهه سوم بارداری قرار دارد. آرامش بخش چند دقیقه باعث کاهش گرفتگی عضلات می شود.

آیا پریودی یا تخمک گذاری بعد از نزدیکی در گرفتگی عضله و درد شکمی نقش دارد؟
بسیاری از زنان در هنگام قاعدگی درد دارند. معمولا این درد به صورت گرفتگی در شکم می باشد. این درد معمولا یک تا دو روز قبل از قاعدگی شروع می شود و 12 تا 72 ساعت طول می کشد. در طی تخمک گذاری، زمانی که تخمک زن از لوله فالوپی به رحم می رسد، گرفتگی رخ می دهد.
درد در دوران قاعدگی ناشی از انقباضات رحم زن است. در طول رابطه جنسی، درد پریودی ممکن است در برخی موارد کاهش یابد. با این حال، فشار جنسی بر روی دهانه رحم می تواند باعث درد شود.
خانم هایی که تخمک گذاری می کنند و یا دچار قاعدگی می شوند بیشتر در معرض گرفتگی پس از رابطه جنسی قرار دارند. ارگاسم همچنین می تواند انقباضاتی را ایجاد کند که موجب گرفتگی در شکم می شود.

درمان درد زیر شکم بعد از نزدیکی
گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی علل بسیاری دارد. خوشبختانه، علل نگران کننده نیستند. اما این باعث نمی شود درد کمتر شود.

1- مصرف داروهای مسکن ضد درد
یک درمان موثر برای گرفتگی عضلات پس از رابطه جنسی، مصرف داروهای کاهش دهنده درد است. آرامبخشی های بدون نسخه (OTC) می توانند با آرام کردن ماهیچه های شکم، گرفتگی عضلات را کاهش دهند. این داروها عبارتند از:
- ایبوپروفن (Advil یا Motrin IB)
- ناپروکسن سدیم (آلیو)
- استامینوفن (تیلنول)

2- اعمال گرما
اعمال گرما روی شکم به کاهش گرفتگی شکم کمک میکند. می توانید این کار را با ابزار زیر انجام دهید:
- حمام گرم
- پد گرم
- بطری آب داغ
- پک گرما
گرما با افزایش جریان خون یا گردش خون به ناحیه کمر، درد را کاهش می دهد.

علت درد زیر شکم، هنگام رابطه زناشویی
3- مکمل ها
می توانید مکمل ها را به رژیم خود اضافه کنید، از جمله:
- ویتامین E
- اسیدهای چرب امگا 3
- ویتامین 1B- (تیامین)
- ویتامین B-6
این مکمل ها می تواند به کاهش تنش در ماهیچه ها، کاهش سم زدایی و درد کمک کند.

4- تمرین تکنیک های آرامش
رابطه جنسی یک تجربه لذت بخش است، اما ارگاسم می تواند باعث ایجاد تنش در بدن شود. اگر بعد از رابطه جنسی دچار گرفتی می شوید، ممکن است بعضی از روشهای آرامش بخش باعث کاهش درد شود.
حرکات کششی، یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن می تواند موثر باشد.

5- تنظیم شیوه زندگی
اگر پس از رابطه جنسی دچار گرفتگی می شوید و همچنین سیگار می کشید و مشروب می خورید، بهتر است عادت های خود را تغییر دهید. نوشیدن الکل و سیگار کشیدن اغلب باعث بدتر شدن گرفتگی عضلات می شود.

مراجعه به پزشک
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در دوران حاملگی
رابطه جنسی مکرر در دوران بارداری گاهی می تواند به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) منجر شود، به خصوص اگر مستعد هستید. اگر این عفونت درمان نشود، باعث عوارض حاملگی می شود. اگر موارد زیر را تجربه کنید، ممکن است UTI داشته باشید:
- گرفتگی شکم
- تمایل مداوم برای ادرار کردن
- احساس سوزش هنگام ادرار کردن
- ادرار مات
- ادرار قرمز
- ادرار با بوی شدید
در این حالت باید به دنبال درمان باشید. می توانید با تخلیه مثانه پس از رابطه جنسی از این بیماری جلوگیری کنید.
عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs)
برخی از STI ها می توانند باعث گرفتگی شکم شوند، از جمله:
- بیماری التهابی لگنی (PID)
- هپاتیت
ممکن است متوجه شوید این گرفتگی عضلانی بعد از رابطه جنسی شدیدتر است. اغلب STI ها با نشانه های دیگر همراه می شوند و آشنایی با این علائم می تواند به شما کمک کند مشخص کنید آیا STI دارید یا خیر.

در طول قاعدگی
معمولا گرفتگی عضلات در طول قاعدگی و پس از رابطه جنسی نگران کننده نیست. اما در برخی موارد، درد پریودی می تواند نشانه ای از یک مشکل پزشکی باشد.
اگر درد قاعدگی در اوایل چرخه شما شروع شود و بیشتر طول بکشد، گرفتگی ممکن است ناشی از یک اختلال تولید مثل باشد، مانند:
- آدنوئیدوز
- فیبروئید رحم
اگر گرفتگی قاعدگی یا گرفتگی بعد از رابطه جنسی داشتید، به پزشک خود مراجعه کنید. آنها شما را برای بررسی مسائل پزشکی مختلف یاری می دهند. به طور معمول، گرفتگی بعد از رابطه جنسی باعث نگرانی نمی شود. و اغلب این درد را می توان با داروهای OTC و یا تکنیک های آرامش بخش کاهش داد.
با این حال، اگر گرفتگی عضلات بعد از رابطه جنسی زندگی عاشقانه یا حتی زندگی روزمره شما را مختل می کند، باید به سرعت به دکتر مراجعه کنید.
آنها قادر خواهند بود دقیقا به شما بگویند درد بعد از رابطه جنسی به چه دلیلی ایجاد می شود. اگر پس از رابطه جنسی گرفتگی عضلات داشتید، علائم خود را بنویسید و به پزشک اطلاع دهید. حتما موارد زیر را یادداشت کنید:
- شدت گرفتگی های خود را هنگامی که برای اولین بار آغاز می شود
- تاریخ آخرین دو دوره قاعدگی شما
- زمان بارداری شما، اگر باردار هستید
- اطلاعات در مورد هر گونه مشکلات جنسی که داشته اید
- اطلاعات در مورد هر دارو یا مکمل های غذایی که مصرف می کنید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام